HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 låda till cdspelare ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2002/08/11 :  17:16:02  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
då jag snart ska börja med bygget av min cdspelare så har jag lite frågor angående lådaorna till den:
skulle det funka att bygga dem i t.ex MDF och en front i något vackert träslag, t.ex valnöt ?
jag försöker nämlingen att dra ner lite på kostnaden till det hela.
det kommer att bli 2 lådor en för nätdelarna och en för CD, försteg, dac, och riaa.
hade först planer på att bygga i aluminium med det skulle bli för dyrt för om man vill ha lite finnish på bygget också.
frågan är som sagt: är det praktsikt gemoförbart att få ett bra resultat att bygga med MDF och har det några för/nakdelar ?

MVH:
Andreas Erixon Arnqvist

paradis_oscar@hotmail.co

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/11 :  17:26:57  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag är inne på samma linje. Tänker kombinera trä och aluminium.
För att det kan bli snyggt men även för att det är praktiskt.
Får man ev. problem med skärmning kan man alltid sätta en
plåt på insidan av träet men det är ingen mening att skapa
lösningen innan problemet har uppstått. Eftersom det blir billigt så
kan man ju bygga sig en prototyp och labba med. Det lär man sig
mycket på både vad gäller form och funktion. sen ber vi målare om
råd att få fram gavlar i riktig tredimensionell djup lack.

Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2002/08/11 :  17:38:39  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
joo. billigt blir det ju, sen så behöver man inte någon avanserad utrustning för att jobba med trä/MDF heller vilket är en fördel..
borde gå att bygga ganska stablit också, en låda i ungefär 2 cm mdf borde ju bli stabil så att det räcker...
om jag inte minns fel så var det väl audionet som hade en cdspelare med MDF chassie ?

MVH:
Andreas Erixon Arnqvist

paradis_oscar@hotmail.co
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22013 Posts

Posted - 2002/08/11 :  20:56:55  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej!

Jag är ingen expert på CD-byggen men har en del erfarenhet av elektronik konstruktion så here goes:

Jag skulle tro att ett träbygge kan vara väldigt bra rent elektriskt. De Hifi-lådor som jag har sett(DIV pioneer, Denon, TEAC, Amplifix, Copland, Primare, Thule,......) är ganska värdelösa vad det gäller elektrisk skärmning. Vidare så behöver inte en bra layout skärmning och skulle man motförmodan jobba med någon del som är ytterst känslig(tex klockorna i CD-spelare) så skulle jag fixa det lokalt med skärm-"burkar" direkt på kortet. Om Ni skulle få problem med störningar är det mycket bättre att köpa så kallad EMC-tejp på Elfa och tejpa hela insidan, då får Ni en RIKTIG skärm och inte något som bara försöker likna en skärm genom gulkromatering.

Vad det gäller den mekaniska uppbyggnaden så är ju MDF ett dödare material än metall så dämpmässigt borde det vara OK också. Men viktmässigt, Ni får allt lasta på en del för att få bra vikt i grejorna...

Och så till ett liten fundering.
Ni har inte funderat på att bygga i komposit som ju också är ett omagnetisk material? Inom "vinylsvarv"industrin är ju epoximaterial använt under rätt lång tid. Jag såg en Project skivspelare där själva chassiet enbart var gjuten epoxi. Det kan bearbetas som trä (om man har vassa verktyg...) och de mekaniska egenskaperna, främst då dämpning, vikt och formstabilitet, är till epoxins fördel. Det enda det har emot sig är väl att det inte är så snyggt.. Men man kan ju fane'ra, måla eller vad man vill.

Hoppas att jag bidrog mer än jag satte myror i huvudet...

Vilka drivverk är det Ni bygger med?

Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/08/11 :  21:08:05  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

Om det fungerar med slutsteg:

-så går det nog med cd´s med?

Mvh A
Go to Top of Page

Johnny
Member

223 Posts

Posted - 2002/08/11 :  21:14:55  Show Profile Send Johnny a Private Message
Ta en titt på www.akustik-perfekt.de
Där säljer dom bl a färdiga cd spelare, men även chassnin till detta. Och en i en version använder man MDF. Visserligen så är dom inte billiga om man köper från dom, men riktigt snygga!

/Johnny

Smärta är bara en högre grad av njutning
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2002/08/11 :  21:24:21  Show Profile Send cittroman a Private Message
Hej A!
Konvektionen från dom kylarna måste väl vara i stort sett obefintlig, på högkant skulle det funka.

Men snyggt var det!

Edited by - cittroman on 2002/08/11 21:26:4
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/08/11 :  22:12:41  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej ci!

