Author |
Topic  |
|
robban
Audio Concept

491 Posts |
Posted - 2003/06/08 : 11:03:00
|
Hej,
I Stereophiles juninummer finns en test av Audioquest Anaconda Interconnect vs. Audience Au 24, samt Audioquest Gibraltar högtalarkabel vs. Audience Au24. Audioquest Anaconda kostar 3 gånger mer än Au24 och Gibraltar kostar ungefär det samma som Au24 högtalarkabeln. Det är intressant läsning om du letar efter kablar i den prisklassen. Testet finns på sidorna 111-117.
Resultatet? Här är ett mycket kort utdrag från testerna.
Audioquest Anaconda IC vs. Audience Au24 IC
…. In this case, I think that my other cables – the Valhallas and Au24s – were getting it closer to the truth….
Audioquest Gibraltar SC vs. Audience Au24 SC
…. With the Au24s, there was an incredible, almost holographic picture of the surrounding space echoing around the notes. With the Gibraltars the sense of space just wasn’t there….
Mvh, robban
|
Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,  |
|
Rojocafe
Starting Member
20 Posts |
Posted - 2003/06/08 : 23:59:28
|
Båda dina citat kommer från Gibraltar testen. Så vitt jag kan se görs inga direkta jämförelser mellan IC kablarna. Däremot så råder det nog ingen tvekan om att recensenten (Brian Damkroger) föredrar Au24 högtalarkablarna framför AQ Gibraltar.
Normalt sett skulle jag inte påpekat det här, men med tanke på att du importerar Audience så tycker jag att man kan ställe extra höga krav på att dina citat är korrekta. |
/Roj |
 |
|
robban
Audio Concept

491 Posts |
Posted - 2003/06/09 : 11:00:48
|
Hej Rojocafe,
håller helt med dig om att citat bör vara korrekta, vilket de också är. De kommer från ett och samma test, precis som jag skriver.
Här är lite mer angående Anaconda IC,
... Remember the question I pondered erlier, whether the Anaconda Interconnects were dulling transients and sounding more subtle in the process, or whether the other cables were adding a bit of edge and juicing up the transients a bit. Puzzling? Well, flip it upside-down for the Gibraltars. In this case, I think that my other cables - the Valhallas and the Au24s - were getting it closer to the truth, but it is probably a mix of both. Tonally, the AQs were slightly on the warm side of neutral ....
PS. För er som letar kablar i prisklassen, kontakta oss gärna för lån av kablar/provlyssning.
mvh, robban
|
 |
|
Rojocafe
Starting Member
20 Posts |
Posted - 2003/06/09 : 16:48:19
|
Robban, tror att du läser det där fel. Det recencenten säger är att Gibraltar har helt annat karaktär än Anaconda och vad gäller Gibraltar så "...In this case, I think that my other cables – the Valhallas and Au24s – were getting it closer to the truth...". Detta avser alltså Gibraltar och inte Anaconda.
Båda dina citat är naturligtvis korrekt återgiva. Problemet är bara att du påstår att det ena är en jämförelse mellan Anaconda och Au24 - något som alltså inte är sant. |
/Roj |
 |
|
robban
Audio Concept

491 Posts |
Posted - 2003/06/09 : 21:58:09
|
Hej Rojocafe,
hmmm, du har faktiskt rätt och jag hade fel. Audience skickade ut en sammanfattning av testet till alla distributörer, vilket de alltid gör vid sådana tillfällen.
Jag ringde dem nu och kollade om det var korrekt som de hade skrivit efter ditt påpekande, och texten är givetvis korrekt. Problemet är dock att den är lite olyckligt sammansatt, så att det ena stycket synes tillhöra interconnect jämförelsen och den andra högtalardelen.
Så var det inte. Ditt påpekande var korrekt. Båda texterna jag hänvisade till hör samman med Gibraltar testet.
Dock nämnde de en del annat positivt i testet till Audience IC kablarnas fördel, men jag får väl återkomma till det när jag har läst det hela själv. De faxar testet till mig senare ikväll.
Rätt skall dock vara rätt. Tack för hjälpen.
mvh, robban |
 |
|
dali
Member

