Author |
Topic  |
|
markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts |
Posted - 2002/08/13 : 15:03:30
|
Hittade precis länk till en rätt interessant sajt på rec.audio.high-end forum:
Ethan Winer's Bit-Depth Listening Test
Fem olika wav-filer att lyssna på:
16 bits, dithered from 24 16 bits, truncated from 24 13 bits 11 bits 9 bits
Är du i stånd till att höra skillnaden? Är du man eller mus?
Annars mycket interessant här: http://ff123.net/
Ingenting för teoretikerna, men för dom, som vill prova själv i praxis med egna öron (det är där det gäller). Hörer man skilnader eller bara inbillar sig i förväg att man kan.
mvh Markku
< "Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world." - Albert Einstein > |
|
nl
Member

324 Posts |
Posted - 2002/08/13 : 19:19:37
|
Hej alla
Det fanns väl något liknande på en skiva från HighFidelty för ett bra tag sen. Samma snutt inspelat med olika upplösning. Ska leta fram den skivan och lyssna igen.
|
 |
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2002/08/13 : 23:18:03
|
Förslag på hur man ska jämföra? Bränna på CD och sedan köra i stereon? Blir det bra/korrekt?
Att lyssna via datorn verkar ingen bra idé! Har testat
//StefanZ "Art is just short for Arthur |
 |
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2002/08/13 : 23:21:47
|
Ganska intetsägande små snuttar med bara ett instrument!
 "THE LEADER IN AUDIO ENGINEERING" |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/13 : 23:31:01
|
Jag har redigerat ljud på/med datorn kopplad till stereon. CDn som jag sen bränt på samma dator låter betydligt bättre när jag spelar den på CDspelaren kopplad till samma anläggning. Mindre vasst.
|
 |
|
holmgrenstefan
Member

390 Posts |
Posted - 2002/08/13 : 23:43:26
|
quote:
Hittade precis länk till en rätt interessant sajt på rec.audio.high-end forum:
Ethan Winer's Bit-Depth Listening Test
Fem olika wav-filer att lyssna på:
16 bits, dithered from 24 16 bits, truncated from 24 13 bits 11 bits 9 bits
Är du i stånd till att höra skillnaden? Är du man eller mus?
Annars mycket interessant här: http://ff123.net/
Ingenting för teoretikerna, men för dom, som vill prova själv i praxis med egna öron (det är där det gäller). Hörer man skilnader eller bara inbillar sig i förväg att man kan.
mvh Markku
< "Imagination is more important than knowledge. Knowledge islimited. Imagination encircles the world." - Albert Einstein >
.jag lysnade på dem.och det är inte myckett stor skillnad .men alla är ju faktiskt uppsamlpade till 16 44,1..så jag tog o samplade upp ljudett till 24bitars 96khz och orginal på en.kom framm till att konverteringen sabbar myckett.och att alternativ 2 var bäst.någott som däremot fungerar bra är hårvaru enkoding på mp3 o sedan köra uppsamplatt 24/96khz.ger mer än man kan tro.jag vill påstå att min dator kan spela mp3 som en 3000kr cd.men inte mer
stefan gb |
 |
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 00:06:58
|
Med hörlurar direkt i datorn är jag kapabel att höra att nummer fyra är dålig och nummer fem allra sämst, men det var värre med de övriga tre. En mer dynamisk signal med fler tysta/lågmälda partier hade gjort jämförelsen lättare eftersom bruset som orsakas av lägre bitdjup då inte maskeras av nyttosignalen i samma utsträckning.
|
 |
|
Wingboot
Member

181 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 22:20:05
|
Det bör gå någorlunda att bränna till en cd-r i alla fall..
|
 |
|
markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 00:33:03
|
Jag har i min test-CDsamling Pierre Veranys Digital Test dubbel-cd.
Där finns samma 45 sekunder långa stycke (Anton Dvorak: Symphonie 9, "Du Nouveau Monde", Slovak Philharmonic Orchestra), som
16 bits 15 bits 14 bits 8 bits
version.
Vidare: Markus Erne har lagat "The Digital Audio CD" (Focal Press), och hela CDn är stappfull med olika demoer, hela 93 track.
medföljande bok behandlar om:
sampling and aliasing quantizing and dithering influencce of jitter influence of improper syncronization influence of the error rate on a DAT recorder artifacts of pitch shifting algorithms influence of update rate in signal processing influence of perceptual audio compression critical listening test
mvh Markku
< "Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world." - Albert Einstein > |
 |
|
|
Topic  |
|