Nej nej, alltså de* har kontakt med luften, det syns inte på bilden bara( då luft är osynlig, juh ;).

* K-flänsar**
** Kylflänsar

Mvh A
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2002/08/11 :  22:25:00  Show Profile Send kasra a Private Message
quote:

Hej!

Jag är ingen expert på CD-byggen men har en del erfarenhet av elektronik konstruktion så here goes:

Jag skulle tro att ett träbygge kan vara väldigt bra rent elektriskt. De Hifi-lådor som jag har sett(DIV pioneer, Denon, TEAC, Amplifix, Copland, Primare, Thule,......) är ganska värdelösa vad det gäller elektrisk skärmning. Vidare så behöver inte en bra layout skärmning och skulle man motförmodan jobba med någon del som är ytterst känslig(tex klockorna i CD-spelare) så skulle jag fixa det lokalt med skärm-"burkar" direkt på kortet. Om Ni skulle få problem med störningar är det mycket bättre att köpa så kallad EMC-tejp på Elfa och tejpa hela insidan, då får Ni en RIKTIG skärm och inte något som bara försöker likna en skärm genom gulkromatering.

Vad det gäller den mekaniska uppbyggnaden så är ju MDF ett dödare material än metall så dämpmässigt borde det vara OK också. Men viktmässigt, Ni får allt lasta på en del för att få bra vikt i grejorna...

Och så till ett liten fundering.
Ni har inte funderat på att bygga i komposit som ju också är ett omagnetisk material? Inom "vinylsvarv"industrin är ju epoximaterial använt under rätt lång tid. Jag såg en Project skivspelare där själva chassiet enbart var gjuten epoxi. Det kan bearbetas som trä (om man har vassa verktyg...) och de mekaniska egenskaperna, främst då dämpning, vikt och formstabilitet, är till epoxins fördel. Det enda det har emot sig är väl att det inte är så snyggt.. Men man kan ju fane'ra, måla eller vad man vill.

Hoppas att jag bidrog mer än jag satte myror i huvudet...

Vilka drivverk är det Ni bygger med?

PAC, detta EMC tejp du nämner har du egna erfarenheter av det?

/kasra

Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2002/08/11 :  23:10:02  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
lite tyngd borde ju inte vara så svårt att ordna, en rejäl granitplatta i botten kanske?
självklart så går det ju att bygga i trä/MDF jag tänkte mest om det var rekomendabelt eller inte ?, sen så är det ju mycket mer lättarbetat också och det är ju inte ett minus
ska nog ta och besöka min lakala trähandel imorgon och se vad kalaset skulle kosta... hoppas att de kan fasa grejorna också, det kan bli lite bängligt att fixa det själv.

MVH:
Andreas Erixon Arnqvist

paradis_oscar@hotmail.co
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22013 Posts

Posted - 2002/08/12 :  08:14:37  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej Kasra,

jag har jobbat en del med EMC-mätning/konstruktion i bil-industrin så visst har jag det. Jag har tejpat ganska friskt med bla 80-902-19, en självhäftande koppartejp. Och tro mig, det går åt en del om man skall få till det. Man måste vara extremt nogrann med överlappningen mellan tejpbitarna. Men det går att få till ett mkt bra resultat med den tejpen .

Om du har specifika frågor så maila.

Vänligen

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/12 :  09:07:34  Show Profile Send Flint a Private Message
På väg ner till min verkstad ligger ett gravstenshuggeri och jag har flera gånger funderat på att slinka in och höra om dom är intresserade av att tillverka mig en chassieplatta till ett kommande rörbygge med håltagning och allt. Varför inte överföra tanken till en Cdspelare? Dom kan ju även gravera text. Frågan är väl om man kan glömma det morbida ursprunget.

Edited by - Flint on 2002/08/12 09:08:2
Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2002/08/12 :  09:29:02  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
jag har faktiskt funderat på ungefär samma sak, fast inte till rörbygge... det borde väl inte bli så väldans dyrt om man bara vill ha en fyrkantig stenplatta med en tjocklek på ca 2 cm ?

MVH:
Andreas Erixon Arnqvist

paradis_oscar@hotmail.co
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/12 :  09:48:05  Show Profile Send Flint a Private Message
Har ingen aning. 1000:- - 2000:-

Det går nog åt mycket arbete.
Men jäv... vad snyggt det skulle kunna bli.

Sen har vi ju renhorn och älghorn. Kapa och limma.

CD Reinder X2 deLuxe

Moose - King of CD wilderness

Edited by - Flint on 2002/08/12 09:50:4
Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2002/08/12 :  22:17:41  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
det var ju en smula orginellt..
cd spelare för vildmarksmänniskan ?
fast det skulle gå åt en väldig massa jobb att få det snyggt, om det ens skulle fungera...

