HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vi är inte musik älskare/utan bara ljudtokiga
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/07/12 :  13:08:12  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Lite tankar från huvudet till tangentbordet...
Som det såg ut förr i en studio så kan man nog återge det inspelade ljudet i en gammal "bergsprängare",men..
ALLT det ljud som läggs in på en vanligt producerad skiva idag med dagens teknik så vill det till att ha en väldigt bra anläggning för att kunna återge allt genom ett par högtalare. Visst, ibland kan det som jag tycker gå lite för långt när det börjar bli riktigt mkt pengar med i bilden (eller jag är kanske lite avund på att jag inte har dom pengarna). Det där om att en del har fin bil, andra har en fin villa, en del har fin hifi osv är lite utjatat tycker jag...

Som sagt lite tankar bara /Mikaell.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/12 :  13:50:45  Show Profile Send Flint a Private Message
Man tycker gärna att dom som har ett annat intresse än en själv är dumma i knoppen. Jag tycker t.ex. att fotbollsspelare är lite kokko, och ännu mer dom som utöver intresset i soffan framför teven. Skäll på mig för att jag hädar.
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/07/12 :  15:02:47  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Är själv fotbollsgalen, är målvakt i ett div 6 lag,
"lika kul som hifi fast annorlunda"
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/12 :  15:08:14  Show Profile Send Flint a Private Message
Mikaell
Det är bra med motion. Även för HiFi-intresset.
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/07/13 :  02:27:06  Show Profile Send divander a Private Message
En annan orsak till att många tycker att det är galet att lägga för mycket på stereon är att det finns mindre pengar till resten av hemelektroniken. Hur skall man ha råd till en ny mobil varje år (och sedan ringa i den konstant), dator, hemmabio, bärbar mp3, m.m. om man lägger för mycket pengar på ljudet? För tjugo år sedan hade vi inte lika många leksaker att välja på. Och de flesta vill ju ha mer eller mindre allt. Då blir det mindre krut var sak.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/07/13 :  03:46:52  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
Jo, håller med dig om det där divander... Den allmäna uppfattningen tycks vara att man ska ha "det där, det där, det där & det där"... inte bara... det DÄR. Jag har svårt för att förstå den moralen.

Jag har en känsla av att många av hifi-killarna är sådana som även kollar upp vilken TV som är bäst för priset, vilken bil som är bäst för priset o s v. Sådan är åtminstone jag, ständigt på jakt efter det bästa mina pengar kan ge mig. Däremot är jag helt ointresserad av att byta mobil varje år, ha minidisc eller bärbar mp3-spelare o s v. Det är produkter för den naiva folkmassan!

(Jag har alltid köpt skivor & kommer fortsätta med det.)

//Jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/13 :  04:48:10  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det stämmer nog, det blir en vana att försöka få ut det mesta av pengarna, vinsten blir ju bättre grejor.
I och för sig kunde ju valet vara att spara "intjänade" pengar till annat, men så fungerar det ju inte det blir bättre ljudprylar istället.

Bravo
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/13 :  04:56:48  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hum, jag glömde det där med svenskt lagom och jantelagen, det anses nog allmänt suspekt att lägga ner mer pengar än medelsvensson på en produkt. Acceptabelt är ungefär samma nivå för alla, med vissa reservationer och lite olika tolerensnivå beroende på vad det handlar om. Bilar är ur utgiftssynpunkt en mer tilåten produkt. Stereo hamnar väldigt långt ned på listan, det har lite av synd och slöseri över sig, lite suspekt, "när det finns så mycket annat man/du kunde göra för pengarna.

Bravo
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/07/13 :  07:59:36  Show Profile Send n00b a Private Message
Orkade inte läsa alla inlägg men jag vågar dock lägga ett litet inlägg.

