Author |
Topic  |
bobey
Member

118 Posts |
Posted - 2003/07/07 : 14:15:04
|
Jag har inte många brända skivor. Tycker dock att music och filmindustrin förtjänar allt som de får utstå nu för tiden. Många artister är inte värda bättre heller. Se t.ex. på vissa artisters ovilja att låta folk köpa enskilda låter från nätet. Giriga är vad de är. Köpte inte en skiva på c.a. 4-5 år tills alldeles nyligen d.v.s. Nu eftersom jag har köpt ny anläggning blev det lite nytt.
Kolla bara på alla konstiga lagar som tillkommit enbart för att skydda (främja) musik och filmindustrin. Straffskatter på cd-r och kassetter (precis som alla cd-r jag bränner är musicskivor!?), förbud mot kopiering för enskilt bruk etc. för att nämna två. Ingen annan bransch har så mycket "makt" vad gäller lagstiftning. Jag stöder artister fullt ut och har inget imot att betala 159:- eller vad det nu är för en cd-skiva men då ska jag f*n inte beskyllas för att vara en "musik-pirat" eller få en produkt som inte fungerar i t.ex. bilen.
Jag är av den uppfattningen att har jag köpt något så har jag det, punkt slut. Sen sk*ter jag i om herr filmbolagschef inte gillar att jag tar en kopia på min egen film. Hur många bokförlag klagar på att man t.ex. kopierar en hel bok för eget bruk!? Kanske vi borde införa straffskatter på papper och pennor samt skrivartoner.
Så nu har jag gnällt klart... phew det var skönt ;).
// bobey |
 |
|
widen76
Member

221 Posts |
Posted - 2003/07/07 : 21:48:53
|
Bra sagt, håller med till fullo! |
Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link |
 |
|
Ingenjören
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/07/08 : 10:10:35
|
Endast för provlyssning och till bilen. Om man får inbrott täcker inte försäkringen CD-skivorna. |
/FRED |
 |
|
forken
semester på egen begäran

818 Posts |
Posted - 2003/07/08 : 22:00:46
|
har slutat bränna skivor, hade hela skivsamlingen på runt 200 skivor på cdr oxå fast de skänkte jag till polarna som blev jätteglada. nu finns 0 st brända skivor i hemma hos mig. |
 |
|
ésm
Member

256 Posts |
Posted - 2003/07/08 : 23:54:32
|
Min kompis lånar skivor på det lokala Musikbiblioteket och provlyssnar dem. De som han fastnar för bränner han. Han är student också, så den senaste tiden står nog dessa skivor för ca 40% av all musik som konsumeras. |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/07/09 : 03:41:40
|
Jag kan onekligen hålla med om att skivkvaliteten på vanliga skivor och diverse besynnerliga kopieringsskydd, som gör skivorna både sämre och eventuellt ospelbara, borde få de stora skivbolagen att skämmas. Men lösningen heter inte piratkopiering, för då tror de att folk vill ha produkterna, utan köpbojkott. Premiera istället små seriösa artister och bolag. |
Bravo  |
 |
|
rqu
Starting Member
25 Posts |
Posted - 2003/07/10 : 23:58:26
|
Har precis testat att bränna av lite gamla P3 Live, inspelat på DAT, fungerar utmärkt, problemet är bara att man måste resampla från 48-44, hittade ett litet tool för detta på nätet: http://shibatch.sourceforge.net/
Vet inte om man får, annars kan jag lägga upp två låtar på min "hemsida" från P3 live med Bo Kaspers.
|
Edited by - rqu on 2003/07/11 07:24:55 |
 |
|
Mikaell
Member

1046 Posts |
Posted - 2003/07/12 : 22:56:21
|
Jag brukar ladda hem lite låtar från nätet o göra nån bland-skiva när andan faller på. Mycke som jag laddar hem har jag på vinyl (har inget riaasteg ännu ) Annars är det väl som förr när man spelade in blandband från radion Då- från radion till kasett. Nu- från nätet till cd.
......nu regnar det igen....... |
 |
|
Farbror Barbro
Member

95 Posts |
Posted - 2003/07/30 : 11:11:59
|
Kör samma taktik som tober. Dessutom har jag brännt ett 40-tal för att ha i bilen samt en 30-tal blandningsskivor (som nostalgiska blandband). |
 |
|
Robis
Member

