Author |
Topic  |
|
drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts |
Posted - 2002/08/13 : 15:50:10
|
Såg att mårten design ska börja sälja dessa tubetraps för ett hyffsat pris..ngn som har erfarenheter av dessa?
|
|
Mikael2
Member

1431 Posts |
Posted - 2002/08/13 : 16:37:22
|
Jag har beställt ett par stycken av Mårten Design för att testa. Får återkomma med rapport och spännande blir det. Tror inte jag får dem förrän slutet september. Jag tycker de ser snygga ut för jag får ju inte släpa in vad som helst i rummet  
|
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2002/08/13 : 16:55:37
|
Jag har inte hittat några absorptionskoefficienter för dessa på deras hemsida, annat än exempelvis "Working above 60 Hz". Det kallar jag för ganska dålig produktinformation. Någon mer som vet?
För att erhålla ett någorlunda förutsägbart resultat behöver man veta absorptionskoefficienterna.
|
 |
|
drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts |
Posted - 2002/08/13 : 19:41:52
|
hm..jo det är sant..man borde kanske mäta upp rummet å se vad som behövs just i basen...jag får ju släpa in vad jag vill i rummet hehe..
|
 |
|
dec_alpha
Member

173 Posts |
Posted - 2002/08/13 : 20:20:51
|
Min fråga är ifall man får EN tube för det priset som angivs på sidan, eller är det två ? Jag hoppas verkligen på det senare ;)
Robert Hjertkvis |
 |
|
bjorn
senior advisor

390 Posts |
Posted - 2002/08/13 : 20:41:42
|
Hej,
Jag har haft möjlighet att prova DAAD 4 och DAAD 3 under ett par dagar, och mitt intryck är mycket positivt. Som alltid behöver man trixa lite med vilken sida, (diffuserande eller absorberande), som skall stå åt vilket håll, innan man hittar rätt inställning. Men när väl rätt position infinner sig, hände följande:
Basen blev mer artikulerad och mer "rätt" i nivå. Jag upplevde mer detaljer och faktiskt även en subjektivt bättre dynamik i det lägre frekvensområdet.
I mellanregister/diskantområdet upplevde jag mer detaljer. Förmodligen beroende på att mycket "skräp" försvann i basområdet som maskerade delar av den information som fanns högre upp i registret.
Jag placerade DAAD 3 ovanpå DAAD 4. Detta resulterade i ett 2.2 meter högt torn i hörnet bakom respektive högtalare. När DAAD 3 kom på plats, efter att ha tjänstgjort som diffusorer av förstareflexen på sidoväggarna, stabiliserades ljudbilden ytterligare och musiken släppte från högtalarna på ett vis som inte tidigare uppnåtts i mitt nuvarande system.
Ytterligare positiv effekt fick jag när jag placerade mina "gamla trotjänare" WM Acoustics Black Holes direkt bakom lyssningsplatsen. Detta ledde till ytterligare frigörande av ambience och skira detaljer i de inspelningar som fick tjänstgöra som testobjekt.
Sammanfattning av det upplevda: Tja, jag har beställt två DAAD 4 och två DAAD 3, behöver jag säga mer...
mvh
Björn
|
 |
|
dec_alpha
Member

173 Posts |
Posted - 2002/08/13 : 20:47:25
|
bjorn: Det låter trevligt det där, jag har ingen aning om vad det var för produkt du använda bakom lyssningspositionen, kan du ge mig någon länk till tillverkarens hemsida eller något? Brukar man inte få bäst resultat då man använder Tubetraps i alla utav rummets fyra hörn ?
Robert Hjertkvis |
 |
|
Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts |
Posted - 2002/08/13 : 20:49:52
|
quote:
Min fråga är ifall man får EN tube för det priset som angivs på sidan, eller är det två ? Jag hoppas verkligen på det senare ;)
Robert Hjertkvist
Tjena!
Priserna är per styck. Jag tänker också ta hem 4 stycken så kan jag slänga ut mina DIY korvar... . Björn har testat dem med mycket gott resultat.
----------------------------------
"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst". |
 |
|
bjorn
senior advisor

