HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Steely Dan
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/06/28 :  11:43:06  Show Profile Send Ayn a Private Message
Blev glatt överraskad när jag fick höra Steely Dan - Two Against Nature strax efter att den kom. Jag som trodde att herrarna Fagen och Becker gjorde sunkig 70-rock...utan att ha lyssnat på en enda skiva!

Nu när både Two Against Nature och nya Everything Must Go vunnit mitt gillande, så blir jag nyfiken: hur står sig de gamla skivorna jämfört med de två från 2000-talet? Kan man förvänta sig samma stil och samma ljud? Har inte lyssnat på någon av deras tidigare skivor...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!

Edited by - Ayn on 2003/06/28 12:35:00

struts
Member

315 Posts

Posted - 2003/06/28 :  11:58:22  Show Profile Send struts a Private Message
Ett förslag är att du köper dubbel cd´n "The Steely Dan story" som ger en mycket bra bild av deras musik mellan 1972-80.
Kan känna mig lite avundsjuk på dig som ska "upptäcka" deras musik som jag själv lyssnat otroligt mycket på från början av deras karriär, du har många guldstunder att vänta.
Steely Dan har alltid haft med några av USA´s bästa studiomusiker på sina skivor och bara det har stort lyssningsvärde.
struts
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/06/28 :  16:14:51  Show Profile Send Timbre a Private Message

Gaucho är bara att gå och köpa...
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2003/06/28 :  18:06:45  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Citizen samlingen som har rubbet 1972-1980 på 4 cd skulle jag köpa och sen måste du köpa Fagens soloplattor också. Allt släpps nu på DVD-A och SACD, den senaste Steely Dan har till och med 24/192kHz i 2-kanal Den första DVD-A jag stött på med den upplösningen. Ljudkvalitet i kubik
Go to Top of Page

Gabe
Member

536 Posts

Posted - 2003/06/28 :  21:24:10  Show Profile Send Gabe a Private Message
Aja och The Royal Scam är bäst i mina öron. Bättre än såväl Two Against Nature och Everything Must Go. Donald Fagens första solo The Nightfly är också lysande lyssning. Så visst har du mycket trevlig lyssning framför dig!
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/06/28 :  23:21:18  Show Profile Send Timbre a Private Message

Håller med, The Nightfly är lysande. Men är det inte en väldigt tunn bas hela skivan igenom...
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/06/29 :  06:34:40  Show Profile Send Ayn a Private Message
Igår var jag iväg och köpte (bland andra) Steely Dan - Gaucho och Donald Fagen - The Nightfly.

Den senare är en trevlig bekantskap även sen tidigare, har aldrig kommit mig för att köpa den förrän nu dock. Favoritlåt är Walk Between the Raindrops.

Först var jag inne på att köpa Katy Lied, mest för att den "såg" bra ut Någonstans måste man ju börja liksom. Killen i skivaffären började prata sig varm om Steely Dan när jag kom fram till disken och tyckte jag hellre skulle börja med Gaucho eller Aja...så det fick bli Gaucho. Han drog av 25 spänn på priset för att han tyckte jag köpte så bra skivor Fram för fler såna skivhandlare!

Har haft fullt upp under gårdagen men har hunnit lyssna igenom Gaucho ett par gånger iaf - den lät nästan anonym först, men den har börjat växa - jag anar en mycket trevlig bekantskap runt hörnet

Timbre, angående The Nightfly så är det inte bara jag som uppfattar basen som lite tunn alltså...
Hur står sig förresten Kamakiriad mot The Nightfly?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!

Edited by - Ayn on 2003/06/29 06:36:10
Go to Top of Page

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2003/06/29 :  09:31:05  Show Profile Send mabron a Private Message
Tycker Prezel Logic är den mest intressanta, rent musikaliskt i alla fall.Kan ju ha att göra med att det var den första jag lysnade på också? Men jag tycker den är mer varierad än dom andra.
Som kuriosa kan ju sägas att jag hittade bådeGaucho och Aja för 10:-st på ett varuhus för några år sedan (dock utan fordral).
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2003/06/30 :  08:52:58  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Du kan lugnt köpa ALLT! i Steely Dan´s katalog!
Det håller alltihop hög kvalitet

2 buttra herrar!

Dont look back. Something might be gaining on you...

Edited by - Ledzepp on 2003/07/02 15:51:42
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000