Author |
Topic  |
|
Zombie
Member

2502 Posts |
Posted - 2003/06/17 : 11:09:15
|
Antingen inbillar jag mig eller så låter stereon sämre (skrälligare) under dagtid än på kvällen. Kan strömförsörjningen vara skitigare under dagtid? Hjälper det att sätta en trafo emellan? Tackar för synpunkter...
|
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/06/17 : 11:23:46
|
Bakgrundsbuller, dvs BULLER, är typ 10 - 15 dB starkare dagtid än kvällstid. På kvällen får du alltså 10 - 15 dB lägre bakgrundsbuller och kan lättare höra svaga ljud. Den skillnaden i ljud, är långt långt större än nätspänningens kvalitet.
/Johan |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
CC
Member

3984 Posts |
|
pricer
Member

176 Posts |
Posted - 2003/06/17 : 12:16:17
|
Inte speciellt konstigt, placeboeffekten är starkare än strömmen i väggen. |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/06/17 : 12:23:27
|
och tron på placeboeffekten/förmågan att använda den som undanflykt när man hör något man inte tror ska funka är allra störst |
 |
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2003/06/17 : 12:47:55
|
Med blindtest så undanröjs placebo..... |
Mvh |
 |
|
Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts |
Posted - 2003/06/17 : 13:02:59
|
Ni får snabbt styra in debatten på topicen annars låser jag tråden direkt. |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/06/17 : 13:19:02
|
Här kan det väl ändå inte gå i diket?
Om vi tar i allesammans och tänker åt samma håll så har ju Knoppen alldeles rätt. Bakgrundsväsen är en mycket vesäntlig faktor som drastiskt minskar på kväll/natt.
En del av detta väsen är dock direkt kopplat till nätet, Industrier, reläer, tyristorer etc i all oändlighet kommer ofta till vila fram på kvällen.
Mäter man distortion i väggen t ex via en Terminator skiljetrafo som har mätinstrument så är det enkelt att verifiera.
Så vi har nog alla rätt. Dist på nätet går att mäta, behövs inga öginbindlar.
Mindre aktivitet på kvällen, brus, dist etc minskar både via luft och nät....
Simma lugnt. |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
Zombie
Member

2502 Posts |
Posted - 2003/06/17 : 13:23:03
|
Och fråga 2: Hjälper det att sätta en trafo emellan? |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
 |
|
Mr.Älg
Member

489 Posts |
Posted - 2003/06/17 : 13:28:39
|
Där jag bor är det ofta tystare på dagen än på kvällen, faktiskt. Och det låter bättre på kvällen. Jag tror det beror på kvaliteten på elen i nätet.
Man kanske skulle flytta ut på landet? Inget buller och man kan ha en egen geneator ute i ett ljudisolerat skjul. |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/06/17 : 13:50:07
|
En annan faktor som är "ljudförbättrande" är också att sent på kvällen så är det mörkare (om man inte har lampor tända förstås), då försvinner en del av synintrycken som gör att hjärnan måste "processera" både ljud och bild. Om hjärnan bara har ljud att tänka på så uppfattar åtminstone jag musikens alla små skiftningar med större klarhet.
Nätspänniningen är enkel att studera med ett oscilloskop. Har aldrig orkat göra det själv, men en del som har gjort det säger att det inte ser vidare vackert ut nattetid heller. Ungefär lika illa dag som natt. Ska kanske kolla själv... skulle nu vara kul.
Vad mäter Terminator? Är det övetonshalten i förhållande till 50 Hz-grundtonen?
|
 |
|
neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts |
Posted - 2003/06/17 : 17:29:34
|
Zombie,
Hemma hos mig hör man tydligt hur ljudet blir bättre kl. 23:20 varje kväll. Jag bor i närheten av en pumpstation där tyristorstyrningen till pumparna tyvärr stör elnätet ganska kraftigt. Kl 23:20 slås pumparna av och då försvinner oxå de transienter, strömspikar och övertoner som annars finns på elnätet. Jag har försök förmå min elleverantör att åtgärda problemet men utan resultat. Störningarna på elnätet stör nämligen inte bara ut min audio-utrustning utan oxå mina serverar och arbetsstationer  
|
Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air Auktoriserad återförsäljare av Moog
|
 |
|
drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts |
Posted - 2003/06/17 : 19:36:51
|
Jag bor tvåmil rakt ut i den Ölandska naturen, möjligtvis är fågellivet lite mer påträngande dagtid än kvällstid - men å andra sidan drar ju näktergalen i gång i skymmningen. annars är jag mycket förskonad mot bakgrundsmuller . Hur som helst så tycker även jag att ljudet förbättras markant framåt nio - tio på kvällen.
Detta är ju i och för sig bättre än om det lät bäst klockan nio - tio på morgonen.. men allra bäst vore det ju om det alltid lät, som det låter när det låter bäst.. 
MVH Jocke |
Med vänliga hälsningar Jocke
Mitt system! Maila mig! |
 |
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2003/06/17 : 19:57:03
|
Jag tycker också ofta att det låter bäst på kvällen men vet inte vad det beror på. Kanske att det finns mindre störningarpå nätet eller att bullernivån sänks eller en kombination av båda? Något händer iallafall som är till det bättre. |
 |
|
DHT
Member

