Jag hittade ett par av dessa högtalare i soprummet för några dagar sedan. De är tillverkade i betong och är ca. 25cm höga. Diskanterna är intryckta och baselementen saknas. Men de ser rätt roliga ut och man blir lite nyfiken påå vad de är för något, och hur de skulle låta med lite nya element. Är det någon som känner igen dom?
De känns väldigt gedigna, och sen har de en ganska trevlig form. Så det skulle vara kul om man kunde få igång dom. Men inte om det kostar för mycket. Är det ingen som har hört talas om Flexosite och Flexbox?
Nu har jag fått reda på att Bergsala AB var de som sålde högtalarna. De bör vara från 86,87 eller 88 då högtalarförsäljningen startade 86 och lades ner efter ett tag. En annan modell var Cheops, och jag tror att jag kommer ihåg hur den såg ut. En liten pyramid på ca.60cm och de hade Scanspeak-diskanter.
Flexosite lär vara att patenterat material som var var aktuellt runt 1986, när bl a högtalarna Cheops tillverkades av detta material.
Jag minns hur jag gjorde min PRAO på en HiFi-handlare vid Laholmsvägen i Halmstad. De förde Cheops högtalarna. Om jag inte missminner mig kunde man för en mindre slant få dem i en färg man själv valde... Vanligtvis var de vita. Högtalaren var pyramidformad och tvåvägs basreflex.
What can be said at all can be said clearly; and whereof one cannot speak, thereof one must be silent.
Låter som en produkt värdig en viss kult-status. Djärva satsningar är hedervärda. Du får väl skaka liv i dem. Är det bara elementen som saknas/är trasiga? Det vet du kanske inte?