..vid bättre ljud (suck). Efter att ha bytt högtalare och förstärkare men fortfarande gamla CD:n kvar lät ju allt kanon i början, men precis som när jag bytte förstärkare (vilket ledde till nya högtalare) börjar det nu knaka i fogarna. Det låter lite vasst och allmänt "kantigt" och jag misstänker starkt att det nu är CD:n som har svårt att klara sig i det "nya sällskapet". Känner ett starkt sug efter ny CD. Att det ska gå så rackarns fort att vänja sig vid bra ljud och att hitta svagheter som "måste" åtgärdas... Sen tycker jag att vissa CD i min samling faktiskt låter förfärligt men jag vet inte ännu om det är CD-spelaren eller skivorna. Vissa skivor lät helt ok innan mina uppgraderingar men är nu knappt lyssningsbara . Ska bli intressant att se vad ny signalkälla gör med dessa.
Ok men det är en CD från 1993 (pioneer PD-901) som då låg på ca 5000 kr så det är väl ingen direkt höjdare misstänker jag, även om den fick fin kritik på sin tid i H&M (vinnare till nått "paket 25000 kr" tror jag det var). Stärkaren är nog inspelad (ca 4 månader gammal) men högtalarna är det inte (ca 1 vecka använda).
Pioneer brukar få fin kritik i H&F, men de är ofta inte så omtyckta bland konsumenterna. Kan mycket väl vara CD:n, tyvärr. De kan låta en aning spretigt gamla pioneer CD:s. Prova en sjysst Denon-CD i stället, de är inte så dyra men låter bra ändå. Annars är väl cambridge D500 bra ljudmässigt, men den är lite skum att handha. Engelsk logik vet du.
Kanske ska leta lite begagnat så länge tills det klarnat lite om de nya formaten som finns tex SACD. Det kanske är så att en multiformatsspelare är det bästa alternativet men det är svårt att säga än så länge tycker jag.