Author |
Topic  |
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts |
Posted - 2002/08/13 : 00:43:36
|
Eftersom det har varit en massa skriverier om diverse kablars vara eller inte vara har jag en liten undran.Löser inte en nättransformator det mesta av nätstörningsproblemen eller har jag fel?
<<QUAD-Klubben Vi har rätt-Ni har fel>>
Nostalgi är kul |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/08/13 : 00:47:12
|
Jo.
Thomas
"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar |
 |
|
EAR

3863 Posts |
Posted - 2002/08/13 : 00:51:04
|
quote:
Jo.
Thomas
"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmark
Varför använder man inte en nät-trafo istället för en massa dyra kablar?Har själv en nättrafo <<Quad-klubben Vi har rätt-Ni har fel>>
Nostalgi är kul |
 |
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2002/08/13 : 00:51:32
|
ni som vet.... vart hittar man en sådan...
vi har ett 2st as på jobbet som har 2 "kanaler" var, den ena driver en scanner (stor som en svarv) den andra driver en ctp (ett as till maskin som kör ut plåt till tryckerier) vet att dom här sakerna är sjukt dyra nya runt 35k eller nåt minst=((( hur som helst så har vi fått köpa dom för typ 5k/st (alltså dom måste väga minst 60kg/st) jag vet inte riktigt vad dom kallas, datanerd som jag är =))) men jag vet att vi fixade som för att vi har "spikar???" i vårat elnät som tex sabbar hårddiskar på löpande band =)))
kansk eär det en sådan ?????
//jonas
"imposible is only imposible untill its not" //Jean-Luc Picard
Edited by - n00b on 2002/08/13 00:53:2 |
 |
|
EAR

3863 Posts |
Posted - 2002/08/13 : 00:54:42
|
quote:
ni som vet.... vart hittar man en sådan...
vi har ett par as på jobbet som har 2 "kanaler", den ena driver en scanner (stor som en svarv) den andra driver en ctp (ett as till maskin som kör ut plåt till tryckerier) vet att dom här sakerna är sjukt dyra nya runt 35k ellr nåt minst=((( hur som helst så har vi fått köpa dom för 5k/st (alltså dom måste väga minst 60kg) jag vet inte riktigt vad dom kallas, datanerd som jag är =))) men jag vet att vi fixade som för att vi har "spikar???" i vårat elnät som tex sabbar hårddiskar på löpande band =)))
kansk eär det en sådan ?????
//jonas
"imposible is only imposible untill its not" //Jean-Luc Picard
Jobbar själv på ett tryckeri och visst är det sådana men det finns mindre varianter för nån tusing eller så <<QUAD-Klubben Vi har rätt-Ni har fel>>
Nostalgi är kul |
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/08/13 : 01:04:22
|
Störskyddstrafon finns på ELFA i varierande storlekar. Om man nu inte litar på trafona i utrustningen som man redan har dvs...
Thomas
"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar |
 |
|
EAR

3863 Posts |
Posted - 2002/08/13 : 01:09:43
|
quote:
Störskyddstrafon finns på ELFA i varierande storlekar. Om man nu inte litar på trafona i utrustningen som man redan har dvs...
Thomas
"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmark
Visst är det så.Jag använder min till försteg skivspelare cd osv Använder rörhäckar och ESL och i rörhäckarna har du två på varje kanal Jag tror inte det gör nån större nytta där.OM man använder nätrafo gör den nog mest nytta på försteg osv eller? <<QUAD-Klubben vi har rätt-Ni har fel>>
Nostalgi är kul |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/13 : 10:33:58
|
Jag tror på idén. Dessutom vågar jag tänka lite tvärs emot genom att påstå att apparatens nätdel är den största felkällan. Det skulle innebära att nätsladden fungerar som antenn och sänder dynga till sig själv och andra apparater. Därför borde en kort nätsladd mellan apparat och extratrafo vara att föredra. OBS hypotes.
Jag ger trissorna en chans men dom tar den inte.
Edited by - Flint on 2002/08/13 10:45:1 |
 |
|
EAR