492 Posts |
Posted - 2003/06/17 : 21:13:33
|
Jag gissar att de viktigaste skälen till att det låter bättre på natten är i denna ordning:
1. Att det är mörkare (det som knoppen var inne på) 2. Mindre bakgrundsbuller. 3. Renare ström.
Har också hört något om att människans hörselsystem skulle vara känsligare nattetid av någon fysiologisk orsak. Vet inte om det är sant dock. |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/06/17 : 22:29:06
|
Kvällen är också den tid då människan sedan årtusenden varvar ned efter en dags arbete, antingen jagandes föda, eller bara varit på det vanliga jobbet. Det är helt enkelt mindre annat som snurrar runt i huvudet. Man blir då mer mottaglig för det musikaliska budskapet. Lägerelden har vi bytt till orangeskimrande rör istället, mumma.
Hälsningar Johan, som just tagit en paus i musiklyssnandet av "Sacred Spirit 1". |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/06/18 : 01:04:40
|
Det kan ju vara så att nätet är mindre ansträngt på kvällen och det stämmer ju med teorin att elnätets kvalitet har betydelse. 
OBS. Se tråden "Att leva i skuggan av en vattenpump"
|
Bravo  |
 |
|
Zombie
Member

2502 Posts |
Posted - 2003/06/18 : 09:37:02
|
Kära vänner! Tack för svar och råd. men blir det bättre med en trafo emellan vägguttag och stereokomponenter? Glad midsommar! |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/06/18 : 10:57:30
|
Har du tur blir det skillnad, har du otur så märker du ingen skillnad.
Om du _vill_ att det ska ha blivit skillnad efter att du bytt till skiljetrafo, så _blir_ det skillnad, oavsett om det är någon skillnad eller ej. |
 |
|
neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts |
Posted - 2003/06/18 : 11:09:53
|
Zombie,
Jag använder en dubbelkonverterande UPS vilket fungerar utmärkt ... under vissa förutsättningar Störningarna försvinner helt och hållet om man kör hela anläggningen via UPS:en. Tyvärr kan jag dock inte göra det eftersom mina slutsteg drar för mycket effekt för att UPS:en ska orka leverera den kraft som behövs. Därför körs slutstegen parallellt med UPS:en vilket faktiskt fungerar utmärkt även det. Däremot har jag varit tvungen att jorda alla audio/video komponenter som inte var jordad tidigare. P.g.a av små potentialskillnader mellan den el som levereras av UPS:en och den el som används till slutstegen så visade det sig att jag var tvungen att jorda alla komponenter i anläggningen för att slippa läckströmmar mellan komponentern ...
|
Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air Auktoriserad återförsäljare av Moog
|
 |
|
|
Topic  |
|