Kom hem till mig i Göteborg så får du veta hur det är när man inte kan spela Björks "Hyper Ballad" från skivan Post pga grymt upp****ad bas. Det slår nästan lock för öronen och oavsett vilken volym du spelar på så är det obehagligt
Stående våg i just den frekvensen som bastonen ligger i skulle jag väl tro. Eftersom jag inte kan någon teori kring detta fenomen så lämnar jag med varm hand över det till mer kunniga.
Ja, jag skulle definitivt behöva göra något åt mitt rum men kommer liksom inte igång
Om du hade besökt våran förra replokal så hade du fått ännu ett exempel på hur det slår lock för öronen av basen fast man spelar jättelågt...Det rummet var ganska stort och väldigt högt i tak säkert fyra meter.
Ljudvibrationerna har olika våglängd (det går att räkna ut våglängden med frekvensen genom ljudets hastighet, tror jag?) vid olika frekvenser och om rummets längd, bredd eller höjd motsvarar längden på ljudvågen så fortplantar sig denna och ökar i volym.
Enkelt kan man säga att stående vågor uppkommer när två vågor möts och adderas till en resulterande, kraftigare våg (kraftigast när vågorna möts i fas). Denna kraftigare våg kan sätta igång tex rums- och kabinettresonanser. Man bör därför i högtalare och lyssningsrum undvika parallella och liksidiga ytor, så att vågorna ges mindre sannolikhet att mötas i fas.
Om måtten på dom olika rumsledderna sammanfaller eller är multiplar av varandra kan man få problem. Det enda man kan göra är att välja rätt rum och att minska eventuella problem genom att dämpa basen.
Ett exempel på ett problemrum: 5x5 m med en rumshöjd av 2,5 m samt betongväggar.
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"