MVH:
Andreas Erixon Arnqvist

paradis_oscar@hotmail.co
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/13 :  09:57:13  Show Profile Send Flint a Private Message
Jooo
Med sten får man också tyngden på köpet.
Jag lobbar för sten.

Jag ger trissorna en chans men dom tar den inte
Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2002/08/13 :  14:08:18  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
joo, det är ju sant.
ska nog ta och kolla upp vad det kostar att få det gjort i aluminium ändå.
det blir så stor låda om man ska bygga i MDF och få det stabilt...

MVH:
Andreas Erixon Arnqvist

paradis_oscar@hotmail.co
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2002/08/13 :  14:36:15  Show Profile Send DHT a Private Message
www.slojd-detaljer.com säljer 0,15 mm kopparfolie.
Borde ju bli bättre än skärmtejp och framförallt enklare och billigare. Vanlig aluminiumfolie typ ungsfolie borde väl kunna funka också?

"Go without food or clothes, but buy lots of records and wire your hi-fi in silver
Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2002/08/13 :  15:46:05  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
quote:
Jag lobbar för sten.

Såklart. Du jobbar ju i ett stenbrott.

DrMabuse

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22013 Posts

Posted - 2002/08/13 :  16:27:26  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Borde ju bli bättre än skärmtejp och framförallt enklare och billigare. Vanlig aluminiumfolie typ ungsfolie borde väl kunna funka också?

Jo visst går det att använda andra material. Men man måste vara oerhört nogrann med hur man gör skarvar. Det bygger på Farraday's teorier och det måste vara en konduktiv yta 360 grader runt det som skall skärmas. Framför allt om man vill jobba upp i frekvens blir det väldigt "pilligt". Finessen med koppar tejp är att den självhäftande ytan mer eller mindre garranterar en god skarv mellan ytorna i överlappet mellan två tejpbitar(avståndet blir några hundradelar och det är alldeles tillräckligt för att skapa en "Farradays bur"). Men om man kan löda ihop den folien du har hittat alt. limmar den själv med en TUNN limmsträng så skulle den nog fungera bra.

Aluminium folie är väl Ok men koppar är en bättre ledare och det påverkar i de högre frekvenserna men visst skulle vanlig alu-folie kunna ha en inverkan. Jag har dock aldrig testat det så det är mer en gissning från mitt håll.

Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/08/13 :  16:49:41  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:

quote:

Jo visst går det att använda andra material. Men man måste vara oerhört nogrann med hur man gör skarvar. Det bygger på Farraday's teorier och det måste vara en konduktiv yta 360 grader runt det som skall skärmas. Framför allt om man vill jobba upp i frekvens blir det väldigt "pilligt". Finessen med koppar tejp är att den självhäftande ytan mer eller mindre garranterar en god skarv mellan ytorna i överlappet mellan två tejpbitar(avståndet blir några hundradelar och det är alldeles tillräckligt för att skapa en "Farradays bur"). Men om man kan löda ihop den folien du har hittat alt. limmar den själv med en TUNN limmsträng så skulle den nog fungera bra.

Aluminium folie är väl Ok men koppar är en bättre ledare och det påverkar i de högre frekvenserna men visst skulle vanlig alu-folie kunna ha en inverkan. Jag har dock aldrig testat det så det är mer en gissning från mitt håll.

Vanligen gör man lådan tät genom att ha fjäderbelastade "skarvar" mellan plåtar i ledande material. På så sätt täcker buren alla strålningsvinklar.

mvh,
Jonas Persso
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/13 :  18:43:14  Show Profile Send Flint a Private Message
Såklart. Du jobbar ju i ett stenbrott.

DrMabuse

OK. är jag avslöjad för smygreklam nu?

Jag ger trissorna en chans men dom tar den inte
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22013 Posts

Posted - 2002/08/13 :  22:33:03  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Vanligen gör man lådan tät genom att ha fjäderbelastade "skarvar" mellan plåtar i ledande material. På så sätt täcker buren alla strålningsvinklar.

Håller helt med dig JP, har du sett detta på några HiFi-apparater? Jag har en billig "Kina DVD" där de använder den tekniken för att försöka skärma av fronten från resten men de har gladeligen dragit bandkabel genom skärmen så det är ett 20x70mm stort hål i den. Bra tänkt men kanske inte fullt så bra utfört....

Är det någon som känner till om det har mätts i EMC-kammare på HiFi-komponenter? Att de är E & e märkta säger egentligen väldigt lite om de verkliga emissionerna och hur känslig produkten är. Skulle vara väldigt intressant om inte annat som bakgrunds info för en DIY'are.

Mvh, P

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000