552 Posts |
Posted - 2003/07/30 : 11:19:56
|
Jag har typ en bränd skiva i samlingen, och det var en vänlig forumdeltagare som jag språkade lite med som skickade över en samling med lite varierad blues. Precis som många andra sagt så lyssnar jag enkommes på orginalskivor. (Samt att jag just nu enbart kör med vinylspelare gör saken änne enklare)
Sambon däremot - hon bränner av bara tusan |
 |
|
mcbiff
Member

218 Posts |
Posted - 2003/07/30 : 11:44:57
|
Jag har ett par brända skivor i samlingen, men det handlar endast om bootlegs (konsertinspelningar) som annars inte går att få tag på överhuvudtaget. Annars så använder jag nedladdad musik enbart som ett smakprov, gillar jag skivan så köps den villkorslöst. Jag står inte ut med att inte äga en skiva som jag tycker om, finns inget värre. Sen så ska vi ju inte ens tala om hur illa det är att lyssna på bra musik i mp3-format. Fy fan. Platt och livlöst som bara den.
Överlag så skulle jag nog säga att skivindustrin tjänat extremt mycket på just mig personligen sen jag upptäckte mp3-nedladdningen för ett antal år sedan, jag har gått från att köpa kanske en skiva om året till att köpa säkert 50 eller fler. Men nej nej, det är ett ont fenomen som måste utrotas till varje pris innan den stackars stackars skivindustrin går under. |
 |
|
Billie300B
Member

213 Posts |
Posted - 2003/08/01 : 10:43:33
|
Jag har 4 brända= kopierade cd i skivhyllan (av ett par hundra), håller med så många andra: är skivan bra vill jag ha den i orginal och då köper jag den. MP3 bryr jag mig inte om alls. Jag har även några av kompisarnas CD på DAT.. /Kristian |
Den som syndar sover icke. |
 |
|
snare2
Member

547 Posts |
Posted - 2003/08/01 : 13:21:12
|
Jag bränner till bilen & till frugans bärbara cd, men min anläggning slipper dessa skivor. |
 |
|
JesseX
Member

327 Posts |
Posted - 2003/08/01 : 13:43:00
|
Visst händer det att jag bränner en del skivor. Det beror ju mycket på hur skivutgåvan ser ut. En stor del av det jag köper är återutgivningar av gammalt material. En del utgåvor är "fina" och har informativa booklets etc. Det känns ju trist att missa de bitarna så de plattorna verkar dumt att bränna.
Vissa återutgivningar är ju mer "snåla" och innehåller just inget mer än själva skivan. En del har inga bonusspår och kan i vissa fall vara så korta som 25-30 minuter. Att betala 100 pix för en skiva med 30 minuters musik (och ingen booklet) känns ganska fjuttigt. Bättre är väl då att helt enkelt bränna av skivan istället. Dessutom får man ju plats med två eller tre skivor på en CD-R. Platsen i skivstället är ju trots allt begränsad.
Det bör väl tilläggas att mitt skivköpande mer och mer börjar likna ett drogmissbruk. Jag har alldeles för många skivor och handlar fler hela tiden. Om musikbranschen skulle konkursa totalt så är det i varje fall inte mitt fel.
Det är klart att det är kul med ett "fint skivställ" med bara köpta skivor. Själv känner jag dock inte att det är något problem att dryga ut med lite hembränt. Skulle jag sedan hitta en billig skiva i original på någon skivbörs som jag har bränd hemma kan det ju vara läge att uppgradera den. Det är ju trots allt roligare med riktiga skivor. |
 |
|
vecc
Member

458 Posts |
Posted - 2003/08/01 : 15:46:23
|
Allt! Jag bränner allt jag har i bilen iaf. Är så trött på att bli av med skivor pga inbrott :/ Vidare så gör jag även kopior på musik jag verkligen älskar. jag köper, kopierar, stänger originalet för att väldigt sällan ta upp det igen. :)
Och ja, som programerare VET jag att ettor är ettor & nollor är nollor ;) Däremot är det skillnad på att bränna & trycka. Om en tryckt CD ser ut så här: (spåret) |_| så _kan_ en CD du bränner se ut såhär: \_/ Detta undvikes genom att bränna Audio i låg hastighet, mao 1-4 ggr hastighet. Detta kan medföra att vissa externa DVD/CD inte kan läsa brända skivor (vilket i sint tur beror på felkorrigering som saknas på externa enheter). Men det är ett ämne jag inte har ork till att ta upp här :)
/Vecc |
Edited by - vecc on 2003/08/01 15:47:45 |
 |
|
Topic  |
|