HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Slutsteg klass A, AB..? Mono eller Dualmono..?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/07/12 :  22:35:23  Show Profile Send Cyber a Private Message
Är ju på jakt efter "tyngre" slutsteg..min fundering är uppdelad i två frågor ..och den ena handlar om skillnaden på klass A, AB..osv..är det motiverat att köpa klass "A"..om rena sådana steg existerar nu för tiden...(eller är alla AB i princip?) Min andra fråga är skillanden mellan monoblock (1x300W + 1x300W) och dualmonoblock (2x300W)..kvalitetskillnad..Prisskillnad är det ju..(men är det bara den extra lådan man betalar för?)

Ha en trevlig Hifisommar !

Mvh Tom

aaight
Member

208 Posts

Posted - 2003/07/12 :  22:54:36  Show Profile Send aaight a Private Message
näää.. behöver inte vara "klass a".
Go to Top of Page

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2003/07/12 :  23:16:32  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
klass A für alle

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/07/12 :  23:32:20  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Cybervoice,

Jag tycker inte att ett klass-A generellt ger ett bättre ljud! Det finns väldigt många slutsteg som låter otroligt bra även om de inte är s.k klass-A slutsteg

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/07/12 :  23:39:17  Show Profile Send Cyber a Private Message
Vilka tekniska krav ställs för att säga att ett block eller slutsteg är klass A?
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/13 :  00:01:25  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Ett Klass A steg drar lika mycket i i tomgång som när det drivs för fullt, man arbetar alltså med en väldigt hög bias ström. Det finns inget som heter Klass AB utan det är så att alla steg har en viss bias ström och jobbar således i Klass A upp till några watt då det går över i att jobba i klass B.

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2003/07/13 00:03:50
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/13 :  00:08:13  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Som du ser har man lyft upp arbetspunkten för transistorn väldigt högt, där av den höga biasströmmen. Fördelen med klass A är det ger lägre distortion (genomgångsdistortion "crossover distortion" finns inte på en Klass A förstärkare) men det är inte speciellt effektivt, mycket värme som ska kylas bort. Dyrt men bra.

Om det ska fungera i klass AB och KlassB så måste man har "push and pull" arrangemang så att man även kan förstärka den andra halvperioden, vanlig i form av en/flera NPN och en/flera PNP transistorer.

Vad gäller dualmono så är det egentligen två monoförstärkare inbyggd en låda. Har de gemensam traffo skulle jag inte kalla det för en dualmono konstruktion. Fördelen med separat monoblock är ju att kanaler kan påverkar varandra än mindre än om man gör en dualmonokonstruktion

Edited by - Rydberg on 2003/07/13 00:16:24
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/07/13 :  00:15:03  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Klart att grabben (Cybervoice) ska ha ett par monoblock...
Fördelarna är ett flexiblare system samt ovan nämnda av Rydberg.

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/07/13 :  00:20:25  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Nackdelen med monoblock är dock att det inte produceras några bra i någolunda rimliga prisklasser, utan man måste upp i "high end" och rota...
Fast pengar går väll att trycka nya

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/07/13 :  00:22:02  Show Profile Send Cyber a Private Message
Tack...Rydberg..ibland talar man om att Klass A upp till viss watt därefter klass B exempelvis..Vincent SP991..

Effekt Klass A 8 Ohm 60 Watt
RMS 8 Ohm 2 x 200 Watt
RMS 4 Ohm 2 x 400 Watt

Om jag förstå det hela rätt..men har inte typ krell, ML samma sak på sina klass "A"-klassade steg..bias eller vad det heter..?
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/07/13 :  00:30:14  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Krell har någon typ av reglerbar bias...tror jag.

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/13 :  00:31:07  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Krell har ett system (sustained platue bias) som reglerar arbetspunkten så att man helatiden ska arbeta i Klass A men slippa nackdelen med den höga effektförlusten (värme). Man har gjort snabba kretsar som kollar insignalen och med den som referens optimerar biasnivån (tomgångsströmmen/arbetspunkten). Vissa anser att systemet inte kan hänga med i svängarna men Krell påstår naturligtvis motsatsen. Deras system funkar säkert bra idag då det förfinats i omgångar.

quote:
Tack...Rydberg..ibland talar man om att Klass A upp till viss watt därefter klass B exempelvis..Vincent SP991..

RMS 8 Ohm 2 x 200 Watt
RMS 4 Ohm 2 x 400 Watt
Precis, kolla in bilden på Klass AB, om bara insignalen inte är så stor kan man förstärka båda perodioderna. PÅ bilden har man gått över till "klass ab" dvs man kan inte förstärka båda perioderna (för stor insignal) utan behöver ett till steg som förstärker den andra perioden, en så kallad push-pull koppling.

