Author |
Topic  |
|
neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts |
Posted - 2003/07/11 : 17:34:05
|
Hejsan,
Jag har precis upplevt en RIKTIG nostagi-tripp tillbaka ca 15 år i tiden... Sent igår kväll så hittade jag en gammal kartong på vinden med omkring 200 gamla kassettband !!! Jag trodde faktisk att jag hade slängt dessa för länge sedan ... men tydligen inte!  Det tog inte lång tid förrän mitt gamla kassettdäck oxå åkte fram ur gömmorna och kopplades in i anläggningen ... Min första reaktion - Jösses, vilken usel ljudkvalitét! Även om ljudkvalitén inte var speciellt bra så kan jag inte dölja min förtjusning över innehållet på banden. Det var helt enkelt hejdlöst kul att lyssna på sina gamla kassettband igen Kvällen kommer därför ängnas helt och hållet åt gammal kassettbandsnostagi    
|
Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air Auktoriserad återförsäljare av Moog
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2003/07/11 : 17:37:18
|
Mr Reinforcement
hehe, du är ju för härlig. kan tänka mig hur muligt det måste ha låtit.
|
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
 |
|
RotelPower
Member

525 Posts |
Posted - 2003/07/11 : 17:38:46
|
Har försökt med det där förut. Problemet var att varenda band hade en tedens att trassla sig. 
hmmmm... kanske berodde det på att det hade spilts lite olika vätskor på dom. typ saft (kanske) 
|
Advance Acoustic MCD-403 --> Digisnake2 --> Panasonic SA-XR25 --> Ixos Gamma 6003 --> Quad 11L2
|
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/07/11 : 17:40:21
|
Jag har också mina band kvar. Det är äkta nostalgi det. Man förföyttas direkt tillbaks till tiden man gjorde inspelningarna. Rakt över disk... Radio MRS... Eldorado... Nästan alltid hade man ett band i bandspelaran redo för inspelning från radion. |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts |
Posted - 2003/07/11 : 17:49:25
|
Knoppen,
Exakt ! Kassetbanden blir faktiskt som en slags tidsmaskin 
|
Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air Auktoriserad återförsäljare av Moog
|
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/07/11 : 18:01:37
|
Jag får nog köpa in en Revox igen så jag kan lyssna på mina gamla rullband.  |
Bravo  |
 |
|
Melker
Member

448 Posts |
Posted - 2003/07/11 : 18:01:46
|
tyvärr så fixar ju inte kassett-banden det här med lagring. Jag hade en liknande tripp för ett tag sedan då min flickväns syster bad mig spela in ett band!!!! Sagt och gjort jag gick ner på stan för att köpa ett band...Vad dyra de har blivit!!!! (det är klart man har väl inte köpt band på en 10-15 år) och så spelade jag in. men jag blev faktiskt lite överraskad hur bra det lät med ett nyinspelat band. de senaste gångerna så jag bara spelat gamla band och de låter ju inte i närheten så bra. dessutom så har jag ett bättre kassettdäck nu (dolby C är ju faktiskt mycket bättre än B).
Melker |
Halmstad |
 |
|
neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts |
Posted - 2003/07/11 : 18:18:30
|
quote:
Jag får nog köpa in en Revox igen så jag kan lyssna på mina gamla rullband. 
bravo,
Där sa du något ... Det kanske även är hög tid att plocka fram sina gamla rullband och sin gamla Revox A77 
|
|
 |
|
neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts |
Posted - 2003/07/11 : 18:20:49
|
Melker,
Det kanske är "lagringen" som gör att det låter lite halvsunkigt ... Ljudet saknar mycket av dynamiken vilket gör att ljudet låter platt som en pannkaka ... Men fasiken va' kul det är! 
|
|
 |
|
Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts |
Posted - 2003/07/11 : 18:39:49
|
Inte vet jag om jag tycker kassettbanden är dyrare än förut. Idag får du ju ett helt OK Chrome band från Sony m.fl. för 20:-. För 15 år sedan kostade det väl det dubbla. Räknar man med inflationen så är det ju billigt nu. Att gamla kassettband ofta låter dåligt beror mycket på hur dom förvarats. Dom skall förvaras helt tillbakaspolade och svalt.
|
Den som söker han letar. Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten) |
 |
|
arcam
Member

1698 Posts |
Posted - 2003/07/11 : 19:37:03
|
Vad är normalpriset för ett bra kassettband idag 20-25 kronor? som Sten skrev är det väl inte speciellt dyrt med band nuförtiden. Som exempel kostade Maxell UD C90 18:- i slutet av sjuttiotalet och TDK SA C90 23:-, i dagens värde borde det i så fall ligga på 50-60:-. Det mesta inom elektronik blir ju billigare.
|
 |
|
Melker
Member

