Har precis införskaffat ett par högtalare som bara tar singelwiring (Sonus Faber). Hade tänkt köpa begagnade kablar till dessa, men problemet är att nästan alla begagnade kablar är gjorda för bi wiring.
Min fråga är följande:
Blir det någon försämring om man kör en kabel som är single/biwire (alltså 2 bananer på förstärkaränden och 4 spadar på högtalaränden. Det går ju hur bra som helst att skruva fast 2 spadar i varje högtalarkontakt. Frågan är bara om det blir nån försämring?
Om du skruvar fast båda så får du halva kabelresistansen. Men du kan också välja att bara ansluta det ena kabelparet. Frekvensgångspåverkan blir lite olika med olika resistans. Vissa högtalare är konstruerade för en viss kabelresistans för att ge rak frekvensgång. Vet dock ej vilken kabelresistans dina är gjorda för. Du kan fråga Sonus Faber om det. Om de säger "så låg som möjligt", kan du köra båda kabelparen. Men det beror också på kablarnas längd. (och även induktansen har inverkan men det ska vi inte blanda in här)
Det var en audioquest kabel jag hade i tankarna när jag skrev inlägget. Jag kom också fram till att om man körde alla fyra bananerna till högtalaren så blir det ju exakt likadant som när kabel när terminderad för singelwiring. Det enda skillnaden är att man har mer metall i högtalaranslutningen.