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/07/13 :  00:31:55  Show Profile Send Timbre a Private Message

Nä, det går nog inte att generalisera. Matchning slutsteg/högtalare är säkert betydligt viktigare än tekniken bakom själva förstärkarkonstruktionen.
Med dagens klass AB-förstärkare, sustained bias och allt vad det heter, spelar det nog ingen större roll rent principiellt.
Vikten av ett passande förhållande förstärkeri/högtalare blir tydligare ju mer man pysslar med hifi och stämmer det bara där kan man lägga produktbladet åt sidan.
Det är mina erfarenheter i varje fall.
Samma sak med en eller två burkar. Det finns ju stereo- och dualmonokonstruktioner som är alldeles formidabelt bra. Ingen nämnd och ingen glömd...
En fördel med monoblock är onekligen placeringen och möjligheten till korta högtalarkablar (så länge man inte är på Radiolagret i Göteborg förstås...).
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/13 :  00:33:11  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Den röda plutten är arbetspunkten för transistorn, ju högre den ligger på kurvan (högre tomgångsstöm) ju större insignaler kan man förstärka i ren klass A.

Edited by - Rydberg on 2003/07/13 00:34:10
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/07/13 :  00:37:15  Show Profile Send Cyber a Private Message
Oki..tack Sanoj.och.Rydberg för lektionen i Klass A...AB..B.mono..dual..
Go to Top of Page

hali
Member

374 Posts

Posted - 2003/07/13 :  00:37:46  Show Profile  Visit hali's Homepage Send hali a Private Message
Krell har Sustained plateau bias (SPB) (stavning?), ett processorkontrollerat bias-system där steget i korthet "skjuter" bias-leveln framför sig några watt. Så att steget alltid går i klass-a utan att för det ligga på max. KSA/KMA-x00S var första stegen med denna funktion. Nuvarande FPB-X-serie är generation 3 av SPB.
Gryphon har något liknande där man kan reglera bias med fjärrkontroll via en styrkabel från försteget, tror man kan välja på tre olika nivåer.

Say's who!?
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/07/13 :  00:38:12  Show Profile Send Timbre a Private Message

Där var japanerna först Rydberg...
Denon körde sitt "Optical class A" redan när Krellburkarna gick glödheta som semestergrillar...
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/13 :  00:48:48  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Timbre> Det kan hända, japanerna var först med mycket, exempelvis JIT. Nu när du säger det så stod det ju optical class A på deras steg, det stämmer.

Gryphon tror inte på reglering av bias nivån, SPB, utan fördrar en fast bias nivå (detta kan man läsa om på deras hemsida). Prcis som du (Hali) säger kan man däremot välja om man vill ha 25%, 50% eller 100% av max tomgångsström, det beroende på hur högt man vill spela i ren klass A. Har för mig att Antileon drar 500W i high bias (100%) läge. Det blir en dyr elräknig om det ska stå på året om

Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/07/13 :  00:48:53  Show Profile Send Cyber a Private Message
Ja..huvudet på spiken..Timbre..matcha rätt slutsteg med övrig utrustning (högtalare) e ju ett måste..det lär bli många test hemma innan jag slår till (man får akta tummen) ..men just nu e jag i inledningsfasen så ..jag funderar högt i tråden ...jag har ju ett antal uppgraderingar på G(ång)..så det lär bli många turer med och utan kovändning
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/07/13 :  01:10:51  Show Profile Send Timbre a Private Message

Plus att Antileon kommer att leva ett kortare elektriskt liv om det går på 100% dygnet runt. Kort och varmt men gott, skulle man kunna säga...

Vissa kombinationer kan man nog sålla bort direkt på papperet, Cybervoice. Sedan börjar finjobbet....eller chansningen /
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/13 :  01:13:32  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Timbre> Japp det lever inte länge, de rekommenderar att man slår av det när man inte ska lyssna (till skillnad från många andra). Max prestanda når man efter 45 minuters uppvärmning.

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/07/13 :  01:33:28  Show Profile Send Timbre a Private Message

Då är det med andra ord genomvarmt...
45 minuter är nog ett bra riktmärke för klassA-förstärkeri. Tycks även gälla för mina BAT-rör.
15 minuter som förespråkas ibland är för kort.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/07/13 :  11:58:46  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:

RMS 8 Ohm 2 x 200 Watt
RMS 4 Ohm 2 x 400 Watt

Om jag förstå det hela rätt..men har inte typ krell, ML samma sak på sina klass "A"-klassade steg..bias eller vad det heter..?

Du menar Sp-993
991 är 100w class A i 8ohm/300w AB 8ohm
Sen dubblar dom från 300 w/8ohm hela vägen ner.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/07/13 :  12:24:54  Show Profile Send Cyber a Private Message
Jo precis Timbre..så kommer det att bli..först sålla på papperet (specarna) och sedan provlyssning av de olika kandidaterna....men det kommer att bli många ändå..*huga*..

Ja såklart ..Johan..du såg det..993 ska det va..tur det e någon som har ögonen med sig..

Edited by - Cyber on 2003/07/13 12:27:32
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/07/13 :  13:30:14  Show Profile Send Cyber a Private Message
Här har vi några klara kandidater som har intressanta på papperet (spec) och som jag dessutom har lyssnat på.. dock i andra anläggningar..än så länge..

Bilden visar 700 CX..men jag är intresserad av 300 CX i första hand

Mark Levison No32

Audionet AMP II MAX MkII

Kandidater/märken som står på tur för lyssning..är bl.a Advantage(och bladelius Grendel), Accuphase (har ju lyssnat på ett steg som fanns med på forumsträffen jag hade..det lät ju lovande), Gryphon..mfl..phuu..*Huga*..men jäkligt kul..

Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/13 :  13:34:40  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Cybervoice> Hmm, det var dyra kandidater mumma

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000