Var kan man köpa små behändiga rör? Smala, gärna av kolfiber/lättmetall. Lite grövre kalibrar finns kanske lättare att få tag på. Har inte kollat runt på alla järnhandlare här i stan. Kanske nån som säljer installationsmaterial typ kopparrör.
Spön har slagit mig ja. Men det skulle va nån reserv eller billigt teleskopaktigt. Även gamla uttjänta tältpinnar har jag tänkt inspektera på vinden. Nu.
Har hittat en lämplig tältpinne i alu som jag ska modifiera något med en fil. Skall mikkapseln ligga an mot hålet eller föras ner en bit? Jag ska runda av kanterna lite på tältpinnen. Jag tänkte närmast på reflexer eftersom miken är rundtagande. Har ju fyra 61b mikar till och det blir säkert fler testade så det blir nog ett par extra spö bitar från Blixt Sport. Måste hitta ett sätt att löda fast några kardeler i pinnarna utan att skada miken för det verkar inte finnas någon lämplig pinkontakt.
bäst är nog att inte stoppa in miken alls i röret, näst bäst är att ha "puffskyddet" i nivå med rörändan eller "kant-i-kant". annars kan man löda fast miken direkt på fetmikkabeln och styva upp kabeln med en ståltråd eller träpinne.
skärmat är nog att föredra, iaf för långa sträckor. men för att koppla ihop mikens terminaler och mikrörets kontaktdon kan man iaf för enkelhetens skull köra med enkelledare.
själv kör jag några diy-mikar med ekua, funkar hyffsat.