HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Batteridrift
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

deerhunt
Member

363 Posts

Posted - 2003/06/09 :  12:37:05  Show Profile Send deerhunt a Private Message
Hej
Jag har några funderingar kring spänningsförsörjningar.
Är det alltid att föredra batteridrift före reglerad nätdel?
Vilken typ av batterier pratar vi om för "high-end", är det typ 5Ah eller behöver jag grotta ner mig i utimpedanser och liknande?
Finns det någon risk med att seriekoppla 2 batterier?

tack på förhand.
mvh

Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker

944Driver
Member

159 Posts

Posted - 2003/06/09 :  14:59:02  Show Profile Send 944Driver a Private Message
Seriekoppla batterier är helt normalt och ofarligt så länge de är av samma typ och kondition. Se bara på ett vanligt bilbatteri, det är 6 st seriekopplade batterier i det.

Vad är det som du ska mata med batterier? Kraven på batterierna skiljer rätt mycket beroende på om det är en liten hörlursförstärkare eller slutsteg på 100W.

//Magnus

Edited by - 944Driver on 2003/06/09 14:59:53
Go to Top of Page

deerhunt
Member

363 Posts

Posted - 2003/06/09 :  17:13:30  Show Profile Send deerhunt a Private Message
Det är tänkt för att kunna mata +-200mA (ett drivsteg).
Alltså inga stora strömuttag - men "alla" säger ju att batteri är bäst så man vill ju gärna prova.

mvh

Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/09 :  20:44:00  Show Profile Send Xover a Private Message
Ett alternativ till alla nätdelar kan vara att prova med en generator som lämnar en klockren sinus likrikta denna och mata dina försteg
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/06/09 :  20:52:33  Show Profile Send Pabo a Private Message
Xover

Tror jag har sett denna diskussion förut. Varför skulle en klockren sinus på ingången av en nätdel vara bättre? Kondensatorerna laddas bara under topparna av sinusvågen vilket medför stora strömspikar med magnetisk utstrålning som följd. Jag rekommenderar hellre att mata transformatorerna med 100Hz fyrkantspulser som efter likriktning ger en nästan jämn DC-nivå. Med nästan menar jag att man alltid får tidsförluster speciellt eftersom man inte vill att stig och falltiderna skall bli för korta då det genererar högfrekventa störningar mot nätet. Strömtopparna blir dock mycket lägre än med sinus och jag garanterar att det är strömmarna som genererar brum och distorsion i de flesta problemförstärkare.

En ickekonventionell metod som jag gärna skulle se att någon provade.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/09 :  21:02:12  Show Profile Send Xover a Private Message
Bra jag fick det jag ville, men man måste tillverka en generator det kan kan kanske inte vara så svårt är det någon som har kretslösning någorlunda färdigt.
Det blir mycket som måste provas innan detta projekt går vidare mot färdigt försteg.
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/06/09 :  21:40:21  Show Profile Send Parasite a Private Message
Bara ett av mina som vanligt lätt vansinniga ideer =)
Vi kan nog vara överens om att det är ca 100 ggr lättare att köra med batteridrift än försöka få nån form av "perfekt strömkälla", och varför då inte köra med små batterier (tex motorcykel batterier) och ha en liten snygg omkopplare som gör så att batteriet börjar laddas när hifiutrustningen slås av =)
Borde väl trotts allt vara en brutalenkel , men samtidigt funkande och störningsfrit allternativ?
Eller?

Ja ja, bara villt spånande som kanske kan gagna någån någongång

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/06/09 :  21:47:27  Show Profile Send Pabo a Private Message
Parasite

Kör på din lösning till försteget. Det är garanterat enklast. Vill du få bort batteribruset så sätt ditt ett LC-filter på 20uH och 10000uf efter batteriet.

Xover

Vi får fundera vidare på realiseringen av en sådan generator. Skulle bli ett kul projekt.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/09 :  22:00:43  Show Profile Send Xover a Private Message
Yes Sir, förslaget är taget, detta är implementerat i förstegs projektet De Luxe vi kör igång vid lämpligt tillfälle.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000