Author |
Topic  |
trolleri
Member

70 Posts |
Posted - 2003/08/23 : 15:02:31
|
Daniel Barenboim - Beethoven, Klaviersonaten (427 803-2, DG, ~1984), sista låten är superb.
Arvo Pärt - Miserere.
Ani DiFranco - Living in clip. |
- I'm a head of my self |
 |
|
Margaux
Member

679 Posts |
Posted - 2003/08/24 : 00:26:48
|
Det är inte så dumt att behöva tänka till. Omöjligt. De som är mina spontana favoriter har redan nämnts. Så jag försöker att vara lite modig och tar utmaningen att välja åtminstone någon som inte har nämnts och som dessutom är lite nyare:
Pink Floyd the wall (Jag kan inte låta bli - egentligen skulle det bli fler Pink Floyd, räknade dem just i skivhyllan: 21 varav flera dubbelskivor) Beck - Mellow gold (där är några spår som bara är helt genialiska) Coldplay - A rush of blood to the head (lite för ny för att veta men jag tror att jag kommer att tycka lika mycket om den om 10 år) |
/Joachim ********** Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik. |
 |
|
Margaux
Member

679 Posts |
Posted - 2003/08/24 : 11:31:22
|
Usch känns hemskt mot Beatles, LedZepp, Deep Purple, Hendrix, Clapton, Massive Attack, Kravitz,Dylan, Miles, Air,AC/DC, Radiohead, S R Vaughn mm.mm.mm.mm
Kanske vore på plats med en lista sedan med skivor som inte kom med
Off topic:
Har förresten en rolig bok med som heter All-time top 1000 albums (Colin Larkin). Fungerar bra när man behöver lite inspirationskälla. Det är en massa skivrecensenter m.m. som röstar. Varje skiva har en text och är beskriven.
De tjugo bästa grupperna enligt denna är
1) Beatles 2) Bob Dylan 3) Pink Floyd 4) REM 5) U2 6) David Bowie 7) Rolling Stones 8) Oasis 9) Led Zepp 10) Radiohead 11) Miles Davis 12) Van Morrisson 13) Nirvana 14) The Beach Boys 15) Neil Young 16) Hendrix 17) The Smiths 18) Fleetwood Mac 19) Bruce Springsteen 20) Velvet Underground
Edit: Man får inte svava fel på The Beatles |
/Joachim ********** Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik. |
Edited by - Margaux on 2003/08/24 11:36:15 |
 |
|
hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts |
Posted - 2003/08/24 : 11:48:05
|
Vad gör oasis på den listan ? Världens mest överskattade grupp alla kategorier enligt min mening !
 |
Veckans skiva, här ! |
 |
|
aaight
Member

208 Posts |
Posted - 2003/08/24 : 12:27:16
|
håller med hal. r.e.m, oasis och radiohead på topp-10??? nä, den listan litar jag inte på. fleetwood mac bör ju iaf ligga på topp-5. |
 |
|
Margaux
Member

679 Posts |
Posted - 2003/08/24 : 13:00:19
|
Många som gillar samma sak som jag gllar REM. Jag tycker de är ok bara inte 100% på min frekvens. Däremot tycker jag om Radiohead. Skulle kunna tänka mig att byta plats på Radiohead och REM.
Ang Oasis: Listan uppdateras med en ny bok ungefär var tredje år. Denna kom ut år 2000 när Oasis fortfarande var lite hypade. Jag antar att de kommer att få se sig nedflyttade nästa gång! De grupper som har funnits i mer än 10 år kommer säkert att stå sig betydligt bättre.
Listor är ju listor. Kan dock vara roligt för att hitta lite nytt. Man tar russinen ur kakan! Precis som denna lista som vi själva tar fram. Har fått en massa bra tips redan som det skall lyssnas på i höst |
 |
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/08/24 : 20:37:17
|
Jag tycker nog absolut R.E.M. platsar. De har dock inte gjort något särskilt bra sedan -88 eller när det nu var som "Green" kom. Radiohead och Oasis kan man väl diskutera, liksom Nirvana, Van Morrison och Fleetwood Mac. Vad finessen är med Velvet Underground har jag också alltid undrat. Jag skulle nog byta ut dem alla mot exempelvis Stevie Wonder, The Who, The Byrds, The Band, Dubliners och Crosby, Stills & Nash. |
 |
|
aaight
Member

