| Author |
Topic  |
|
n/a
deleted

1491 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 22:32:16
|
Följande är taget från:http://www.oldhifi.com/fostex.html
Fostex speakers--using 8 inch full-range drivers--are the second best speakers in the world--regardless of price. Only Lowther full-range drivers from England sound better. Doubt it? We've heard most of the world's so-called greatest speakers--Wilson Grand Slamm, JM Labs Grande Utopia, Genesis 1, Dynaudio Evidence, etc. (all over $50,000/pr). None of these speakers sound as good as our Fostex designs. That's not just our opinion. Everyone who has heard them has agreed.
Om det nu är så varför använder inte fler Fostex element?
|
|
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 22:40:40
|
Det var värst vad dom tar i. Ingen blygsamhet där inte. Svårt att tro att dom kan leva upp till det. Jag tycker att det är svårt att få högtalare med hög verkningsgrad att bli "jämna" hela vägen.
|
 |
|
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 22:51:57
|
oldhifi betyder att de är så gamla att dom fått nedsatt hörsel, och kan därför inte höra bas och diskant längre. Därför lyssnar de med endast mellanregister element    Stora ord som sagt, men det är kul med entusiaster!
Vad blir det för spridningsmönster från en sån här?

//StefanZ "Art is just short for Arthur |
 |
|
|
Kraniet
Member

686 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 22:54:57
|
Inte direkt så väldigt seriös sida känns det som.. Lite väl många "sanningar" dom lägger fram.. Vad säg om det här tex??
It's no accident that virtually all speakers on the market today are bass reflex designs. Why? Because this design produces the most realistic bass and most accurate midrange and treble. So, we strongly recommend the bass reflex enclosure.
Linn Genki NAD 1400 NAD 2200 Linn Tukan
Edited by - Kraniet on 2002/08/14 22:55:4 |
 |
|
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 22:56:24
|
hmmm skryt,skryt? har haft ett par fostex 6.5" och dom var nog inte riktigt världsbäst iaf tyckte de lät lite "skrikigt" i mellanregistret..
Man borde ju kunna få problem med dopplereffekt i diskanten när membranet även skall spela bas, så helt perfekta kan dom ju inte bli även om man skulle anta att dom lyckas göra membran helt utan resonanser (vilket ju inte är så troligt...)
|
 |
|
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 23:01:35
|
quote:
oldhifi betyder att de är så gamla att dom fått nedsatt hörsel, och kan därför inte höra bas och diskant längre. Därför lyssnar de med endast mellanregister element   

Mvh/Mats "The lack of imagination, as well as the lack of experience, is the road to mediocrity and stagnation |
 |
|
|
neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 23:12:08
|
quote:
oldhifi betyder att de är så gamla att dom fått nedsatt hörsel, och kan därför inte höra bas och diskant längre.
Oj då! Då har man råkat ut för det alltså eftersom man knappt hör alls nu förtiden   
Skämt å sido ... Jag laborerade en del med bredbandselement från både Fostex och Lowther när jag var yngre. Jag byggde bl a en hel del horn med dessa element men jag tyckte aldrig att de lät speciellt bra ... Kanske var fel på hornkonstruktionen, va vet jag?

Bilden föreställer ett Lowther TP1 London horn. Mer info om detta kan bl a hittas på http://www.lowther.com.hk
|
 |
|
|
Kraniet
Member

686 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 23:12:36
|
Sen måste man väl dras med uppbrytningar hos papperkonen, den stora alltså, eftersom den stora konen spelar samtidigt som den lilla. Sen är det en del distorsion som läggs till i övergången mellan de två konerna.
Men det är ju värt att prova. En FE 8" bas kostar ju bara ca 500 spänn.. Kanske vi alla hittar hifinirvana (åtminstonde när det gäller högtalare)
Linn Genki NAD 1400 NAD 2200 Linn Tukan |
 |
|
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 23:16:41
|
"Vad blir det för spridningsmönster från en sån här?"
Vet inte, men det är så kul me de som gör det annorlunda! :-)

|
Kraniet
Member

686 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 23:24:11
|
och hur löser man problemet med baffelsteg i såna här högtalare?
Linn Genki NAD 1400 NAD 2200 Linn Tukan |
 |
|
|
lenwac
Member

244 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 13:33:47
|
Skitsnack?
Ja...kanske det, på samma sätt som varenda tillverkare, multinationell eller garagepulare påstår sig vara överlägsen allt annat.
Fast å andra sidan så VET ju vi som byggt en del med bredbandare att nog låter det bäst ändå 
mvh lenwac
|
 |
|
|
j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 14:59:52
|
Nej nej nej!
Miiina högtalare är bäst i världen. Eller blir det rättare sagt. Jag har inte byggt dem än...
...ööööh, äääh, håll inte andan va... men en vacker dag blir de klara...
...eller nåt.

