Author |
Topic  |
|
Reine
Starting Member
10 Posts |
Posted - 2003/06/18 : 02:01:10
|
Hej!
Jag har ett litet svags surrande ljud i mina bakhögtalare oavsett om jag har volymratten normal eller helt av eller mute. Samma på alla ingångar på förstärkaren. Vad kan detta vara, kan det bero på förstärkaren, kablarna eller strömmen?
Utrustning: Förstärkare. Sony TA-VA777ES Bakhögtalare. B&W 602S3 Högtalarkabel. Hifiklubben nån sort på metervara
/MVH Reine |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2003/06/18 : 09:20:45
|
Kan det vara magnetfältet i högtalaren? Mvh Kristofer |
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2003/06/18 : 09:22:27
|
Annars kan jag inte komma på något. Mvh Kristofer |
 |
|
Reine
Starting Member
10 Posts |
Posted - 2003/06/18 : 12:05:36
|
Magnetfält, hur kollar man det?? |
 |
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2003/06/18 : 12:06:21
|
Jordfel i slutstegen för bakre kanalerna? |
//StefanZ
"..are all these your guitars..?" |
 |
|
SpLiX
Member

523 Posts |
Posted - 2003/06/18 : 16:35:37
|
Skulle säga förstärkaren. Den släpper ut mindre strömmar eller signaler till högtalarna fast du tryckt på mute. Är väl vanligt att signaler hoppar mellan förstärkarens inre komponenter, eller att transformatorn skapar surr som leds ut till högtalarna. Har man inte en apparat som kostar lite mer och kontruktionen är skärmad mellan de olika stegen kan allt höras.
Vi har väl alla någon gång, på någon förstärkare, hört svag musik i högtalarna fast vi valt en annan källa än den som te.x cdn som spelar sitter i.
Jag har idag varken brus eller svag musik från andra källor, men har haft när jag ägde NAD förstärkeri... |
Låter det?? BRA! |
 |
|
24U
Member

883 Posts |
Posted - 2003/06/18 : 21:18:16
|
Om det är inte ändrar sig med volymen, ligger det troligen ej i försteget utan slutstegen. Läckage mellan ingångar enligt ovan blir i regel volymberoende. Kan vara skit på inspänningen, men skulle då även höras fram. Kan vara glättningskondingarna som ger rippel på spänningen över slutstegen bak. De flesta receivers jag lyssnat på ger lite skit på bakkanalerna, speciellt i analog avkodning; ProLogic, DSP, osv. Testa att köra DTS, DD mot ProLogic å se om Du hör någon skillnad. Eller också stänga av dom... musik skall ändå inte höras bakifrån... *flin* |
https://www.facebook.com/stefanstudio |
 |
|
octavia rs
Member

338 Posts |
Posted - 2003/06/18 : 21:42:07
|
Jag hade samma fenomen i mina bakhögtalare och det visade sig att jag fick en jordloop när jag kopplade in min proj. Så jag började forska i vad det var och när jag drog ut Antennkabeln så försvann det (jag har kabeltv). Fråga mig inte varför det bara påverkade bakhögtalarna men jag skaffade en galvaniskavskiljare och monterade den på antenn kabeln och nu är problemen borta. |
Main system TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8 C2, Ansuz Darkz D and T2 Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Roon ROCK on NUC -> dCS Network bridge -> AES/EBU -> DAC HD Plex 200W PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC)
Second system Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Devialet Silver Phantom, Devialet Tree |
 |
|
Reine
Starting Member
10 Posts |
Posted - 2003/06/19 : 01:28:02
|
Nu har jag lyssnat/testat lite mera. Det visade sig vara så här: När jag hör AutoFormatDecode så har jag bruset i bakhögtalarna. 2Ch eller anaogdirect: helt tyst i bakhögtalarna
Oavsett hur jag ställer förstärkaren har jag ett väldigt lågt men fortfarande ett brus i frontarna och ett lite högre i centern.
|
 |
|
|
Topic  |
|