Det tror inte jag heller, men jag har själv goda erfarenheter av enkla parametriska equalizers med bara frekvens och boost kontrollerbart. Har man större krav bör man satsa på nåt ala Behringer Feedback Destroyer. Finns säkert begagnat i musikaffärer som har PA.
"jag funderar på att montera in en liten boost switch i min subförstärkare. -> 1dB @ 26hz / 3dB @ 26hz med en liten brytare borde det gå att fixa ganska enkelt varav man ändrar 2st motstånd bara"
hur gör man? boost får man va genom ändring av högpassets q? har inte infinity variabel q-pot på nån bas som kan ställas steglöst, då kan man ju ändra fritt basboosten!
om jag ändrar från 1dB @ 26hz / 6dB @ 23hz?? då borde det bli skillnad då =))
Visst vore det bättre med 2st pot'ar men hur gör jag ett par såna "väldigt" enkelt ???
enklast vore det om nån kunnig och snäll själ kunde smula ihop ett schema jag skulle kunna bygga efter. (nedan finns adress till PDF dokument, med motstånds värden)
Jeg har et diagram over en liten eq med en enkelt IC på min hemsida. Trimpotten regulerer hävet 0-10dB och C1 bestämmer knäkfrekvensen. Med den angivne värdien häves under ca. 100 Hz. Om jeg gör det korrekt skulle der komme en bild her: