Author |
Topic  |
|
Hotspur
fd. Fridefors
23 Posts |
Posted - 2003/07/02 : 22:18:28
|

Visst är det lustigt? Det första halvåret 2003 bjöd inte på särskilt många riktigt och heltigenom lysande album, men två plattor utmärkte sig i alla fall riktigt ordentligt: The Knife Deep Cuts och The White Stripes Elephant. Vad är det då som är så lustigt med detta? Jo, nämligen att bakom båda gruppnamnen döljer sig ett syskonpar: bror & syster! Karin och Olof Dreijer lyckades tidigt i år följa upp sin lovande debut med en präktig fullträff som vida överglänser debuten. Jack och Meg White, å andra sidan, lyckades inte riktigt toppa sitt senaste album, men fick ändå sitt välförtjänta och globala genombrott tack vare den osannolika monsterhiten Seven Nation Army.
Nåväl, vilka album tycker du är årets hittills bästa 
|
Edited by - Hotspur on 2003/07/03 07:21:36 |
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2003/07/02 : 22:25:12
|
Jag e faktiskt så "ohipp" att jag inte vet vilket år vilken skiva kommer ifrån!
|
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
 |
|
Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts |
Posted - 2003/07/02 : 22:26:07
|
Ha ha ha ha.... Precis Epkpeng!! Jag har nog inte en endaste skiva som är utgiven i år.....   |
 |
|
hanis
Member

163 Posts |
Posted - 2003/07/02 : 22:52:45
|
Hmmm att The Knifes skiva överglänser det förra albumet vet jag inte, tycker nog att förra albumet är snäppet bättre. Men årets två bästa album är The Knife - Deep Cuts tillsammans med Moneybrother - Blood Panic. |
 |
|
Apex
Member

108 Posts |
Posted - 2003/07/03 : 00:12:23
|
Det var det sjukaste! De två bästa är ju just helt klart Moneybrother - Blood Panic och Knife - Deep Cuts!!! Att någon annan tycker så, vad kul! Måste vara en skön kille det. 
Sen är jag ledsen att avslöja att Jack och Meg inte är syskon... |
Feminism is the radical notion that women are people. |
 |
|
marcus
Ej medlem längre

344 Posts |
Posted - 2003/07/03 : 01:03:39
|
Utländskt

Svenskt
 |
 |
|
illbatting
Member

83 Posts |
Posted - 2003/07/03 : 01:43:03
|
jag vet inte vilka som e dom bäste detta år (heller) men om jag hade gjort ett album hade jag velat att Fridefors hade gjort reklam för det =D de va nästan så jag gick o köpte en platta av dessa fantastiska musiker som överträffar allt tydligen =D |
oops did i do that!?!? |
 |
|
marcus
Ej medlem längre

344 Posts |
Posted - 2003/07/03 : 02:03:40
|
Fridefors: "Jack & Meg Stripe"? De heter White. Dessutom var deras förra album inte deras debut. Det kom inte heller förra året som du skriver utan 2001. Självbetitlat var det inte heller då det heter White blood cells. Många fel du fick in där. :) |
 |
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2003/07/03 : 05:57:33
|
Har nog samma favoriter som fridefors! |
 |
|
Hotspur
fd. Fridefors
23 Posts |
Posted - 2003/07/03 : 07:19:05
|
Åh, herregud! Får nästan förklara denna fadäs.. 
Jag hade liksom en stor skivsorterarkväll i går, med tillhörande drinkar och allt. Tydligen slank det ned en för mycket, lika pinsamt varje gång... *host*
Nåväl, jag står i alla fall för skivvalet fortfarande! 
PS: För den som undrar vad en skivsorterarkväll går ut på - mer än att bli halvpackad - så kan jag säga att det är den gången på året som jag sorterar in alla köpta eller brända plattor i hyllorna och i bokstavsordning. 
|
 |
|
illbatting
Member

83 Posts |
Posted - 2003/07/03 : 07:55:55
|
vad är det för musik dom spelar då? blir ju nyfiken när man ser mr Nin gilla dom jag trodde du va diehard hårdrockare Nin =) |
oops did i do that!?!? |
 |
|
n/a
deleted

1491 Posts |
Posted - 2003/07/03 : 09:08:24
|
Opeth - Damnation är det bästa så här långt.
|
 |
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2003/07/03 : 09:52:17
|
vad är det för musik dom spelar då? blir ju nyfiken när man ser mr Nin gilla dom jag trodde du va diehard hårdrockare Nin
haha Du skulle se min samling du!
Och, Opeth skivan ligger jäms med The Knife...Svårt detta... |
 |
|
illbatting
Member

83 Posts |
Posted - 2003/07/03 : 09:55:57
|
hehe låter fint...kan du rekomendera en noobskiva med dessa filurer skulle vilja testa någe nytt man snöar ju in så hårt ibland =) |
oops did i do that!?!? |
 |
|
cofra
Member

215 Posts |
Posted - 2003/07/07 : 19:22:53
|
Jag håller med om att The White Stripes nya album bör nämnas men i övrigt så skulle jag vilja placera andra album före de andra som ni nämnt. Ingen inbördes ordning:
¤Fountains Of Wayne - Welcome Interstate Managers (Hey Julie tycker jag är en riktig kanonlåt, trallvänlig som få och given i min bil=)
¤Lucinda Williams - World Without Tears (Hennes senaste album har varit väldigt bra, detta är inget undantag)
¤Songs: Ohia - Magnolia Electric Co. (Ingen av mina favoritartister men det här albumet är lite "rockigare" än tidigare)
¤Pernice Brothers - Yours, Mine & Ours (Rätt ny bekantskap för mig)
¤Dwight Yoakam - Population Me (Har iaf. för mig att den gavs ut i år, ursäktar mig om jag har fel)
Men det görs hemskt mycket musik och detta är självklart mina åsikter.
MVH. Christian
|
Edited by - cofra on 2003/07/08 01:38:32 |
 |
|
redestad
Member

264 Posts |
Posted - 2003/07/07 : 22:47:00
|
fridefors:
Härligt att höra att det finns fler som sätter en viss heder i en preussiskt välsorterad skivsamling. Bra idé det där att ta en kväll och sortera in årets inköp, det brukar ju bli lite runtflyttande. Dock ett kärt nöje, nästan lite meditativt :-) och ett järn eller två kan ju verkligen förgylla en sådan betydelsefull begivenhet. Musik och välljud med alla därtill tillhörande aktiviteter är roligt!
Hälsningar
redestad |
 |
|
Hotspur
fd. Fridefors
23 Posts |
Posted - 2003/07/08 : 01:22:51
|
quote: Dock ett kärt nöje, nästan lite meditativt :-)
Visst är det!?  |
 |
|
danielbas
Member

209 Posts |
Posted - 2003/07/08 : 14:19:28
|
Svensk: Kajsa Grytt "Är vi på väg hem?"
Utländsk: Machine head "Hellalive"
Ja, jag har blandad musiksmak... |
 |