208 Posts |
Posted - 2003/08/24 : 22:39:31
|
man bör nog försöka klämma in "the king" någonstans på en sådan lista. |
 |
|
stargazer
Member

445 Posts |
Posted - 2003/08/24 : 22:50:57
|
quote: man bör nog försöka klämma in "the king" någonstans på en sådan lista
Ozzy Osbourne???
BWAHAHAHAHAHAHAHAHAHA

|
 |
|
aaight
Member

208 Posts |
Posted - 2003/08/24 : 23:11:37
|
ozzy? please! han har gjort bort sig totalt. kan knappt lyssna på sabbath utan att tänka på hans bulldog, sittandes och skita på nån dyr matta. och hans ungar, vilken planet kommer dom från? its a shame. |
Edited by - aaight on 2003/08/24 23:14:23 |
 |
|
stargazer
Member

445 Posts |
Posted - 2003/08/25 : 01:03:27
|
aaight, det var ett skämt. Kunde inte hålla mig från att kasta in en våldsamt överdriven travesti på begreppet "the king".
Fick en flashback från när jag var och såg Sabbath (med Ozzy) senast i Globen under återföreningsturne'n och en snubbe hade en T-shirt med texten (på svenska) "Ozzy är GUD".

"....ahhhh what the hell. It could be worse. I could be Sting" |
 |
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/08/25 : 08:18:34
|
"Jag tycker de är ok bara inte 100% på min frekvens."
Inte så konstigt, de är ju på Kenneths frekvens... 
Nog kunde Ozzy få vara med, som del av Black Sabbath i alla fall. Hans bulldog har väl inte så mycket med musiken att göra ändå. |
 |
|
vecc
Member

458 Posts |
Posted - 2003/08/25 : 09:47:14
|
MagnuZ: Absolut. Ser man till hårdrock så är dom ju lätt top 5 iaf....
-vecc |
 |
|
vecc
Member

458 Posts |
Posted - 2003/08/25 : 20:07:18
|
Ojojoj vojne!! Hur kunde jag glömma det absolut bästa album som gjorts genom tiderna, oavsett vad ni andra hedningar tycker ;)
Genesis - The Lamb Lies Down on Broadway \o/
Betänk att detta ändå kommer från en gammal jazz/fusion-räka som mig :)
-vecc |
 |
|
Margaux
Member

679 Posts |
Posted - 2003/08/25 : 22:22:00
|
Bidrar med lite mera listor (observera att jag inte är listfanatiker). Det passar dock bra till denna tråd.
10 bästa hårdrocksskivorna enligt All-Time Top 50 Heavy Metal:
1) Nevermind - Nirvana 2) Led Zep IV /Led Zep 3) Led zep /Led Zep 4) Ten/Pearl Jam 5) Mellon Collie/Smashing Punpkins 6) Led Zep lll 7) Metallica - Metallica 8) Van Halen/Van Halen 9) Master of Puppets - Metallica 10) Back in black (vem vet ni:-)
Back in Black, Metallica och Led Zeps skivor är mina favoriter här.
Bästa 10 Dance enligt All Time to 50 Dance
1) Blue Lines (Massive Attack) 2) Leftism - Leftfield 3) Moon Safari - Air 4) Dig your own hole - Chemical Brothers 5) Endtroducing 6) Dubnobass..../Underworld 7) Protection/Massive Attack 8) The orbs adventure/The orb 9) The Fat old land/Prodigy 10) Music for the generations/Prodigy 11) Maxinquaye/Tricky
Mina favoriter av de jag hört är Air och Massive Attack - De är höjdare. Tog med Tricky för den är inte helt fel heller
De 10 bästa av All-Time Blues top 50
1) The bluesbreakers with Eric Clapton/John Mayall 2) The Healer /Hooker 3) Peter Greens Fleetwood Mac/ Fleetwood Mac 4) The sky is crying - S R Vaughn 5) Bare Wires/John Mayall 6) Live at the Regal - BB King 7) King of the Delta Blues Singers- Robert Johnsson 8) A hard road/ John Mayall 9) Damn Right I´ve..../Buddy Gay 10) Mr Lucky/Hooker
Har bara hört de tre första och de är kanon.
Börjar ni bli trötta. Här kommer mer
10 bästa av All Time Top 50 INDIE/PUNK
1) The Bends - Radiohead 2) OK Computer - Radiohead 3) The Quenn is dead - The Smiths 4) The Stone roses - The stone roses 5) Whats the story morning glory / Ert hat objekt 6) Never mind the bollocks / De sex pistolerna 7) London Calling - The Clash 8) Dummy - Portishead 9) Definately Maybe/ Harobjektet igen 10) Marquee Moon / Television
Stone roses, Portishead och Radiohead är mina klara favoriter här.
Nu orkar jag bara ta med en lista till
De tio bästa av All Time Top 50 Jazz 1) Kind of Blue (torde vara kanska okontroversiellt) 2) A love supreme /Coltrane 3) In a silent way/Miles 4) Scetches of spain /Miles 5) Mingus Ah Um/Mignus 6) The Blanton Webster years/Duke Ellington 7) Bitches Brew/Miles 8) Blues and the absract truth/Oliver Nelsson 9) Blues Train/ John Coltrane 10) Birth of the cool/Miles
Detta torde vara den minst kontroversiella listan
Orkar inte mera nu men kan säga att den bästa soulskivan anser boken vara Whats Going on/Marvin Gaye. Bästa reggieskivan är en Legend från Jamaica. Bästa Country skivan anses vara Sweethart Of the Rodeo/The Byrds. Bästa hiphop skivan tänker jag inte skriva för jag gillar endast bra musik inte dålig musik
|
 |
|
Brosk
Member