Hmmm. Blygsamhet är dåligt, men det här är ju löjligt. De kan ju börja med att definiera "best", och sedan motivera sig...
mvh, Jonas Persson
Edited by - j.persson on 2002/08/15 15:00:2 |
 |
|
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 15:21:54
|
Jag tror att jag har byggt den absolut sämsta högtalaren genom tiderna. Det största problemet med den är att jag inte har lyckats förtränga den.
|
 |
|
|
j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 15:25:10
|
quote:
Jag tror att jag har byggt den absolut sämsta högtalaren genom tiderna. Det största problemet med den är att jag inte har lyckats förtränga den.
*asg*
Helt underbart!!!!

mvh, Jonas Persso |
 |
|
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 15:30:31
|
neriks
Har du byggt Lowtherhornet TP1 på bild här längre upp.
I så fall så är du en duktig snickare. Om du inte har byggt det så är lådan ändå snygg och byggd av en duktig timmerman Men jag skulle ha ställt träriktningen i mittenpartiet. Smaksak
|
 |
|
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 15:32:27
|
j.persson
*asg*
Helt underbart!!!!
Det gläder mig att det gläder dig.
Edited by - Flint on 2002/08/15 15:33:5 |
 |
|
|
neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 15:51:14
|
quote:
neriks
Har du byggt Lowtherhornet TP1 på bild här längre upp.
I så fall så är du en duktig snickare. Om du inte har byggt det så är lådan ändå snygg och byggd av en duktig timmerman Men jag skulle ha ställt träriktningen i mittenpartiet. Smaksak
Flint,
Jorå, jag har byggt en hel del högtalare i mina dar Byggde faktiskt förgångaren till Lowther TP1 London, nämligen Lowther TP1. Hornet på bilden är således inte någon av mina skapelser . Däremot är jag en hejjare på hyperboliska trähorn för 2" kompressionsdiskanter ... 

Bilden föreställer ett hyperboliskt trähorn i massiv ek. Dock ej behandlat ...
|
 |
|
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 16:23:31
|
Neriks
Du är en hejare på hyvel men hur får du till hornformen? Ek, mycket hårt?
|
 |
|
|
neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 17:24:51
|
quote:
Neriks
Flint,
Först tanken var att använda en CNC fräs. Det blev dock dyrt! Andra tanken var att göra en tredimensionell jig till en överhandsfräs. Detta var för svårt! Till slut fick jag helt enkelt stå och nöta förhand. Varje horn tar mellan 2-3 dagar att tillverka, exkl behandling. Det gäller dock att ha vassa och välslipade verktyg för ek är hårt som du mycket riktigt påpekar. För att få snäva toleranser så tillverkade jag dock en hel del mallar (bl a för hornets utvidgning) som jag använde för att mäta att jag låg inom avikelserna. Ett rent hantverk alltså ... Har fått en del beställningar men jag vet ännu inte riktigt om jag kommer börja tillverka och sälja dessa. Det är framför allt amerikaner och japaner som hittills jagat mig med beställningar 
|
 |
|
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 17:39:47
|
Neriks
Mycket intressant. Har du tänkt på någon typ av jigg med pendelrörelse. Kanske med parallella rörelser? Förmodligen har du gjort det. Räknar du också på hornformen? Du borde kunna ta bra betalt för det här. Makalöst exotiskt med Svenskt ädelträ i en Japansk audiophileanläggning. Vad har du för uppfattning om olika drivenheter. Märken och typer.
|
 |
|
|
malare
Member

273 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 21:30:52
|
quote:
quote:
Neriks
Flint,
Först tanken var att använda en CNC fräs. Det blev dock dyrt! Andra tanken var att göra en tredimensionell jig till en överhandsfräs. Detta var för svårt! Till slut fick jag helt enkelt stå och nöta förhand. Varje horn tar mellan 2-3 dagar att tillverka, exkl behandling. Det gäller dock att ha vassa och välslipade verktyg för ek är hårt som du mycket riktigt påpekar. För att få snäva toleranser så tillverkade jag dock en hel del mallar (bl a för hornets utvidgning) som jag använde för att mäta att jag låg inom avikelserna. Ett rent hantverk alltså ... Har fått en del beställningar men jag vet ännu inte riktigt om jag kommer börja tillverka och sälja dessa. Det är framför allt amerikaner och japaner som hittills jagat mig med beställningar 
Kan du inte svarva till en skiva och sedan skära ut över och underdelarna ur den cirkelrunda form du då har fått? Jag vet inte om du förstår tankegången men det är ofta så som man löser problem inom snickeri genom så att säga gå utanför ramarna.
Mvh. Per Målar |
 |
|
|
neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 22:04:32
|
quote:
Neriks
Mycket intressant. Har du tänkt på någon typ av jigg med pendelrörelse. Kanske med parallella rörelser? Förmodligen har du gjort det. Räknar du också på hornformen? Du borde kunna ta bra betalt för det här. Makalöst exotiskt med Svenskt ädelträ i en Japansk audiophileanläggning. Vad har du för uppfattning om olika drivenheter. Märken och typer.
Flint,
Jiggens konstruktion är kanske lite svårt att förklara i ord. Tanken var att tillverka en "bana" med samma krökning som topp- och botten-plattorn i hornet har. I banan skulle sedan en överhandsfräs kunna gå. Hela "banan" skulle sedan kunna vridas 180 grader för att kunna fräsa topp- och botten-plattorn av hornet.
Inspirationen till trähornet som jag refererade till i mitt förra inlägg i denna tråd, kommer delvis från TAD (http://www.pioneerelectronics.com/Pioneer/CDA/Industrial/IndustrialWhatsNewForTAD/0,1439,30~3070,00.html). Bilden nedan visar ett TH-4001:

