Var köper man 0,5-1% audio-motståndar av hög kvalitet och annat till ett rörförstärkare-bygge. Vilka motstånd är bäst? Jag har et par Dynaco mk3 som skall renoveras/modifieras Peter
Där spänningen håller sig 300 V då funkar 1%, 0,6W metallfilmare av vanlig industrikvalitet. Toleransen brukar praktiskt ligga på 0,3% enligt mina erfarenheter. Värt att notera är också att metallfilmare har blivit bättre med åren. Förr höll de sig under 1% men nu är det "tightare". Jag antar att det på flera ställen utvecklas högre effekt än 0,6 W så där kan det vara lämpligt att leta upp större motstånd eller så kan man helt enkelt parallellkoppla eller seriekoppla. För större effekter kan man använda sig av metalloxid, inte lika bra som metallfilm men betydligt bättre än kolmotstånd. har man mycket gått om pengar så kan man kolla in Caddock och Koolpak. Finns hos ELFA.
Om det är frågan om mindre kvantiteter så kan jag säkert gräva lite i mina skrotlådor. Vi (på jobbet) köper in dessa för cirka 5 öre styck.