Author |
Topic  |
|
mcbiff
Member

218 Posts |
Posted - 2003/07/12 : 17:14:56
|
Då jag precis skaffade ett par nya högtalare så har jag även börjat fundera över en uppgradering på förstärkarfronten. Inte för att det är något fel på min Rotel, men det verkar som om mina nya högtalare kräver lite mer kraft, och som det är nu så blir diskanten lite påträngande vid högre volymer (inte jättehöga). Nåväl, jag har iallafall tittat på dessa två förstärkare och jag undrar om någon har något att säga om deras respektive förtjänster. Lyssnar mest på rock av alla de slag från Rolling Stones till Pantera, så alla skivor är inte alltid hundra procent välproducerade. Andra förslag i samma prisklass (upp till max 8-9000:-) mottages också.
Tack på förhand. |
|
mcbiff
Member

218 Posts |
Posted - 2003/07/13 : 10:51:25
|
Ingen som har några idéer? |
 |
|
tober
Component.se

1318 Posts |
Posted - 2003/07/13 : 10:57:21
|
Jag kör själv med en Primare I20 ihop med Audiovectors M3 Avantgarde och är nöjd än så länge.
Vad är det för högtalare du ska ha till?
|
Driver sajten component.se. |
 |
|
mcbiff
Member

218 Posts |
Posted - 2003/07/13 : 11:36:02
|
Det är ett par Avance Signature 3 MkII, också danska högtalare.
Kan du säga något om karaktären på I20:n, är den ljus/neutral/mörk? |
Edited by - mcbiff on 2003/07/13 11:41:01 |
 |
|
tober
Component.se

1318 Posts |
Posted - 2003/07/13 : 11:43:16
|
Jag vet att "Icedearth" här på forumet driver sina Avance Signature8 MKII med elektronik från Primare och verkar väldigt nöjd med detta.
Tyvärr så kan jag inte så mycket om just dina högtalare.
|
 |
|
MartinH
Audiotrade

3778 Posts |
Posted - 2003/07/13 : 13:42:41
|
Roksans Kandy Mk3 förstärkare skulle nog kunna vara ett trevligt allternativ på runt 9000:- ( prissänkt från 9900:-). Den har kraft så det räcker, men oxå en ljudkvalitet som jag nästan otestat kan säga är bättre än både Primaren och Densen..
/Martin |
 |
|
audiogear
Member

329 Posts |
Posted - 2003/07/13 : 18:05:52
|
MartinH:
Det verkar som att du tycker att Roksan Kandy otestat är bättre än det mesta i samma prisklass. Man kan rentav tro att det är den ultimata förstärkaren i prisklassen ca 10k. Jag tycker nog att du borde lyssna och jämföra lite innan du kommer med sådana uttalanden.  |
 |
|
MartinH
Audiotrade

3778 Posts |
Posted - 2003/07/13 : 18:12:54
|
Roksan Kandy ÄR en utav de bästa under 10 000:- !!! Och jag har lyssnat på en del i den prisklassen, dock inte dessa två som det pratas om här i en direkt jämförelse..Densen har jag lyssnat på vid ett tidigare tillfälle och visst den var trevlig men jag tycker Roksan har lite mer att ge över hela registret och i närvaro..
Nu ska man ju inte alltid lite på tester, men i England så är de flesta tidnigar att Roksan Kandy är bland det bästa man kan köpa för dom pengarna... Och där har det inte snackats speciellt mycket om de andra som vi pratar om här... |
 |
|
audiogear
Member

329 Posts |
Posted - 2003/07/13 : 18:36:31
|
Du har säkert rätt i att den tillhör de bästa i denna prisklass, men uppenbarligen finns det de som föredrar Primaren framför Roksan, bl.a. minst tre medarbetare på tidningen H&M (testen i nr. 1-2 2003). Det finns säkert fler oxå... Därför tycker jag inte att man utan vidare, speciellt inte olyssnat, kan dra slutsatsen att Kandyn är bättre än I20.
Densen Beat 100 har jag själv lyssnat på för länge sedan och den tycker jag hade rätt så mycket att ge förutom i basen. Otestat kan jag nästan säga att den slår ut Kandyn på alla parametrar, för att använda ditt sätt att uttrycka sig  |
 |
|
MartinH
Audiotrade