Jag har faktiskt räknat en hel del på dessa typer av horn även om de horn som jag hittills har tillverkat, inte är designade av mig. Åtminstone inte helt och hållet ... Jag har dock gjort en del förändringar från den ursprungliga designen vilket jag själv tror/tycker ökar prestandan och utseendet på hornet.
Jag har oxå räknat på en mindre horn modell i trä med en cutoff freqvens som ligger uppåt 2 kHz. Har dock inte provat att bygga denna ännu eftersom jag helt enkelt inte har haft tid ...
När det gäller drivers till dessa horn så har jag hittills använt JBL's kompressionsdrivers. De trähorn jag har i min anläggning använder t ex JBL 2446H vilket är en 2-tums kompressionsdriver. 2446:an har en talspole med en diameter på 4 tum och ett membran av titan. Tyvärr väger den över 13 kg vilket gör att hornen måsta vara väldigt välbyggd för att klara påfrestningarna från driverns tyngd Dessutom kostar den runt 9.000 kr, inkl moms här i Sverige ($499.90 i USA) vilket inte direkt gör den billig 
Ett alternativ kunde ju har varit JBL 2451H som nästan har samma specifikationer som 2446:an. Skillnaden ligger i magneten som i 2451:an fall är av neodymium. Detta innebär en starkt reducerad vikt till runt 4 kg 
Jag har även sneglat en hel del på TAD's kompressiondrivers. TAD TD-4001 är en mycket bra driver med ett membran av beryllium. Kostnaden för denna driver är dock ännu högre än JBL drivern ($1,655.00 i USA)
|
 |
|
|
neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 22:09:36
|
quote:
Kan du inte svarva till en skiva och sedan skära ut över och underdelarna ur den cirkelrunda form du då har fått? Jag vet inte om du förstår tankegången men det är ofta så som man löser problem inom snickeri genom så att säga gå utanför ramarna.
Mvh. Per Målare
Per Målare,
Tack för tipset! Jag har faktiskt funderat på detta men jag har ingen svarv som är så pass stor. I mitt fall skulle diametern i så fall bli runt 60 cm. Dessutom så skulle jag få ännu mer "spill" än idag ... fast det kanske det inte är så noga med . Hade jag tillgång till en större svarv så skulle jag förmodligen göra som du föreslår ...
Är du snickare?
|
 |
|
|
Flint
Member

3862 Posts |
|
|
neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts |
Posted - 2002/08/16 : 00:12:14
|
quote:
Har du testat någon av B&Cs drivers. Dom påstås låta bra. Den gamla ljudlegenden Löfving importerar
Flint,
Nej, jag har tyvärr inte testat någon av dessa drivers. Enligt specifikationerna så verkar de ju trevliga . Priset känns oxå ganska "förmånligt" om man jämför med JBL och TAD .
Är dessa några drivers som du har erfarenhet av, Flint 
|
 |
|
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts |
Posted - 2002/08/16 : 00:15:32
|
quote:
quote:
Har du testat någon av B&Cs drivers. Dom påstås låta bra. Den gamla ljudlegenden Löfving importerar
Flint,
Nej, jag har tyvärr inte testat någon av dessa drivers. Enligt specifikationerna så verkar de ju trevliga . Priset känns oxå ganska "förmånligt" om man jämför med JBL och TAD .
Är dessa några drivers som du har erfarenhet av, Flint 
Ursäkta att jag går in här.Kan bara säga OTROLIGT OTROLIGT snygga horn
<<QUAD-Klubben Vi har rätt-Ni har fel>> Nostalgi är kul och rören glöder |
 |
|
Topic  |
|