Teknik är roligt även om man inte utnytjar allt man kan (apparatmässigt då)

Jag är nog lite av en teknikfluff om man kan kalla det så =))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/07/13 :  08:26:52  Show Profile Send oliver a Private Message
Man blir alltid sedd som en suspekt person när man lägger ut x antal kronor på en hi-fi anläggning.Har så länge jag kan minnas varit oerhört intresserad av själva musiken på en skiva likväl som tekniken att förmedla densamma.Det är bara ett faktum ju bättre(dyrare)anläggning desto mer förmedlas själva känslan i musikstycket eftersom man kan urskilja var musikerna står ( om det är tillräckligt bra grejor alltså)man får ett djup och bredd som billigare anläggningar inte kan förmedla.Tack vare detta får man samtidigt(åtminstone jag) en slags visuell upplevelse en känsala av att vara "där" och att på nåt vis delta,flummigt kanske men så upplever jag det i alla fall så därför har jag en "relativt dyr anläggning".Har provat mig fram under åren så jag vet vad jag jämför med.Sen kan det ju diskuteras vad som är värt pengarna tyvärr så finns det tillverkare och distributörer som lägger på fantasi summor på sånt som inte är så bra,tänker inte namnge dom här för då blir man bannad.
//////// Sven-Åke

Skeptiker
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/13 :  14:25:15  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag har vid sidan om mitt Hifiintresse ett stort vinintresse, och har även där möts med viss skeptesism.. Folk tror man är en smygalkolist som dricker en flaska varje kväll, sen så är man en snobb som samlar på viner från bra årgångar och som luftar viner innan jag dricker dom.. Och att lägga 200-300 kr på en flaska vin är ju helt galet enl vissa.." Det kan man ju få en hel box för !! "..

Men tyvärr är det nog så med alla saker folk brinner för och känner att man vill sätta sig in i och lägga pengar på, vissa kommer aldrig att förstå !!!
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/07/13 :  15:41:54  Show Profile Send henricsson a Private Message
quote:
Visst kan man lyssna på musik i en sunkig anläggning, men upplevelsen blir onekligen mycket större i en bra anläggning.

Mitt i träff bravo!

Har varit utan allt som kan kallas HiFi ett tag nu. Lyssnar så ofta jag kan på musik ändå. Men inte "går jag in i musiken", jag står utanför o betraktar. Inte alls lika kul! HighEND för mig är eufori. Håren reser sig i nacken o man träder in en helt annan dimension, utan tid & rum. I love it!

EDIT: Sen håller jag med neriks o flint också. Är väldans intresserad av fysiken bakom välljudet också.
+ att jag inte har råd att köpa högtalare med det "rätta" ljudet, även vid fejta ljudtryck. Då får man bygga själv!

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Edited by - henricsson on 2003/07/13 15:43:54
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/13 :  17:31:58  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hej igen "henricsson"!

Merci bien, Monsieur!

Bravo
Go to Top of Page

€riC
Member

266 Posts

Posted - 2003/07/13 :  17:33:49  Show Profile Send €riC a Private Message
Nu måste jag skriva av mig lite grann!

Jag måste säga att det går i perioder för mig, ibland får jag något ryck och vill sitta och jämföra kablar hela kvällen, eller fläta sex meter högtalarkabel bara för att jag måste få höra om det blir någon skillnad. Ibland kan det dock gå ett par månader när jag inte alls tänker på själva stereon. Däremot går det sällan en hel dag utan att jag tänker på musik.

Den klart största anledningen till att jag är intresserad av hifi är att jag vill kunna slå på en skiva, sjunka in i musiken och känna att jag blir nöjd med livet. Eller när jag ryser av en skicklig sångerskas röst. Det betyder så mycket för mig att kunna njuta av bra återgiven musik, att när livet känns som jobbigast och jag är som mest nere, då sätter jag på en bra skiva och lyssnar i en timma eller så. Sedan är jag på mitt bästa humör igen! det fungerar alltid. Musiken fungerar för mig som en god bok, en sorts flykt från verkligheten. Det är mycket svårare för mig att uppnå någon av dessa känslor om jag ska lyssna på en klockradio. För mig är detta ganska självklart. Samtidigt som man lär sig att uppskatta en bättre återgivning så blir det svårare att acceptera en dålig/mindre bra återgivning.