3863 Posts |
Posted - 2002/08/13 : 11:44:25
|
quote:
Jag tror på idén. Dessutom vågar jag tänka lite tvärs emot genom att påstå att apparatens nätdel är den största felkällan. Det skulle innebära att nätsladden fungerar som antenn och sänder dynga till sig själv och andra apparater. Därför borde en kort nätsladd mellan apparat och extratrafo vara att föredra. OBS hypotes.
Jag ger trissorna en chans men dom tar den inte.
Edited by - Flint on 2002/08/13 10:45:17
hej om du går in och tittar igen på min stereo så ser du nättrafon längst ner till vänster.precis som du säger här ovan har jag korta sladdar till all el. <<QUAD-Klubben Vi har rätt-ni har fel>>
Nostalgi är kul |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/13 : 19:02:33
|
EAR
Du verkar ha tänkt på allt.
Jag ger trissorna en chans men dom tar den inte |
 |
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/08/13 : 20:32:47
|
UPS menar ni eller? Det hjälper mot "spikar" i elnätet...
Easy Come, Easy Go Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/08/13 : 23:11:49
|
"Dyra sladdar"??
De mest omtalade nätkabelmärket på forumet kostar under 800 pix. Min Terminator 0,3 går på knappt 7 lapp. Vill jag ha till slustegen också blir det 24 till. I det läget behöver jag inga speciella kablar till nätet alls...
Vadå "dyra sladdar"?
Jag har lite galvat rör liggande. kan man trycka i en vanlig 2,5 kvadrat i den och fixa till rätt längd så blir det ju kanonskärm och ingen kostnad alls.
- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - - |
 |
|
EAR

3863 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 09:38:56
|
quote:
"Dyra sladdar"??
De mest omtalade nätkabelmärket på forumet kostar under 800 pix. Min Terminator 0,3 går på knappt 7 lapp. Vill jag ha till slustegen också blir det 24 till. I det läget behöver jag inga speciella kablar till nätet alls...
Vadå "dyra sladdar"?
Jag har lite galvat rör liggande. kan man trycka i en vanlig 2,5 kvadrat i den och fixa till rätt längd så blir det ju kanonskärm och ingen kostnad alls.
- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -
Dyra sladdar.Tja det blev lite felformulerat om du tittar längst upp på tråden ser du hur jag menar.Fördelen med en nättrafo är ju att man får jämn spänning ut dessutom eller är jag ute och cyklar(skånskt uttryck) <<QUAD-KLubben Vi har rätt-Ni har fel>>
Nostalgi är kul
Edited by - Pjotre on 2002/08/14 09:40:2 |
 |
|
kungpingvin
Member

406 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 10:29:35
|
Hallå där!
Nu har jag då en liten fråga. Det finns massa hyfsat billiga strömförjsörjare till datorer, UPS, som skyddar mot spikar och även har batteribackup. Vad är skillnaden på en dylik apparat för datorer och en för hifi (förutom priset då förstås )? Med min okunnighet på området måste jag också ställa frågan: är det ens samma sak? Blir t.ex. strömmen mycket renare med en hifiburk?
Om det bara gäller att hålla en jämn ström så borde väl den här burken kunna göra jobbet (1045 kr + moms på Dustin) http://www.apcc.com/products/line-r/index.cfm
/Jonas
|
 |
|
Margaux
Member

679 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 10:36:04
|
Ganmla rör eller vilken skärm man använder spelar antagligen ingen roll.
Jag har löst det som så att jag använder skärmade nätkablar från CLOU samt deras förgreningsdosa som även den är skärmad. På detta sätt får jag en "stjärna" med en punkt som all ström kommer ifrån. Denna punkt renar jag med en Purifier från Russ Andrews.
Iden med att rena allt i en punkt är bra om någon apparat skickar tillbaka skräp...
********** Varför är chokladmilkshaken nästan alltid slut på McDonalds |
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 10:59:41
|
UPSer är väl ofta fyrkantvåg? Pass opp för dessa.
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 14:51:58
|
Bamsefar:
Jag har en i princip exakt likadan. På 5 Kva....
1,8 skulle inte räcka att köra min anläggning på. Dessutom är inte dessa burkar byggda för hifi-bruk? Inte för att jag tror det gör någon skillnad men tycker designen är väldigt lik min, inköpt på diverse omvägar från Chalmers. Originalet är grisskär....
Min gjorde inga bra saker med anläggningen. den går nu mellan datorerna och väggen.
- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - - |
 |
|
|
Topic  |
|