390 Posts |
|
Mikael2
Member

1431 Posts |
Posted - 2002/08/13 : 21:28:40
|
Björn,
Kan man låsa fast 3:an på toppen av 4:an eller står den löst? Jag vill inte att någon får den i skallen 
Jag beställde 2 st Daad4, får komplettera med 3:or om jag blir nöjd.
ps Krell-processorn är jag otroligt nöjd med. Har ju provat en del och förutom ljudet vill jag berömma användarvänligheten som är otroligt bra. Enkelheten själv att konfigurera och använda jämfört med Meridian och Audionet. Bra och enkel fjärr, nu kan jag ju slå på monoblocken via fjärren också!
|
 |
|
Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts |
Posted - 2002/08/13 : 21:43:57
|
quote:
ps Krell-processorn är jag otroligt nöjd med. Har ju provat en del och förutom ljudet vill jag berömma användarvänligheten som är otroligt bra. Enkelheten själv att konfigurera och använda jämfört med Meridian och Audionet. Bra och enkel fjärr, nu kan jag ju slå på monoblocken via fjärren också!
Mikael! Vad har du för snören i din anläggning?? Högtalar, signal och digitalt??  
----------------------------------
"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst". |
 |
|
Mikael2
Member

1431 Posts |
Posted - 2002/08/13 : 21:57:47
|
Jag har lite blandad kompott . Signal: Transparent Ultra(mains), HT ProSilway(bak), Linn Silver(center), HT Prosilway (DVD analoga) Högtalar: SPM Ref(mains), Linn K20(center), noname (bak), Digitalt HT Cyber Silver, plus en låda i källaren med en massa kabel från Tara, Linn, PAD, Nordost mm.
Jag flyttade om slutstegen lite idag så att jag får mer valmöjligheter i kabelvalet så jag skall prova lite fler kombinationer. Bakhögtalarna behöver nog en ny livsnerv snart också.
|
 |
|
bjorn
senior advisor

390 Posts |
Posted - 2002/08/13 : 21:59:54
|
Hej Mikael,
Kul att du är så nöjd med HTS 7.1! Det visade sig vid närmare undersökning att signalvägen i preamp mode är snarlik den i KCT, så det är inte konstigt den låter bra!
DAAD 3 och 4 sitter inte ihop på något vis, men med ett antal kardborreband applicerade på botten av trean och toppen på fyran, borde eliminera eventuella rasrisker.
mvh
Björn
|
 |
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2002/08/13 : 22:20:19
|
Jag har också hört det som Björn säger, både hemma hos honom och igår hos Leif Olofsson. Och kan bara instämma i det Björn upplevde.
------------------------------------------------------------------------ Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.
Jorm |
 |
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2002/08/13 : 22:31:04
|
quote:
ps Krell-processorn är jag otroligt nöjd med. Har ju provat en del och förutom ljudet vill jag berömma användarvänligheten....
Fult ord - användarvänlighet!
I svenskan har vi inget bra ersättningsord tyvärr...Engelska har sitt "usabillity" vilket är klart bättre...
Tja...nån gång måste jag väll ha nytta av att läst en bok om HCI och lite annat sånt trams?

Vänligen // Pär Engelholm // epkpeng@hififorum.nu
|
 |
|
Mikael2
Member

1431 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 19:54:37
|
Hej Pär,
Jag har fått för mig att usabilility, usable, står för användbarhet och user friendly står för användarvänlig?
Hursomhelst så är den väldigt enkel att konfigurera om jag säger så då  
|
 |
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 20:07:20
|
Möjligt...User Friendly är åxå fult. Det nedvärderar användaren...om man tänker efter - "till och med en dum jävel klarar att sköta denna".
Usability är bra ord.
Vänligen // Pär Engelholm // epkpeng@hififorum.nu
|
 |
|
|
Topic  |
|