HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Jag har fått mina Q-dampers
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/08 :  01:17:03  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hej alla intresserade!

Jag har nu stoppat mina nyinköpta ART Q-dampers under mina Mezzoutopia. Det blev ett klart lyft, ljudbilden blev betydligt mer samlad, med ökat djup och lugnare diskant. Det musikaliska flytet ökade. I och för sig hade jag förväntat mig en förbättring, så jag är inte förvånad. Samma fenomen inträffade tidigare när jag bytte spikarna på SF Gran Piano Home mot de norska Superspikes.
Dessa är ju justerbara så att de går att ordentligt anpassa alla fyra spikarna mot golvet.

Med andra ord: Högtalarnas stabilitet är av största vikt för att de skall komma till sin rätt.
Det skall bli intressant att se om det ändrar sig om något/några dygn.

För övrigt tänker jag prova att se om eco-3 har någon effekt på kablarna.

Bravo

MacDaxy
Member

250 Posts

Posted - 2003/07/08 :  01:39:41  Show Profile Send MacDaxy a Private Message
Q-dampers finns helt klart med i den planerade uppgraderingen!

Allt som skrivs på internet är sant.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/07/08 :  02:05:08  Show Profile Send Ayn a Private Message
Det skall bli intressant att se om det ändrar sig om något/några dygn.

Behöver Q-dampers spelas in?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/08 :  02:31:01  Show Profile Send Bravo a Private Message
Neej "Ayn", men jag tyckte någon påstod att det lät bättre sedan högtalarna satt sig.

Rätt eller fel, inte vet jag.

Bravo
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/08 :  10:23:03  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Om du förväntar dig en förbättring, så är det självklart att det _blir_ en förbättring, även om det kanske blivit sämre.


ECO-3: Så du är orolig för elektrostatisk urladdning som ger ett så höjt bakgrundsbrus enligt Nordost? Jag kan garantera dig att inspelningens brus och CD-systemets brus är högre!


/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/08 :  22:05:37  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hej "Knoppen"!

Jo, jag hade förväntat mig en förbättring, men självfallet är jag kritisk nog att kontrollera detta.
Så jag satte dem först under en högtalare och jämförde, den lät bättre. Det fenomenet kan vara en inbillning ja, men det viktigaste var att sammantaget i en riktig lyssningsposition ökade djupet i scenbilden, röster blev mer fokuserade och instrumenten lättare urskiljbara. Det senare är knappast någon inbillning, franförallt inte att röster från att ha varit obestämt flytande mellan högtalarna nu fick ett bestämt fokus. Detta är, anser jag, ingen försämring.

Gällande eco-3 så är det du som påstår att jag förväntar mig någonting, jag har bara sagr att jag, efter alla diskussioner bl.a på detta forum vill se om de har någon effekt.

MVH

Bravo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000