322 Posts |
Posted - 2003/06/12 : 08:14:49
|
Hmmmmm ... är Hififorum.nu verkligen menat som ett gratis reklamforum för distributörer/återförsäljare? Jag kommer i så fall att ifrågasätta ärligheten i alla inlägg om det är OK att personer med fingrarna i kakburken använder forumet för reklam ... hr f-n ska man veta om man får råd av en kunnig hifiräv eller bara blir påprackad någons bäst-i-världen-oh-and-by-the-way-jag-säljer-dem-produkter? 
EDIT: Trodde jag var i Hifi-delen, inte Nyheter. I Nyheter är det kanske mer legalt med liknande inlägg ... |
--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad --- --- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare --- |
Edited by - dali on 2003/06/12 08:23:26 |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/06/12 : 08:43:43
|
Yepp, det är mer legalt under "nyheter" 
Så länge man gör som Robban och använder sig av nyhetsvärdet i det man skriver samt undviker att göra det som en annons med priser och så.
, |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2003/06/12 : 13:18:38
|
Kanske en nyhet men informationsvärdet blir dock starkt begränsat när man gör några korta utdrag ur en recension som enbart syftar till att framhäva förträffligheten hos Audience kablar och inte en sammanfattning av helheten i recensionen. Hoppas att medlemmarna på Hifi-forum är så alerta att denna form av "nyheter" inte kommer att fungera.
|
 |
|
robban
Audio Concept

491 Posts |
Posted - 2003/06/12 : 17:58:44
|
Hej Anders 47,
Syftet är att informera om nyheter, tester etc. Det är självklart att jag skriver om det som vi säljer. Av förklarliga skäl går det inte att redogöra i detalj för allt, men det får bli små ”snuttar” som är till för att ge dig (läsaren) en anledning att själv söka upp informationen – om du är intresserad.
Är du inte intresserad är det jo bara att hoppa vidare och läsa någon annan stans – om något annat som ligger just dig varmare om hjärtat.
Vad hade du förväntad dig? Att enbart få läsa om de prylar du gillar?
Vi informerar och gör reklam för våra produkter. Andra gör reklam för sina produkter. Personligen tror jag forumets läsare i störste allmänhet tycker det är bra. Hur annars skall du få veta vad som finns i marknaden. Att vi (och liknande importörer/butiker) finns är väl en fördel för dig som hifi-konsument, eller hur?
Mvh, robban
|
 |
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2003/06/12 : 22:26:41
|
Hej Robban, Du skriver att syftet var att informera om nyheter. Jag upplevde det som att du främst var angelägen om att framhäva förträffligheten hos Audience kablar. Citaten var väldigt selektiva och i recensionen nämndes gavs både positiva och negativa och litet mer komplexa omdömen. Dina citat var klippta ur sitt sammanhang och det kan väl inte vara en tillfällighet att du bara citerade positiva småsnuttar om Audience? I kontexten ur vilken det första citatet dragits, diskuterar författaren om Anaconda tonar ner transienter en aning eller om Valhalla och Au24 IC lägger till en viss kantighet. Jag uppfattar det som att författaren inte är riktigt säker men lutar åt att Au24 kommer närmare sanningen, men att det troligtvis är en mix av båda sakerna. Beträffande Gibraltar anser författaren att den ger en sämre ljudbild än AU24 SC. Sedan fortsätter han med att skriva att om man prioriterar detaljer i ljudbilden (ambience cues) så skulle han troligen inte välja Gibraltar men om man prioriterar "lovely renderings of tonal colors and reproduction of inner detail" så kan Gibraltar vara rätt kabel. Så du gav en dålig sammanfattning av recensionen och valde citat som gav ett intryck av att Audience är generellt sätt bättre - closer to the truth. Det är klart att man kan gå vidare och studera orginalet. Jag tror inte så många gör det - och det tror väl inte du heller? En idé med marknadsföring är ju att välja ut positiv information och undvika den negativa i visshet om att få kollar upp. Informationen blir då inte felaktig vad gäller konkreta påståenden - men tendensiös eller vilseledande. Ditt nästa stycke är ett utmärkt exempel på en undanledande manöver. Du skriver att om jag inte är intresserad kan jag hoppa över och läsa något annat. Ett argument som ibland används på detta forum för att försvara diverse skit. Saken var inte den att jag saknar intresse för Audience kablar utan att jag tyckte att "nyheten" var till förvillelse lik marknadsföring. När du sedan frågar om jag hade förväntat mig att bara få läsa saker som jag tycker om hamnar du i försäljarargumentation på låg nivå. Naturligtvis har jag inte sådana förväntningar. Man behöver inte ha någon större erfarenhet av detta forum för att inse att det dyker upp mycket som man inte tycker om. Det är dock jag som bestämmer om jag skall reagera på det eller hoppa över det - fast jag förstår att du anser att jag skulle borde hoppat över det. Det är synd att det blir så här. Du säljer många intressanta produkter. En del som jag kan tänka mig att köpa framöver. Avskräck mig inte med sådan marknadsföring! För övrigt använder jag redan och är nöjd med en produkt från Audience - Auric Illuminator.
Mvh / Anders
|
Edited by - Anders47 on 2003/06/12 22:27:38 |
 |
|
robban
Audio Concept

