| Author |
Topic  |
|
|
stegg
Member

109 Posts |
Posted - 2003/06/09 : 13:33:28
|
Jag undrar om det var några här på forumet som såg Crimson? Själv var jag på konserten på Chinateatern i fredags. Imponerande, men samtidigt är jag lite skeptisk. Jag är inte nogon stort fan, men att gå och se Fripp/Belew tyckte jag var ett måste. Inget jag vill ha ogjord. Men... Vad tyckte ni  Mvh |
|
|
bibi50
Member

663 Posts |
Posted - 2003/06/09 : 21:41:27
|
Imponerande, men samtidigt är jag lite skeptisk ???
Nu bör du skärpa dig ! Aptiten är i topp och det är allt du kan berätta om konserten ??? Snälla, ta dig tid och ge oss en REVIEW !!! |
 |
|
|
pick-me-up
Member

1382 Posts |
Posted - 2003/06/09 : 22:20:29
|
| Japp, det tycker jag med. Skriv en recension om konserten. Det skulle vara mycket uppskattad! |
 |
|
|
stegg
Member

109 Posts |
Posted - 2003/06/10 : 00:07:13
|
Nu var jag mera ute efter intryck från andra som var där, i stället för att recensera konserten Men ok. Det här var väl första gången Crimson lade sin turne här i Sverige (el.Norge) så jag vart nyfiken på att se dom. Robert Fripp är ju en ikon för många och själv hörde jag talas om honom på slutet av 70- talet då jag hörde crimson första gång.Efteråt har jag hört honom med David Bowie (Scary monsters) Adrian Belew har ett kort förflutet med Frank Zappa (Sheik Yerbouti, sång på "city of tiny lights") och även han hade några inslag med Bowie (Stage). Tray Gunn var helt okänd för mig likaså Pat Mastelotto, men en mycket trevlig upplevelse att höra deras oerhört tighta spel. Det är inte ofta man hör stick-bas nu för tiden. Det är nestan 10 år sedan jag hörde någon spelade på det instrumentet. Tray Gunn spelade stick på ett sätt som jag aldrig har sett eller hört förut. Oerhörd tekniskt och musikaliskt. Mastelotto spelade hårt och tight ,och tilsammans med Gunn svängde det rejält. Belew är frontfiguren (om en skal tala om front i det här bandet) Skicklig gitarist och j..lig bra röst. Chefen Fripp satt i ett blå-lila ljus och gjorde effekter som inte precis liknar vanligt gitarrspel. Ljudet var helt toppklass. Så vad var fel? Låtmaterialet tycker jag. Det är som om tematiken i låtarna inte vet vart dom skall ta vägen. I stället för ett tematisk förlopp blir det bara ytterligare taktbyte. Det är som om dom säger: Hej. vad gör vi nu? Taktbyte!!!! Något tröttsamt i längden tycker jag. Mvh. ( Nu får jag väl f..n för alla Bjurman-är en idiot-inlägg  ) Edit: stavfel. |
Edited by - stegg on 2003/06/10 01:07:21 |
 |
|
|
Mackanl
Starting Member
34 Posts |
Posted - 2003/07/05 : 01:51:12
|
Jag tyckte konserten var jäkligt bra, som det känns just nu en av mina topp tre någonsin (Kan ju nämna att jag gillar i princip allt med King Crimson vilket gör att jag kanske inte är den mest opartiska men...) Låtmaterialet har jag inget att anmärka på, tycker att det funkade över all förväntan live och det var kul att de valde låtar från de två senaste skivorna. Höll på att ramla av stolen när de drämde till med Level Five efter Robert Fripps inledande soundscape. Rätt skönt med en grupp som konstant förändras och som skiter i att spela låtar som de förväntas spela. Tycker att The power to believe från 2003 är en av de bästa skivor de någonsin släppt och det är rätt bra jobbat för en grupp som hållit på sedan 1969!
H. Markus
|
 |
|
| |
Topic  |
|