HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilken del ska jag byta ut först?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mono
Member

53 Posts

Posted - 2003/07/07 :  22:59:17  Show Profile Send mono a Private Message
Jag befinner mig i uppgraderings tillståndet just nu. Har sålt lite av mina saker. Min front ser ut som såhär just nu. B&W dm 602 s2, sony db 925 reciver, pionéer 626d(dvd) Vilken ände ska jag börja med?
Har ej ekonomi att byta ut allt på en gång. Ett par jmlab electra 906 stor högt på topplistan just nu. MEN VAR SKA JAG BÖRJA?? Ge gärna tips på kringutrustning som kan passa bra till ett par elctra 906.

Ät gul snö, det kan vara öl

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/07 :  23:18:29  Show Profile Send MartinH a Private Message
Om du nu inte använder Sony stärkaren för hembio så skulle jag nog börja med den. Pioneeren kan nog oxå vara i enklaste laget om man vill ha nåt vettigt cdljud ur den, men kan nog hänga med om man skulle köpa en separat da-omvandlare till den.

Högtalarna kan du nog behålla ett tag till, skillnaden till ett par JmLab kommer nog inte bli lite stor som om du bytte elektroniken i anläggningen. Högtalarna ska ju "bara" producera vad som kommer in, och dom får en dålig signal så kommer det låta dåligt. Och inte den bästa högtalaren kan förändra detta..

/M
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/07/07 :  23:30:31  Show Profile Send f95toli a Private Message
Har själv ett par 602S2, fick ett STORT lyft i ljudet när jag bytte förstärkare (från en ok 2-kanalare till en bra reciver, gick omvända vägen mot för vad som är vanligt på detta forum).
Hade planerat att byta högtalarna snart men de får nog hänga med ett tag till för jag är rätt nöjd, du måste köpa rejäla högtalare för att bräcka 602S2, ett par 603S3 gör ingen större skillnad enligt mig.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/07 :  23:44:29  Show Profile Send Bravo a Private Message
Om cd-skivorna är viktiga för dig så börja med en cd-spelare eler en extern dac.

Bravo
Go to Top of Page

marcus
Ej medlem längre

344 Posts

Posted - 2003/07/07 :  23:45:18  Show Profile Send marcus a Private Message
quote:
Pioneeren kan nog oxå vara i enklaste laget om man vill ha nåt vettigt cdljud ur den, men kan nog hänga med om man skulle köpa en separat da-omvandlare till den


Varför inte bara köpa en ny cd-spelare? Lär inte bli stor skillnad i pris.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/08 :  04:34:04  Show Profile Send Bravo a Private Message
Om transporten är OK, får du mer dac föt pengarna.

Bravo
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2003/07/08 :  09:39:12  Show Profile Send s60761 a Private Message
Vil du ha riktigt stort lyft så byt högtalare Säger bara Audiovector!!!!!

- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/08 :  10:17:51  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Det brukar ju vara lååååååångt större ljudskillnader mellan olika högtalare än all annan utrustning, så jag tycker du kan börja med dem. Tyvärr finns det inga högtalare som bara är liiiite dyrare än dina som ger betydligt bättr ljud, utan du behöver (tyvärr) oftast gå upp i prisklass rejält. Därmed inte sagt att det inte finns skillnader mellan olika förstärkare i CD-spelare etc, för det finns det, men de är som sagt inte i den närmaste grad lika stora som mellan olika högtalare.


/johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/07/08 :  10:23:39  Show Profile Send Hotspur a Private Message
quote:
Tyvärr finns det inga högtalare som bara är liiiite dyrare än dina som ger betydligt bättr ljud

Precis! Ett byte av förstärkaren skulle däremot ge ett rejält lyft, för "småpengar"...
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/08 :  10:31:23  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Jasså det säger du! Vad innebär då detta rejäla lyft av? Jag tror inte att du vet hur pass hyfsat bra de flesta billiga förstärkare är. Vet du exempelvis att just denna Sonyreceiver är extremt urkass? Eller har det med att göra att det råkar stå Sony på den? Kom igen nu, koppla in ett antal högtalare och jämför. Koppla sedan in ett antal förstärkare och jämför. Kom nu inte och säg att det att du lättare hör skillnad på ljudet mellan förstärkarna än mellan högtalarna, för då för du mig verkligen att undra om jag själv är knäpp!





Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/07/08 :  11:43:23  Show Profile Send f95toli a Private Message
Vad jag ville ha fram i mitt inlägg var att 602S2 är en bra högtalare men den är rätt svårdriven för att vara en stativare, den vinner definitivt på att köras med en bra (och helst hyggligt strömstark) förstärkare. Jag skulle utan vidare para ihop dem med en bra förstärkare. Kan iofs inte utala mig on Sonyn (kan inte ens hitta den på Sonys hemsida, är du säker på modellbeteckningen?).
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/08 :  15:49:42  Show Profile Send MartinH a Private Message
Det är en lite äldre modell än de som finns på sonys sida nu. Tyvärr så tar dom bort äldre modeller från sidorna så det går knappt att hitta nån info om en modell äldre än 6 månader !! Men dom byter ju modeller ganska snabbt ( lite som Musical Fidelity !! )där borta i japan..