448 Posts |
Posted - 2003/07/11 : 21:39:07
|
visst e det kul
men det är klart att kassett banden kostade mycket förr med, men jag trodde att det skulle vara mycket billigare nu. Tydligen finns det fortfarande kassettbandskonsumenter
Melker |
Halmstad |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/07/11 : 23:05:00
|
Går rullband att köpa i vanliga affärer idag? |
Bravo  |
 |
|
Hepcat
Member

1103 Posts |
Posted - 2003/07/11 : 23:12:08
|
skulle gärna vilja veta bra ställen som säljer rullband till bra priser har en sådan maskin stående. |
www.selleri.de
|
 |
|
neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts |
Posted - 2003/07/11 : 23:22:46
|
quote:
Går rullband att köpa i vanliga affärer idag?
bravo,
Välsorterade hifi-butiker kan ha rullband på hyllan ... Om inte så kan de säkert beställa hem 
|
|
 |
|
Belker
Member

504 Posts |
|
neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts |
Posted - 2003/07/11 : 23:54:17
|
Belker,
Nej, jag tar mig nog en iskall öl och slappnar av till några gamla hårdrockskassettband    |
|
 |
|
cittroman
Member

2471 Posts |
Posted - 2003/07/12 : 00:44:54
|
Har en ReVox B77 & en pioneer RT-707 
Pioneer spelaren har en grym inspelnings kvalitet. |
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
 |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts |
Posted - 2003/07/12 : 00:54:01
|
quote: Nej, jag tar mig nog en iskall öl och slappnar av till några gamla hårdrockskassettband
O där åker nästa 15" pga Headbangs övningar
   |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
 |
|
JM
Member

533 Posts |
Posted - 2003/07/12 : 01:35:15
|
Neriks ! Var din första rektion hur det lät ? Det viktigaste är väl ändå musiken ? Eller ?
Mvh/Janne |
Att mäta är att veta ! |
 |
|
neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts |
Posted - 2003/07/12 : 09:43:11
|
quote: Neriks ! Var din första rektion hur det lät ? Det viktigaste är väl ändå musiken ? Eller ?
JM,
Ja, det första jag tänkte på var faktiskt ljudkvalitén ... För mig går ljudkvalitén (ljudupplevelesen samt tekniken för att uppnå den) och musiken hand i hand. Båda delarna tycker jag är lika viktiga.
Det som var roligt med mina gamla kassettband var inte själva musiken utan snarare att återuppleva gamla minnen som jag förknippar med musiken. Ett exempel på detta var ett kassettband som jag hittade sent igår kväll. Detta kassettband innehöll en live-upptagning av en rockkonsert som genomgördes av ett band som jag medverkade i under 80-talet. Varken musiken eller ljudkvalitén på denna upptagning röner någon större kvalitét. Musikaliskt lät det faktiskt riktigt j-vligt! MEN, de minnen som jag förknippar med konserten på denna inspelningen är minst sagt härliga ... Kassettbandet är som ett historikt minnesmärke över en tid i ens liv som man kanske har glömt eller förträngt.
|
|
 |
|
ollilaboratories
Member

466 Posts |
Posted - 2003/07/12 : 13:11:55
|
Hahaha, kommer ni ihåg TDK's (det var väl TDK) metallband som var gjorda i nåt metallskal, helt hysteriskt dyra var dom men de lät helt fantastiskt (för att vara kassetter).
Ska nog plocka fram mina band o ta en session till helgen... bara jag hittar en bandare nånstans.. 
// J |
 |
|
KC
t f ökenräv

447 Posts |
Posted - 2003/07/12 : 13:36:57
|
Riktigt skoj det där. Jag har också en herrans massa band i lådor. Ibland får man ett ryck och kollar igenom lådorna och lyssnar på nån kasette Givetvis funkar det med gamla vinyler också 
Det är lustigt det där men musik och minnen. Vad är det som gör att musik kan framkalla sådana livliga minnen? Det verkar som om människans hjärna är som gjord för att använda populärmusik för att indexera minnen! Lustigt ... |
 |
|
neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts |
Posted - 2003/07/12 : 15:24:35
|
quote: Det är lustigt det där men musik och minnen. Vad är det som gör att musik kan framkalla sådana livliga minnen? Det verkar som om människans hjärna är som gjord för att använda populärmusik för att indexera minnen! Lustigt ...
KC,
Exakt! ... Det är konstigt att man förknippar händelser i ens liv med musik     |
|
 |
|
dax
Member

644 Posts |
Posted - 2003/07/12 : 16:03:47
|
Man borde ju onekligen minnas problematiken kring skapandet av de perfekta blandbanden: det får inte vara mer än två lugna/hårda i rad... nej, inte såmnga låtar med samma artist... eller liknande! |
Do not stagedive at home alone! |
 |
|
|
Topic  |
|