HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Mystiskt surr i bakhögtalarna
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Reine
Starting Member

10 Posts

Posted - 2003/06/18 :  02:01:10  Show Profile  Visit Reine's Homepage Send Reine a Private Message
Hej!

Jag har ett litet svags surrande ljud i mina bakhögtalare oavsett om jag har volymratten normal eller helt av eller mute. Samma på alla ingångar på förstärkaren.
Vad kan detta vara, kan det bero på förstärkaren, kablarna eller strömmen?

Utrustning:
Förstärkare. Sony TA-VA777ES
Bakhögtalare. B&W 602S3
Högtalarkabel. Hifiklubben nån sort på metervara

/MVH Reine

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/06/18 :  09:20:45  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Kan det vara magnetfältet i högtalaren? Mvh Kristofer
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/06/18 :  09:22:27  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Annars kan jag inte komma på något. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Reine
Starting Member

10 Posts

Posted - 2003/06/18 :  12:05:36  Show Profile  Visit Reine's Homepage Send Reine a Private Message
Magnetfält, hur kollar man det??
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/06/18 :  12:06:21  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Jordfel i slutstegen för bakre kanalerna?

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/06/18 :  16:35:37  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Skulle säga förstärkaren. Den släpper ut mindre strömmar eller signaler till högtalarna fast du tryckt på mute. Är väl vanligt att signaler hoppar mellan förstärkarens inre komponenter, eller att transformatorn skapar surr som leds ut till högtalarna. Har man inte en apparat som kostar lite mer och kontruktionen är skärmad mellan de olika stegen kan allt höras.

Vi har väl alla någon gång, på någon förstärkare, hört svag musik i högtalarna fast vi valt en annan källa än den som te.x cdn som spelar sitter i.

Jag har idag varken brus eller svag musik från andra källor, men har haft när jag ägde NAD förstärkeri...

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2003/06/18 :  21:18:16  Show Profile Send 24U a Private Message
Om det är inte ändrar sig med volymen, ligger det troligen ej i försteget utan slutstegen. Läckage mellan ingångar enligt ovan blir i regel volymberoende. Kan vara skit på inspänningen, men skulle då även höras fram. Kan vara glättningskondingarna som ger rippel på spänningen över slutstegen bak. De flesta receivers jag lyssnat på ger lite skit på bakkanalerna, speciellt i analog avkodning; ProLogic, DSP, osv. Testa att köra DTS, DD mot ProLogic å se om Du hör någon skillnad. Eller också stänga av dom... musik skall ändå inte höras bakifrån... *flin*

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

octavia rs
Member

338 Posts

Posted - 2003/06/18 :  21:42:07  Show Profile Send octavia rs a Private Message
Jag hade samma fenomen i mina bakhögtalare och det visade sig att jag fick en jordloop när jag kopplade in min proj. Så jag började forska i vad det var och när jag drog ut Antennkabeln så försvann det (jag har kabeltv). Fråga mig inte varför det bara påverkade bakhögtalarna men jag skaffade en galvaniskavskiljare och monterade den på antenn kabeln och nu är problemen borta.

Main system
TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8 C2, Ansuz Darkz D and T2
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Roon ROCK on NUC -> dCS Network bridge -> AES/EBU -> DAC
HD Plex 200W PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC)

Second system
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Devialet Silver Phantom, Devialet Tree
Go to Top of Page

Reine
Starting Member

10 Posts

Posted - 2003/06/19 :  01:28:02  Show Profile  Visit Reine's Homepage Send Reine a Private Message
Nu har jag lyssnat/testat lite mera. Det visade sig vara så här:
När jag hör AutoFormatDecode så har jag bruset i bakhögtalarna.
2Ch eller anaogdirect: helt tyst i bakhögtalarna

Oavsett hur jag ställer förstärkaren har jag ett väldigt lågt men fortfarande ett brus i frontarna och ett lite högre i centern.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000