3778 Posts |
Posted - 2003/07/13 : 19:07:51
|
Nja där kan jag säga att du har fel, jag har lyssnat på både Densen och Roksan och kan säga att Densen INTE slår Roksan..
Och testen i Hifi&Musik har jag en hel del åsikter och tankar om, bla att dom på hifi&musik inte har uppmärksamat att det kanske var nått fel på det ex av Kandy som dom testade..Återigen ett exempel då den låga klass jag tycker de svenska tidningarna har.. Det finns vissa bra folk på tidningarna, men dom är snabbt räknade tyvärr. Och jag skulle nog gärna se en ny test av den, men vi får se.. Men visst är det så att alla har olika preferenser när det gäller vad man uppskattar inom hifiprodukter, och i england så har Kandy ofta fått bättre betyg än Primare. Senaste så vann Kandy What HiFis stora supertest av förstärkare ( Maj-03) och jag kan nog tänka mig att primaren var med där oxå..
Men det kan ju iof vara så som det ofta är i sverige, men vågar inte skriva nått dåligt om de inhemska produkterna..Men det är tyvärr betydligt vanligare i Sverige, där tidningarna är betydligt mer beroende av annonspengar än vad man är i England. |
 |
|
tober
Component.se

1318 Posts |
Posted - 2003/07/13 : 19:24:12
|
Sen är ju smaken väldigt olika också. Att försöka övertyga nån annan med en bestämd åsikt att den personen har en felaktig åsikt känns rätt meningslöst också.
Alla What hifi´s testar tar jag ofta med en hink salt också.
Testa, utvärdera och dra egna slutsatser McBiff och hör med "IcedEarth" om hans kombination.
Jag testade inte Roksan eller Densen men en del andra och för mig passade Primare väldigt bra. Känns väldigt prisvärd och sen att den är enormt snygg får man väl bara dras med iaf.
|
 |
|
audiogear
Member

329 Posts |
Posted - 2003/07/13 : 19:28:28
|
Huruvida jag har fel eller inte kan jag inte svara på lika lite som jag antar att du kan säga att I20 är bättre än Kandy. Otestat är otestat... uttalanden om vad som då är bättre än det andra blir i sådana fall bara rena spekulationer baserade på vad andra tycker.
quote: Och testen i Hifi&Musik har jag en hel del åsikter och tankar om, bla att dom på hifi&musik inte har uppmärksamat att det kanske var nått fel på det ex av Kandy som dom testade.
Som testare tror jag inte att man misstänker fel på en produkt såvida den inte låter mycket sämre än väntat. Sedan vet jag att du tycker att effektkuben såg orimlig ut, men den diskussionen har vi redan haft så det lämnar vi därhän nu. |
 |
|
MartinH
Audiotrade

3778 Posts |
Posted - 2003/07/13 : 19:46:40
|
Men tänk om det nu var nåt fel på det exet som dom hadde, och hur skulle då ett ex som var ok ha låtit ?? Spekulationer jag vet..
Sen är det nog så att de flesta som ger sina åsikter på den här sidan är inte grundade i rena A/B tester utan på saker man hört från andra och hur man har hört saker på olika mässor/butiker/bekanta och sen så jämför man dom med andra produkter man hör vi andra tillfällen..Det finns även där en stor felmarginal, men det är ju tyvärr det enda sättet som de flesta kan jämföra produkter..
Och varför skulle WhatHifis tester vara sämre än hifi&musiks ?? Och vi ska nog inte börja diskutera tidningars kavaliteter eller frånvaro av kvaliteter igen.. Men har man någorlunda koll borde man i alla fall undra om man får en kubmätning som den som var i hifi&musik.. Men förmodligen är det inte samma personer som lyssnar som mäter..
Så vi kan nog sluta denna diskution med att säga att alla tre av de förstärkare tilltalar olika personer olika mycket..För mig så sätter jag Primare ganska lågt och Roksan höt, men som sagt det är min åsikt... |
 |
|
audiogear
Member

329 Posts |
Posted - 2003/07/13 : 19:57:10
|
mcbiff:
Det förvånar mig lite att du funderar på att byta från Rotel till Primare pga. du söker mer kraft. Jag antar att du då använder en av Rotels absolut minsta modeller för i annat fall lär du få ännu mindre kraft vid ett byte till en I20. Sedan kan det naturligtvis vara andra aspekter av ljudet som tilltalar dig mer hos Primare. |
 |
|
mcbiff
Member

218 Posts |
Posted - 2003/07/13 : 23:25:55
|
audiogear: Jag har faktiskt en av de minsta, en RA01. 2x40w är den på, och till mina nya högtalare är det rekommenderat att man har minst 50w. Så förmodligen är den lite i underkant. |
 |
|
|
Topic  |
|