Små högtalare brukar ju ha svårare att reproducera låga frekvenser än stora dito. Hur klarar egentligen hörlurar, som ju har ännu mindre membran, av att spela låga frekvenser? Förresten, finns det lurar med flera element för olika frekvenser?
På fråga två svarar jag JA det finns det. På fråga ett finns det säkert någon som kan ge ett mer tekniskt svar men... Det är så vitt jag vet för att dom inte behöver spela särskillt starkt och alltså inte behöver ha särskilt stor membranrörelse änns vid mycket låga frekvenser.
Ljudnivå minskar mycket med ökat avstånd. Mindre avstånd, mindre element för samma ljudnivå. (Även pluttiga högtalare kan spela djupt - bara inte särskilt högt )
Jag vet att det finns/har funnits lurar med flera element. Utav de hörbara resultaten att döma av andra lurar på marknaden så torde det inte behövas flerelementskonstruktioner. Man kan göra en sådan konstruktion om man inte hittar andra sätt att kontrollera tonkurvan på, men då är det för att hantera tonkurvan i det känsliga mellanregisterområdet. Det gör lurtillverkarna (inte alla dock, vissa tycks inte klara det) för att huvudet och örat innebär en frekvensgångsändring som måste korrigeras, i förhållande till högtalarlyssning snett framifrån. En del lurar går spikrakt ned till t o m under 20 Hz. En del lurar rullar dock av något såsom högtalare brukar göra ender elementets resonansfrekvens.