426 Posts |
Posted - 2003/08/25 : 23:44:49
|
Beatles: Sgt Pepper Clash: London Calling Van Morrison: Moondance
å så.. Van Morrison: Astral weeks Velvet Underground: Loaded Rickie Lee Jones: Rickie Lee Jones Bowie: Hunky Dory etc Lou Reed: Transformer James Taylor: vad som helst Michael Franks.. Dwight Twilley. Steely Dan.. Steve Earl.. John Hiatt: Riding with the king. och ..Slow turning..etc Paul Simon.. Crowded House.. Pretenders.. John Holm..
Såååå svårt att begränsa sig   |
 |
|
Margaux
Member

679 Posts |
Posted - 2003/08/26 : 00:14:33
|
Så där ja. Lite kaffe och Led Zep så orkar jag skriva den absolut sista listan. Lovar - man vill ju inte bli kallad för list Jocke
Under listan bästa rock skivor enligt All Time Top 1000 (i denna ingår inte de som tidigare nämts:
1) Revolver- The Beatles 2) SGT Pepper - The Beatles 3) White Album - The Beatles 4) Automatic for the People (Det måste vara något fel) 5) Blood on the tracks - Dylan 6) Abbey Road (bäst av Beatles skivorna tycker jag) 7) DSOTM - Pink Floyd 8) Forvever Changes - Love 9) The unforgettable fire - U2 10) Astral weeks - Van Morrisson 11) Sign o the times - Prince 12) Born to run - Springsteen 13) A hard days night - The Beatles 14) Hunky Dory - Bowie 15) Blue - Joni Mitchell 16) The Joshua Tree - US 17) Highway 61 revisited 18) Ziggy Stardust - Bowie 19) The Wall - Vad h.....e. Borde ligga topp 3 20) Rumours - Fleetwood Mac 21) Electric Ladyland - Hendrix 22) Blonde on Blonde - Dylan 23) Rubber Soul - Beatles (Nu räcker det väl?) 24) Exile on main street - Stenarna 25) Achtung baby - U2 26) Wish you where here - Pink Floyd (så där ja) 27) Let it bleed - Stenarna 28) Graceland - Simon 29) The band 30) The doors/the doors 31) Low - Bowie 32) Whos next - The who 33) Out of time - REM 34) Trout Mask Replica - Captain Beefheart (den sjukaste musik jag hört. Får Pink Floyds första skivor att framstå som söndagsskolemusik)
Denna lista är nog kontroversiell. Don't shoot the messenger
|
 |
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/08/26 : 08:43:04
|
Visst måste Automatic for the People vara ett misstag, liksom Out of Time. De R.E.M.-skivor som skulle vara med är ju Life's Rich Pageant och möjligen Green. I övrigt tycker jag väl inte listan är så kontroversiell, även om jag nog också vill sätta frågetecken för Achtung Baby och The Unforgettable Fire, samt några till.
Edit: stavfel |
Edited by - Magnuz on 2003/08/26 17:06:08 |
 |
|
vecc
Member

