Hej alla! Jag tänkte nu efter att jag surfat ganska mycket på forumet ställa lite frågor på sådant jag inte riktigt förstått fullt ut. Första är: varför använder man slutsteg och försteg? För att minska pressen på strömförsörjningen eller har det fler positiva saker kring sig ?
Kan det vara något negativt i att bygga en högtalare i HDF istället för MDF, man ska väl ha så "dött" material som möjligt? Är det bara att materialet är mycket dyrare eller att det för med sig nått negativt ?
Har byggt ett par egna högtalare och ett par åt en vän. Hade tänkt sätta mig in och bygga en Proac klon, är det nått speciellt man ska tänka på?
Hoppas någon vänlig själ har lust och orkar svara på mina frågor! Måste säga att det är ett väldigt intressant forum med oändligt mycket information att hämta!
Vänder du dig till folket på DIY-forumet får du nog all hjälp du någonsin skulle vilja få med frågor ikring bygge av ProAc-kloner, och annat DIY-relaterat.
Angående slutsteg/försteg så är en stor anledning att man kan byta ut ena separat utan att behöva byta ut andra. Perfekt för såna som oss som vill fippla runt med varenda lilla detalj i anläggningen...
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Varje del kan bli mer omsorgsfullt gjorda med separata delar, framförallt nätdelarna som inte skall överbelastas, vilken i teorin innebär bättre ljud. Dessutom kan man ju som ovan sagts lättare byta ut/uppgradera olika delar. Nackdel, fler och dyrare kablar.