Author |
Topic  |
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2002/06/18 : 11:05:56
|
Har precis fått filterschemat till mina Eton-stativare och det ser inte ut riktigt som något jag gjort förut.... Delningen till diskanten är 3:e ordningen med "udda" kondensatorvärden. 5,5uF>>>0,22mH>>>9,4uF Enligt schemat har dom fått 5,5 av 2,2+3,3 och 9,4 av 4,7+4,7. Är detta okej eller skall man köra med exempelvis 8,2 + 1,0 + 0,22 till "9,4an"? På GA´s hemsida står det något om "resonansproblem" när man parallellkopplar kondensatorer med liknande värden! Någon som har erfarenheter av sånt här?
Spolarna skall vara 0,22mH(0,38ohm) (20awg). Om jag inte räknat fel så motsvarar det 0,71mm tråd. Finns det några foliespolar som kan användas här? Till basen används en spole på 1,9mH (16awg). Foliespolar med udda värden, var kan man köpa såna?
Det blev mycket på en gång.....
matson = the artist formerly known as JagÄrJoeLaber |
|
jonsson
Member

574 Posts |
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2002/06/18 : 11:36:31
|
Har du någon erfarenhet av deras PP-kondingar(P-serien)? Om ja, hur står dom sig mot exempelvis MCap?
 |
|
Morello
Member

928 Posts |
Posted - 2002/06/18 : 12:53:41
|
En fördel med att parallellkoppla kondingar är att de mekaniska resonanserna dämpas vesäntligt.
Om man kopplar två kondingar parallellt med olika värden kommer resonanserna att hamna vid olika frekvenser, varför den ena kondingen "shuntar" resonansen från den andra kondingen och vice versa.
Ett bra sätt att kolla hur mekanisk stabila kondingarna är att göra på följande sätt:
Koppla kondingen i serie med ett motstånd(några ohm) och anslut till slutsteget. Kondingen kommer att ge ifrån sig ljud(musik)!!=)
Dessa mekaniska vibrationer kommer att modulera kapacitansen, vilket är en distortionsmekanism.
mvh
Joe Morello
-Time Further Out-
|
 |
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2002/06/18 : 13:07:11
|
Morello: Om jag fattade dig rätt, så tycker du att jag skall parallellkoppla. Jag har läst lite om "bypassing" och "cascading" av kondingar, och det verkar ju bra. Men. Ta som exempel 9,4 kondensatorn. Vilken metod skulle du föredra för att få det värdet: 1. 8,2+1,0+0,22 2. 6,8+1,5+0,68+0,33+0,10 3. 4,7+4,7 4. 9.4 Jag läste nånstans något om att det skulle vara högre och högre effekttålighet på dom "bypassade" kondensatorerna. Stämmer det? (Eller var det bara en rekommendation)
 |
|
jonsson
Member

574 Posts |
Posted - 2002/06/18 : 15:19:55
|
Nä tyvärr har jag ingen erfarenhet av deras prylar.. enda jag kan säga är att jag tycker det vérkar dyrt.. speciellt spolarna... Ha det bra Mvh Magnus Jonsson
|
 |
|
Morello
Member

928 Posts |
Posted - 2002/06/18 : 17:47:18
|
Hej!
Alternativ 1 och 2 är bra.
3 och 4 mindre bra(men ej dåliga) då de ej löser prblemet med mekanisk resonans.
Vill dock påstå att alla alternativ är tillräckligt bra i de flesta sammanhang. Välj bra kondingar så blir det bra. SCR från ELFA är väldigt fina.
Joe Morello
-Time Further Out-
|
 |
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2002/06/18 : 23:04:10
|
Alternativ 1 får det bli, men jag skall använda MCap och MCap Supreme(fast egentligen vill jag testa Hovland). Spolar vet jag inte men det börjar väl luta åt Mundorf där med.... Tack ska du ha!

|
|
|
Topic  |
|
|
|