491 Posts |
Posted - 2003/06/12 : 22:46:53
|
Hej Anders,
Tack för din mer ingående analys av Audience vs. Audioquest...
Jag skrev – informera om nyheter och tester. Det är väl självklart att jag pushar för det som är positivt för våra produkter i de sammandrag jag gör. Det är väl kärnan i all marknadsföring – eller?
Jag är mån om det jag skriver är korrekt. Denna gången blev det lite snett – inte med flit men därför att den information jag fått var dåligt sammanställd. Kan inte vara så svårt att förstå att sådant kan hända?
Vi lägger ner, som många andra, mycket tid och pengar på att annonsera och informera. Se det som en service – från vår sida till dig. Om det sedan blir lite fel, var inte så snabb med att kritisera. I just denna tråden finns jo förklaringen till skeendet lite längre upp, i dialogen med Rojocafe.
Vi kommer även i fortsättningen lyfta fram våra produkter i samband med nyheter eller tester. Jag hoppas du kan se det som en källa till inspiration. Jag hoppas givetvis också att vi kan addera dig i raden av nöjda kunder – även i fortsättningen.
Ps. Kul att du gillar Audience Auric.
|
 |
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2003/06/12 : 23:37:57
|
Robban, jag ser det som en olyckshändelse. Visst är det intressant med information om nya produkter men reklamtexterna hör bättre hemma på tillverkarnas hemsidor.
|
 |
|
robban
Audio Concept

491 Posts |
Posted - 2003/06/13 : 09:17:40
|
Hej Anders 47,
Jag respekterar din åsikt. Jag har dock en annan, både som konsument och som leverantör. Utan produktinformation skulle det bli svårt att hitta i produktdjungeln och risken är stor för att utbudet skulle bli mer ”blå-vitt” än vad man skulle önska.
Audience kablarna är fantastiska produkter och det vore väl tråkigt om folk som ändå skall köpa kablar i den klassen skulle missa dem.
Ha en bra dag, robban
|
 |
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2003/06/13 : 11:10:54
|
Hej Robban, Utmärkt att du klara av att företräda både konsument och säljarintresset! Visst behöver man information! Jag upplever att det är ganska lätt att få grepp om vilka produkter som finns men ofta mycket svårt att få klarhet i vad de går för. Av de produkter som finns är det ett fåtal som promotas här på forumet, främst Transparent, Audience och Jorma. Om man ser till informationsbehovet saknas information om t.ex. Cardas, Kimber, Zu, Acoustic Zen, Ensemble, Fadel Art, Goertz, Clearaudio, Oelbach, Wire World, Straighwire, Chord, Shunyata, JPS Labs, Magnan, MIT, van den Hul, Siltech och Townshend. Mvh / Anders
|
 |
|
robban
Audio Concept

491 Posts |
Posted - 2003/06/13 : 11:48:11
|
Hej Anders 47,
Nu är vi å andra sidan helst överens. Jag tycker personligen att det är rätt tråkigt att inte det talas mer om mångfallet i branschen. Efter att ha varit på Frankfurt mässan där det var ungefär 500 olika produkter, inser man att det finns mängder av roliga produkter att lyfta fram.
Det är också en av anledningarna till att vi inte är intresserade av ”mainstream-produkter”. Vi koncentrerar oss på lite udda, mera välljudande produkter för rimliga pengar vilket ger kunderna mera musikaliskt glädje och mera värde för pengarna.
Det finns massor av roliga och mycket kompetenta produkter som jag hoppas får synas mer på forum som detta och i alla andra möjliga sammanhang. Det skulle göra hifi-branschen mycket roligare.
Vi provar dra vårt strå till stacken...
Mvh, robban
|
 |
|
B Peter
Member

635 Posts |
Posted - 2003/06/13 : 11:54:13
|
Systemet med Audiencekablar lät i vilket fall som helst mycket bra på Sheraton. |
 |
|
|
Topic  |
|