HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ren ström ur vägguttaget?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/06/17 :  11:09:15  Show Profile Send Zombie a Private Message
Antingen inbillar jag mig eller så låter stereon sämre (skrälligare) under dagtid än på kvällen.
Kan strömförsörjningen vara skitigare under dagtid?
Hjälper det att sätta en trafo emellan?
Tackar för synpunkter...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/17 :  11:23:46  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Bakgrundsbuller, dvs BULLER, är typ 10 - 15 dB starkare dagtid än kvällstid. På kvällen får du alltså 10 - 15 dB lägre bakgrundsbuller och kan lättare höra svaga ljud. Den skillnaden i ljud, är långt långt större än nätspänningens kvalitet.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

CC
Member

3984 Posts

Posted - 2003/06/17 :  12:06:32  Show Profile Send CC a Private Message
Konstigt då att det blir mindre skillnad på ljudet på dag resp natt ju mer man jobbar sig med strömrening i olika former?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

pricer
Member

176 Posts

Posted - 2003/06/17 :  12:16:17  Show Profile Send pricer a Private Message
Inte speciellt konstigt, placeboeffekten är starkare än strömmen i väggen.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/06/17 :  12:23:27  Show Profile Send ekman a Private Message
och tron på placeboeffekten/förmågan att använda den som undanflykt när man hör något man inte tror ska funka är allra störst
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/06/17 :  12:47:55  Show Profile Send matson a Private Message
Med blindtest så undanröjs placebo.....

Mvh
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/06/17 :  13:02:59  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Ni får snabbt styra in debatten på topicen annars låser jag tråden direkt.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/06/17 :  13:19:02  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Här kan det väl ändå inte gå i diket?

Om vi tar i allesammans och tänker åt samma håll så har ju Knoppen alldeles rätt. Bakgrundsväsen är en mycket vesäntlig faktor som drastiskt minskar på kväll/natt.

En del av detta väsen är dock direkt kopplat till nätet, Industrier, reläer, tyristorer etc i all oändlighet kommer ofta till vila fram på kvällen.

Mäter man distortion i väggen t ex via en Terminator skiljetrafo som har mätinstrument så är det enkelt att verifiera.

Så vi har nog alla rätt. Dist på nätet går att mäta, behövs inga öginbindlar.

Mindre aktivitet på kvällen, brus, dist etc minskar både via luft och nät....

Simma lugnt.

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/06/17 :  13:23:03  Show Profile Send Zombie a Private Message
Och fråga 2: Hjälper det att sätta en trafo emellan?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/06/17 :  13:28:39  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Där jag bor är det ofta tystare på dagen än på kvällen, faktiskt. Och det låter bättre på kvällen. Jag tror det beror på kvaliteten på elen i nätet.

Man kanske skulle flytta ut på landet? Inget buller och man kan ha en egen geneator ute i ett ljudisolerat skjul.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/17 :  13:50:07  Show Profile Send Knoppen a Private Message
En annan faktor som är "ljudförbättrande" är också att sent på kvällen så är det mörkare (om man inte har lampor tända förstås), då försvinner en del av synintrycken som gör att hjärnan måste "processera" både ljud och bild. Om hjärnan bara har ljud att tänka på så uppfattar åtminstone jag musikens alla små skiftningar med större klarhet.

Nätspänniningen är enkel att studera med ett oscilloskop. Har aldrig orkat göra det själv, men en del som har gjort det säger att det inte ser vidare vackert ut nattetid heller. Ungefär lika illa dag som natt. Ska kanske kolla själv... skulle nu vara kul.

Vad mäter Terminator? Är det övetonshalten i förhållande till 50 Hz-grundtonen?

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/06/17 :  17:29:34  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Zombie,

Hemma hos mig hör man tydligt hur ljudet blir bättre kl. 23:20 varje kväll. Jag bor i närheten av en pumpstation där tyristorstyrningen till pumparna tyvärr stör elnätet ganska kraftigt. Kl 23:20 slås pumparna av och då försvinner oxå de transienter, strömspikar och övertoner som annars finns på elnätet. Jag har försök förmå min elleverantör att åtgärda problemet men utan resultat. Störningarna på elnätet stör nämligen inte bara ut min audio-utrustning utan oxå mina serverar och arbetsstationer

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2003/06/17 :  19:36:51  Show Profile Send drkim a Private Message
Jag bor tvåmil rakt ut i den Ölandska naturen, möjligtvis är fågellivet lite mer påträngande dagtid än kvällstid - men å andra sidan drar ju näktergalen i gång i skymmningen. annars är jag mycket förskonad mot bakgrundsmuller . Hur som helst så tycker även jag att ljudet förbättras markant framåt nio - tio på kvällen.

Detta är ju i och för sig bättre än om det lät bäst klockan nio - tio på morgonen.. men allra bäst vore det ju om det alltid lät, som det låter när det låter bäst..

MVH
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/06/17 :  19:57:03  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag tycker också ofta att det låter bäst på kvällen men vet inte vad det beror på. Kanske att det finns mindre störningarpå nätet eller att bullernivån sänks eller en kombination av båda? Något händer iallafall som är till det bättre.
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2003/06/17 :  21:13:33  Show Profile Send DHT a Private Message
Jag gissar att de viktigaste skälen till att det låter bättre på natten är i denna ordning:

1. Att det är mörkare (det som knoppen var inne på)
2. Mindre bakgrundsbuller.
3. Renare ström.

Har också hört något om att människans hörselsystem skulle vara känsligare nattetid av någon fysiologisk orsak. Vet inte om det är sant dock.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/17 :  22:29:06  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Kvällen är också den tid då människan sedan årtusenden varvar ned efter en dags arbete, antingen jagandes föda, eller bara varit på det vanliga jobbet. Det är helt enkelt mindre annat som snurrar runt i huvudet. Man blir då mer mottaglig för det musikaliska budskapet. Lägerelden har vi bytt till orangeskimrande rör istället, mumma.

Hälsningar Johan, som just tagit en paus i musiklyssnandet av "Sacred Spirit 1".

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/18 :  01:04:40  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det kan ju vara så att nätet är mindre ansträngt på kvällen och det stämmer ju med teorin att elnätets kvalitet har betydelse.

OBS. Se tråden "Att leva i skuggan av en vattenpump"

Bravo
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/06/18 :  09:37:02  Show Profile Send Zombie a Private Message
Kära vänner! Tack för svar och råd. men blir det bättre med en trafo emellan vägguttag och stereokomponenter?
Glad midsommar!

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/18 :  10:57:30  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Har du tur blir det skillnad, har du otur så märker du ingen skillnad.

Om du _vill_ att det ska ha blivit skillnad efter att du bytt till skiljetrafo, så _blir_ det skillnad, oavsett om det är någon skillnad eller ej.

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/06/18 :  11:09:53  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Zombie,

Jag använder en dubbelkonverterande UPS vilket fungerar utmärkt ... under vissa förutsättningar Störningarna försvinner helt och hållet om man kör hela anläggningen via UPS:en. Tyvärr kan jag dock inte göra det eftersom mina slutsteg drar för mycket effekt för att UPS:en ska orka leverera den kraft som behövs. Därför körs slutstegen parallellt med UPS:en vilket faktiskt fungerar utmärkt även det. Däremot har jag varit tvungen att jorda alla audio/video komponenter som inte var jordad tidigare. P.g.a av små potentialskillnader mellan den el som levereras av UPS:en och den el som används till slutstegen så visade det sig att jag var tvungen att jorda alla komponenter i anläggningen för att slippa läckströmmar mellan komponentern ...

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000