För mig är hifi och musik i grunden två olika intressen, hifi intresset är beroende av musikintresset men musikintresset är inte beroende av hifi intresset. Hifi intresset är egentligen bara ett sätt att få ut mer av musikintresset!

Jag har därför väldigt svårt att tro att någon kan vara hifi intresserad utan att vara väldigt musikintresserad.

Min ödmjuka åsikt om hifi/musik - Eric Sandin.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/13 :  17:48:00  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hej "€riC"!

quote:
hifi intresset är beroende av musikintresset men musikintresset är inte beroende av hifi intresset. Hifi intresset är egentligen bara ett sätt att få ut mer av musikintresset

Snyggt, på pricken, väl talat.

Bravo
Go to Top of Page

€riC
Member

266 Posts

Posted - 2003/07/13 :  18:08:38  Show Profile Send €riC a Private Message
Tack bravo!
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/07/13 :  21:22:46  Show Profile Send matså a Private Message
Ja bra talat €ric. Emuförespråkare måhända Själv har man inte bestämt sig ännu. Ingen politik tack, jag tänkte bara på €et.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/07/14 :  00:46:59  Show Profile Send divander a Private Message
De flesta som är intressreade av hifi har nog ett stort musikintresse i grunden. Men de som är hifiintresserade men inte är intresserade av musik (det finns sådana jag har träffat ett par) är ju inte knäppa för det. Man är inte knäpp eller konstig bara för att man inte delar eller förstår någons uppfattning, smak eller intresse. Man kan samla på frimärken utan att behöva vara en flitig breskrivare.

De allra flesta (inklusive mig) har en ganska konstigt fördelad toleransnivå. Vissa saker som man inte borde acceptera bryr vi oss knappt. Inom andra områden där vi borde vara väldigt toleranta regerar vi blixtsnabbt när något är "fel". Vi borde tolerera andra människors värderingar och prioriteringar i mycket högre grad än vad de flesta gör idag. I alla fall om de inte påverkar omgivningen. Däremot borde vi vara mindre toleranta mot annat som skadar människor, miljö och annat i omgivningen. Vi skall inte bli upprörda över vad andra lägger sina pengar på och vad de är intresserade av. Däremot skall vi reagera på människor som kör onyktra, slår sina barn, kottrar i tunnelbanan, skräpar ner, m.m.

En sundare födelning av tolleransen skulle ge en trevligare värld.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/07/14 :  00:48:58  Show Profile Send divander a Private Message
Jag ber om ursäkt om jag nu blev för "djup" och off topic.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

€riC
Member

266 Posts

Posted - 2003/07/14 :  01:15:11  Show Profile Send €riC a Private Message
matså - När jag registrerade mig här på forumet var jag för en gemensam valuta, nu har jag insett att jag inte viste så mycket som jag trodde jag viste. Nu är jag mer osäker. Jag skulle egentligen vilja lägga till ett frågetecken (€ric?) men vet inte om det går? Men som sagt detta är inte rätt plats att diskutera politik. Här ska vi ägna oss åt trevliga saker!

divander - Även om det kanske var lite off topic så var det ju väldigt sant!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/14 :  01:28:36  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hej "divander"!

I grunden är det nog inget fel i ditt resonemang men just nu spelar du väl åsikterna från Dagens Skiva rakt i händerna.

Här diskuteras ju om de flesta av oss endast är pryl- och apparattokiga och därmed egentligen inte bryr oss om musiken.
Även om du känner ett par stycken apparatnördar, så vill jag nog hävda att de flesta av oss förvisso är ljudbögar men av intresse för musiken, och för att vi vill att den skall låta så levande som möjligt. Vi får ut mer av alla detaljer vi kan höra, att kunna lyssna inte bara på melodin utan även på rösternas och instrumenternas personlighet och egenheter.

I övrigt kan jag hålla med dig, att i den stora världen kan det nog finnas viktigare saker att diskutera, men det här kan väl ändå vara småtrevligt och ganska oförargligt eller hur?

Bravo
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000