Jag tror nog oxå att högtalarna inte är den svagaste länken i kedjan i det här fallet, utan skulle nog säga att det är dvdn som kan vara den som kan få vika på foten först.
Knoppen har nog rätt att man kan höra skillnader tydligare mellan högtalare snabbare än med förstärkare och cd-spelare, men om man lyssnar så hör man skillnaderna ganska snabbt mellan elektronik oxå. Och jag tror att en bra cdspelare skulle kunna lyfta denna anläggning ganska rejält..
Go to Top of Page

mono
Member

53 Posts

Posted - 2003/07/08 :  16:54:25  Show Profile Send mono a Private Message
Tack för alla svaren. Men jag velar fortfarande, ska jag köpa ett dac eller en helt ny cd? vilket alternativ får jag mest valuta för pengarna? Så vissa tror att jag kommer att få bättre ljud med mina 602 s2 om jag bytar ut elktroniken än om jag skulle behållt elektroniken och köpt ett par jmlab electra 906?

Ät gul snö, det kan vara öl
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/08 :  17:04:28  Show Profile Send Xover a Private Message
Ni pratar om att byta grejor i hifin jag måste hitta ett sätt att byta ut plånboken det är ett svart hål i fanstyget just nu.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/08 :  17:33:47  Show Profile Send MartinH a Private Message
Visst kommer det låta bättre om du byter ut högtalarna till ett par 906, men du kommer inte komma inärheten av vad dom skulle kunna prestera med bra elektronik !! Ofta har jag märkt att mindre och enklare högtalare kan prestera betydligt mer än vad man skulle kunna tro om man bara sätter nått vettigt framför dom.. Nu är ju dina grejer inte skit, men dom kommer inte kunna ge en ny högtalare speciellt mycket mer än vad du skulle få idag.
Det finns en hel del sanning i talesättet " Skit in Skit ut !!", så jag skulle satsa på elektroniken och sen när du har en bra sådan gå vidare på högtalare, annars kommer du aldrig kunna utverdera om ett par högtalare är bra om du tar hem dom, elektroniken kommer inte kunna få liv i dom och ge dig en vettig bild av vad dom kan prestera.. Så börja i rätt ände...

/Martin
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/07/08 :  17:59:03  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
jag har inte hört den sony-receivern... men chansar ändå på att en bättre förstärkare skulle vara på sin plats. det är ju trots allt "hjärtat" i anläggningen & om du hittar en bättre förstärkare... kommer du troligtvis uppskatta förändringen riktigt mycket... det gjorde åtminstone jag då jag bytte min.

//jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

mono
Member

53 Posts

Posted - 2003/07/08 :  18:00:59  Show Profile Send mono a Private Message
Tack Martin ditt gensvar fick mig att bestämma mig. Det är sant har jag ingen bra elektronik så kan jag aldrig höra hur bra högtalarna låter, det är ju ett måste vid testning av högtalare. SÅ nu blir det En ny signal och en ny kraftkälla

Ät gul snö, det kan vara öl
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/08 :  18:19:17  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Byt ut hela skiten!

(fast sådant lär ju kosta en hel del mer pengar än du kanske tänkt dig)
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/07/08 :  18:28:46  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
jag kan bara säga att när jag bytte från min H/K reveiver i 10000kr klassen till en 2-kanals förstärkare för 17000kr så snackar vi riktigt STOR SKILLNAD på kvaliteten i ljudet från högtalarna. Det är min erfarenhet. Men givetvis är det viktigt med en bra källa också, så att skaffa en ny cdspelare är nog inte fel heller.
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/07/08 :  18:31:55  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
Hahaha! Håller med Knoppen litegrand också... Det är så JAG måste göra åtminstone! & det är därför jag inte bytt något på länge... Vägrar byta något innan jag har råd med Amphion Xenon. :P

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/08 :  19:33:29  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Jakob_S: Jag brukar också resonera så som du gör. Hellre vänta lite med att köpa det som man _verkligen_ vill ha istället för att köpa något som man ändå kommer att byta inom en kortare tidsperiod.

Då har man dels:

* Till slut lagt ned mer pengar totalt sett

och dels:

* Fått stå ut med ett ljud som man egentligen hade kunnat slippa.


Amphion Xenon är säkert ett bra val. Behöver jag tillägga att de lät bland det absolut bästa på Frankfurtmässan, _oavsett_ pris!?

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000