Author |
Topic  |
|
Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts |
Posted - 2003/06/18 : 02:51:16
|
Hej ärade medlemmar.
Efter sommaren går flyttlasset. Iväg till ett "mindre" hus på landet utanför Enköping.
Har lyckats "talat" mig till ett EGET rum för min hobby. Så långt allting frid och fröjd! (bilder kommer längre ned)
Så till problemen;
Problem 1: Sedan sju månader har vi en dotter. Detta medför nyfikna fingrar och experiment på allt som verkar intressant. Däribland mina Magnepaner. Då jag vill skydda dem i största möjliga mån från våran dotter krävs ett separat rum med dörr som kan (i värsta fall) låsas. I huset finns ett rum "över" så att säga. Med attributet dörr!
Problem 2: Rummet är litet! Endast c:a 3 x 2,4 m. Med två fönster i det bortre hörnet från där man kommer in i rummet. Fantastiskt utsikt ut över den parkliknande tomten. Huset är gammalt så det är träväggar med normal takhöjd (c:a 2,4 m). Efter lite ommålning eller tapetsering blir det väldigt fint. Idag finns där gräsliga 60/70-tals tapeter. Golvet blir kanske en heltäckningsmatta. Vi får se...
Problem 3: Min anläggning består av ett Thule-system (IA 100 samt CD 100), en Sonab vinylsvarv samt Riaa och Gradoklon. Till dessa har jag ett par välljudande Magnepan 1.4 . Dessa kräver lite utrymme för att prestera till sitt yttersta.
Jag vill helst inte byta eller sälja några delar av min utrustning, då jag tycker den återger musiken på ett underbart sätt.
Vad borde jag göra för att "maximera" rummet för detta ändamål (ljudrum)? Går det överhuvudtaget? Jag har 8 stycken skiljeväggar från Ikea (Pastill) att använda som "helmholtzresonatorer" (eller vad det heter). Dessa borde dämpa ganska högt upp då de är endast tre centimeter djupa. Basen är ofta inget problem med Magnepaner...  Har funderat på att bygga mineralullstavlor att ha på väggarna som absorbenter. Borde jag "spika" för fönstren till priset av förlorad magnefik utsikt? Funderar på att ha högtalarna direkt till höger om dörren (d.v.s. i motsatta delen av rummet från fönstrerna sett). Där finns idag en garderob som då får lov att försvinna. 
På bilderna ser ni hur det ser ut idag. Ett kontor för den nuvarande ägaren. Ganska sött faktiskt...  
 Rummet till höger sett från dörren.
 Här ser ni fönsterhörnet av rummet.
 Här väggen direkt till vänster om dörren in i rummet.
Ja då vet ni hur förutsättningarna är... d.v.s. inte helt positivt!
Är det hopplöst och helkört redan eller finns det hopp? Kom med förslag! Tokiga eller sunda spelar ingen roll. Alla förslag emottages vänligen.
Mvh Magnus Eriksson |
Edited by - Manga X on 2003/06/18 14:14:08 |
|
Daffyd
Member

319 Posts |
Posted - 2003/06/18 : 03:28:08
|
Bor själv i Enköping, verkar som du har ett litet problem där. Är inte speciellt hemma på Magnepan, men har fått uppfattningen att dom behöver lite luft omkring sig. Kan nog inte vara till större hjälp är jag rädd för, vill i alla fall välkomna dig till " Sveriges närmaste stad " . Tycker att du ska prova olika lösningar, kan inte vara helt hopplöst tycker jag. Om det bara ska vara ett lyssningrum så borde det nog gå. Du kan väl alltid göra diffusorer som passar i fönstren, kan tas bort vid behov av utsikt
Det lilla rummet kan kanske göra underverk för basen
Mvh. David. |
Den enda dumma frågan är den som inte ställs. |
Edited by - Daffyd on 2003/06/18 03:29:33 |
 |
|
Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts |
Posted - 2003/06/18 : 07:46:39
|
Inte ska väl det där rummet ställa till med så mycket problem heller, så länge du får husera fritt i det så...
Jag skulle testa att skaffa ett par tunga gardiner att hänga för fönstret på kortsidan och ställa lyssningsfåtöljen där, högtalarna så långt ut från bakvägg som möjligt med någon bokhylla och cd-ställ mot väggen bakom högtalarna som diffusatorer. Efter vad jag har märkt så gör det inget att ha magnetostater väldigt nära sidoväggar på grund av att dom släcker ut ljudet i sidled, så länge du har runt en decimeter luft emellan så borde det funka.
Fördelen med att ha högtalarna så långt ut är ju dels att maggies trivs väldigt bra i det fria och dels att du får ett utrymme bakom högtalarna att ställa tubetraps och diffusatorer efter behov...
//Johansson |
Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel... |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2003/06/18 : 08:15:40
|
Om fönstren blir problem, så köp invändiga persienner med trälameller, som du kan fälla ned och vinkla. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/06/18 : 09:10:09
|
Tyvärr Manga X, rummet är alldeles för litet för att vara ett bra rum för musiklyssning.
Måtten är så små att stående vågor hamnar högt upp i frekvens med stora avstånd i frekvens mellan varje resonans. De små måtten gör också att alla reflexer kommer mycket tätt inpå direktljudet. Det blir nästan hopplöst ävan om du akustikreglerar. Hade du haft "vanliga" högtalare så hade det varit en aning bättre, men det skulle aldrig blivit riktigt bra ändå.
Jag tycker att du bör fundera på att ta vardagsrummet i anspråk, och förklara för din dotter att högtalarna är ömtåliga. Min dotter förstod att man inte skulle trycka på högtalarelementen. Barn förstår ofta mer än man tror, om man förklarar på ett sät som verkar logiskt för dem. /johan |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
jojje_guitar
Member

