Känner mig frågvis idag. Passar på att konsultera de sakkunniga i ännu en fråga... Hur vet man vilken induktans en kabel har? Kan man gissa sig till om den är hög eller låg utifrån konstruktionen? Vad är ett lågt resp högt värde? Påverkar kontakterna induktansen ytterligare?
Man kan gissa utifrån konstruktionen. En högtalarkabel med ett brett spann mellan ledarna får en högre induktans än en med ledarna tätt ihop. Angående värden kan du titta på t.ex. supras hemsida, eller kanske på ELFA.
quote:En högtalarkabel med ett brett spann mellan ledarna får en högre induktans
Tack för svaret Magnuz. Efter att jag ställt frågan hittade jag just Supras hemsida samt den här http://home.swipnet.se/~w-61372/artiklar/artikel2.htm och lärde mig det du förklarade. Jag har också förstått att korskoppling är ett annat sätt att sänka induktansen (L). Men det måste ju finnas fler faktorer som påverkar L ... Av det jag läste fick jag för mig att en tjockare kabel sänker resistansen men höjer induktansen men trots detta har supra ply 3.4 lägre induktans än ply 2.0. Och jämförelsevis väldigt låg induktans enligt swipnet-sidan ovan. Som sagt, ibland önskar man att man hade lite bättre tekniska färdigheter
Att räkna ut induktansen i en "riktig" kabel är i det närmast omöjligt utan hjälp av en dator och även då är det svårt. Induktans är rätt knepigt att räkna på och om man ex. vill designa en kabel med låg induktans finns det många olika sätt att göra det på (även om det förstås finns några tumregler) och det är svårt att veta vilket sätt som är det bästa till en given tillämpning.
Magnuz har helt rätt i det han skriver men det exempel du tar med Supras kablar visar att det inte alltid är enkelt.