458 Posts |
Posted - 2003/08/26 : 16:39:16
|
Listor är ju spännande....... |
 |
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/08/26 : 17:09:20
|
Vecc, anar man en smula ironi där? Jag tycker nog faktiskt listor är om inte spännande så åtminstone ganska roliga. Dessutom kan man ju få värdefulla tips.
Apropå listor förresten, ni har väl läst Hornbys "High Fidelity"? |
 |
|
vecc
Member

458 Posts |
Posted - 2003/08/26 : 17:24:06
|
nja, det är tyvärr till 99% mainstream, vilket inte kittlar mina musiknerver speciellt mycket :)
Ok, vecctips: Progmetal - Cosmosquad · Live (I stil med Dream Theater, fast bra. DT har inte gjort ett enda bra album (NOTERA ALBUM) sen Images & Words.
Prog - Djam Karet eller King Crimson (Endast äg, inget annat)
Jazz - John Scofield (Kanse mest för att han är en gammal polare). :)
Fusion - I dagsläget The Code, med albumet Figli Di Baia, underbart album verkligen.
-Vecc
|
Edited by - vecc on 2003/08/26 17:31:53 |
 |
|
Margaux
Member

679 Posts |
Posted - 2003/08/26 : 18:45:40
|
Vecc
bra musik blir ju lätt mainstream för att så många tycker om den. Den blir ju inte sämre för det. Sen kittlar det kanske inte lika mycket. Observera dock att musik inte behöver vara bra för att många tycker om den.
Beethovens 9:a eller Mozarts Requiem är ju onekligen mainstream. Men fy f..n vad bra
New Kids on the Block är just också mainstream - huuuuuuuhhhhhhhh
P.S Se där, ingen mer lista precis som jag lovade D.S |
 |
|
Margaux
Member

679 Posts |
Posted - 2003/08/26 : 18:55:35
|
Apropå listor förresten, ni har väl läst Hornbys "High Fidelity"?
Om det är det är samma bok som filmen så har jag inte läst den men sett filmen. Tyckte OK när jag såg den. Trots det så minns jag ganska mycket och känner mer och mer att jag vill se den igen. De är trots allt ett bra betyg med tanke på hur många tusen filmer som jag inte ens kommer ihåg
Den bästa minnet var hans rum som var knökfullt av skivor. Härligt... |
Edited by - Margaux on 2003/08/26 18:56:40 |
 |
|
vecc
Member

458 Posts |
Posted - 2003/08/26 : 19:11:41
|
Margaux: Så rätt! Men eftersom man på ett enkelt sätt kan ta till sig mainstream (radio/tv/mp3 osv) så tröttnar man ofta ganska fort, eller? Den musiken jag söker är nästan undantagslöst "rare" musik. Vet du varför? 99% av alla människor som lyssnar på musik tror på fullt allvar att dom grupper/musiker man hör på radio är detsamma som ett musikaliskt facit, men så är inte fallet.
Hur många här inne kan räkna upp namnen på Göteborgs symfoniorkester? Jag kan garantera er att trots att inte många kan svaret, så är dessa herrar/damer antagligen duktigare muiker 'n 99.9 % av allt du hör på radio, Det då som kallas "mainstream".
Jag är även övertygad om att det är omöjligt att säga att nån inte har "känsla". Min fulla övertyglse är att ALLA, japp ALLA som sysslar med musik lägger till känslor. Om inte, så hade dom ine gjort musik. Däremot så kanske man skulle kunna mäta graden av känslan, men allvarligt talat, det är svårt. Och vem är domare? ;)
-Vecc
|
 |
|
Margaux
Member

679 Posts |
Posted - 2003/08/26 : 19:23:26
|
Vecc Min fulla övertyglse är att ALLA, japp ALLA som sysslar med musik lägger till känslor.
Absolut! Anledningen till att jag stod ut och spelade "Svensk Flygar Marsch" på klarintetten i Hörby ungdomsorkester när jag jag gick på högstadiet var att mina känslor till andraklarinettisten Lena (som var blond,välutvecklad och som var ett år äldre än jag) var starka och äkta 
Skämt åsido - Du har helt rätt. |
 |
|
Topic  |
|