701 Posts |
Posted - 2003/06/18 : 09:40:06
|
->Knoppen: Är det lika illa med ett rum med måtten 3,4 x 3,6 m? Fast jag har ju då i åtanke att använda "vanliga" högtalare...
Vanligen och vänligen /Georg |
"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo |
 |
|
Björn-Ola

7952 Posts |
Posted - 2003/06/18 : 10:01:16
|
Rumsmåtten ligger nära varandra, och det vill man undvika. |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/06/18 : 10:02:34
|
Ja det är ungefär lika illa. Du får då den lägsta rumsresonansfrekvensen vid 47 Hz vilket brukar yttra sig som väldigt "bumlig" bas. Dessutom är rummets andra mått väldigt nära det längsta måttet, varför resonansfrekvenserna uppåt i frekvens hamnar nästan lika. Man eftersträvar en så jämn fördelning av resonansfrekvenserna som möjligt. Frekvensgången blir då behäftad med några kraftiga resonanstoppar, med väldigt lite ljudtryck vid mellanliggande frekvenser. Problem.
/Johan |
 |
|
n0p
Member

1047 Posts |
Posted - 2003/06/18 : 10:13:06
|
Maggies behöver väl ett större rum generellt för att låta bra. Men Johannsson är ju Maggieägare kanske han tittar in senare med some words of wisdom. |
Exit Planet Dust |
 |
|
n/a
deleted

1491 Posts |
Posted - 2003/06/18 : 10:13:34
|
Knoppen: har du några formler för beräkning av rumsresonanser? |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/06/18 : 10:54:11
|
f = c / (2 * L),
där f är beräknad resonansfrekvens [Hz], c = 340 (ljudhastigheten [m/s]), och L är en av rumsdimensionerna [m]
Det finns en annan mer generell formel också, men den skippar vi nu.
|
 |
|
Björn-Ola

7952 Posts |
Posted - 2003/06/18 : 11:31:22
|
Glöm inte att formeln räknar fram grundtonen. Sedan får man resonanser i form av övertoner också. Dv.s. 2 x f, 3 x f, 4 x f o.s.v.
Därför kan det ställa till problem om man har rumsmått där ena måttet är hälften av den andra o.s.v. |
 |
|
Manga X

