Jag söker länk-tips kring skivspelarbyggen och modifiering. Har en gammal Thorens TD 125 MkII som jag ska skrämma liv i. Har inte bestäm mig än om det blir varsam renovering eller kompromisslös moddning...
Jag har för mig att jag har en länk någonstans med utförliga modifikationer och ombyggnationer av Thorensspelare. Men jag hittar den inte. Men du kanske kan hitta lite info på denna: http://www.theanalogdept.com/index.html
Hei Freann Husker at gamle hifi&electronik (dansk) hadde en artikkel om ombygging av en billig Thorensspiller. Hadde bl.a. marmorchassis,så meget bra ut på bildene fra dengang. Mvh Jan I
Hur arbetar man med marmor? Borrning och sågning? Det ligger nämligen en gammal bänkskiva i marmor i grovsoprummet. Jag funderade lite på om man kunde använda den till något. Men det kanke är för krångligt att borra och såga i marmor. Är det någon som har lite erfarenhet att dela med sig av?
Marmor verkar inte så lockande..! Hellre armerat glas ("skottsäkert"). Senasta i-duschen-idén var just två skivor tjockt armerat glas med tre små innerslangar mellan som bas. Justerbara koner både uppåt mot subchassiet och som fötter mot bordet. Motorn fästs stumt mot översta glassivan. Tja... Någon som vet priset på armerat glas?!
divander, våra grannar är en stenslipningsfirma. Marmor är inte så vansinnigt hårt, inte som granit, kvarts så jag tror inte det är något större problem med bearbetning, åtminstone inte för proffs. Marmor är väl ett alldeles utmärkt material för en sockel.
Armerat eller härdat glas är onödigt i det här sammanhanget, det är omöjligt att bearbeta så allt måste göras innan härdningen. Din glasmästare har nog 12mm glas som räcker utmärkt. Det kan vara lite marigt att göra hål i så tjockt glas så be att få det gjort.
Hmmm... är det inte enklare att göra hål i ett antal glasskivor som sedan fogas ihop till en "armerad" skiva? Eller, vad vet jag..? Hur som helst hade jag tänkt undvika att göra några hål alls! Whatever - vad kan två skivor 12mm glas á 30x45 cm kosta..?