3083 Posts |
Posted - 2003/06/18 : 12:45:29
|
Vill börja med att tacka alla för era svar! -Tack!
Jag anade att det skulle vara FÖR litet för att kunna nyttjas till ljudrum med behållning. 
Så sagt och gjort. Jag TAR vardagsrummet i besittning!!!   Återstår bara att meddela frugan detsamma...  Helt hopplöst är det kanske inte!
Rummet är avlångt och på c:a 25 kvm. Anläggningen får då "trängas" med hemmabion och det vanliga "vardagsrummet" d.v.s. soffor och bokhyllor.
Man kommer in i rummet genom tunga dubbeldörrar (svängdörrar med stora glasytor). Dessa är placerade ungefär mitt på rummets ena långsida. Till höger på rummets ena kortsida finns en dörr c:a 2 m bort. Denna dörr stängs "permanent". Här hamnar högtalarna (preliminärt) c:a 1,5 m ut från kortsidan (bakväggen) (Här använde jag "Cardas formel" (Takhöjd x 0,618)). De riktas in mot rummet i längdriktiningen. Mitt på bakväggen mellan högtalarna, direkt till vänster om den permanent stängda dörren smäller jag upp en väggfast möbel för anläggningen. I andra änden av rummet hamnar soffgruppen samt tv med surroundanläggning (kanske möblerat på korten över rummet så att säga). Vill jag då finlyssna vrider jag bara på fåtöljerna för bra lyssningposition. Då är det drygt två meter till väggen bakom mig d.v.s. den andra kortsidan mittemot högtalarnas placering.
Hmmm.... det kanske blir okej som teoretisk utgångspunkt. Sen får man ta fram snöret och tejpen för seriös lyssnig och korrigering av positioner!  
Mvh Magnus Eriksson |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/06/18 : 12:50:38
|
"Cardas formel": Hahahahihihåhåhoho    
Inte helt fel som utgångspunkt i och för sig. Laborera därefter med andra avstånd.
|
 |
|
Manga X

3083 Posts |
Posted - 2003/06/18 : 14:12:55
|
Till Knoppen.
Jag kunde tänka mig att det inte är hans(?) formel... därav de små fnuttarna runt det ( " " ).  Hittade den dock på hans(?) sida.
Vad tror du, blir vardagsrummet bättre? Det är c:a 6,5 x 4 m eller så...
Mvh Magnus Eriksson |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/06/18 : 14:34:24
|
Ja Magnus, det blir mycket mycket bättre! |
 |
|
Manga X

3083 Posts |
Posted - 2003/06/18 : 16:18:24
|
Gubbar och gummor nu sticker jag på semester. Ser fram emot att läsa era synpunkter i slutet på juli.
Nu är det harrarna och öringarna i norrland som lockar mer än välljud och hifi.
Fiskespöna och övrig utrustning är i topptrim, krokarna slipade. Knott- & myggmedel är nedpackat... samt den lilla fiskeknäppen... 
Varma sommar hälsningar till er all från Magnus Eriksson |
 |
|
Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts |
Posted - 2003/06/18 : 17:17:17
|
Ha en fin semester Magnus! Du har tydligen förstått att en fiskar-sup och stövlar är roligare på semestern än paraplydrinkar och sandaler...
Du gör säkert rätt i att flytta till vardagsrummet, jag håller tummarna för att du slipper kompromissa allt för mycket och att tösen låter bli att pilla på högtalarna.
nOp: Det lilla jag har kommit fram till efter att ha testat 4 rum och ett tiotal olika uppställningar är att:
*Minst 1.5 meter till bakvägg *Dämpa inte bakväggen *Närfältslyssning rocks! *Riv ut skitfiltren och bygg nytt, grymt lyft för 1.6:orna.
Sen gäller ju det gamla vanliga; testa och åter testa. Förra helgen satt jag och svor över rummet mitt, allt lät skrikigt och vasst. Hittade en "äggkartongs-madrass" som jag delade i två delar och hängde upp på sidväggarna bakom högtalarna där direktljudet från baksidorna reflekterades. Satt mig och lyssnade, gapade, skrek.
Helt sanslöst. Tidigare kunde jag inte spela så högt innan "s" och andra elaka toner skar ända in i benmärgen, nu kunde jag helt plötsligt vrida upp hur mycket som helst och det lät bara bättre och bättre. Inte en tillstymmelse till vasshet. Nu gruvar jag mig nästan över att jag beställt en Quad CDP, kan det bli mycket bättre än så här? (Klart som fan att det kan det, men just nu känns det inte så...)
Att så lite kan göra så mycket...
//Johansson |
Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel... |
 |
|
Daffyd
Member

319 Posts |
Posted - 2003/06/19 : 02:21:42
|
   |
Den enda dumma frågan är den som inte ställs. |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/06/19 : 11:31:36
|
Johansson, motsäger du inte dig själv nu?
Du skriver:
"*Dämpa inte bakväggen"
och
"Hittade en "äggkartongs-madrass" som jag delade i två delar och hängde upp på sidväggarna bakom högtalarna där direktljudet från baksidorna reflekterades."
Eller, du kanske menar väggen bakom lyssnaren? Isåfall håller jag med dig. Lite förvirrande att bara skriva "bakväggen", eftersom det kan betyda både väggen bakom högtalarna och väggen bakom lyssinngsplats.
Trevlig midsommar.
Johan. |
 |
|
|
Topic  |
|