HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Val av högtalare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

trancelerate
Starting Member

43 Posts

Posted - 2002/08/15 :  12:56:41  Show Profile Send trancelerate a Private Message
Hej! Mitt namn är Markus och jag är helt ny inom Hifi. Jag ska köpa ett par nya högtalare inom kort och behöver rådgivning från er. Ni får ursäkta mitt nybörjar språk inom Hifi-världen :)
Jag söker ett par högtalare (prisklass upptill 3500kr/par) som har följande egenskaper:

Den ska ha en markerad, kraftig och fast bas.
Den skall orka med ständig pumpande bas, eftersom jag lyssnar på discomusik/techno. Tyngden skall ligga på basområdet/mellanregistret dock.
Den skall också vara lättdriven så att man inte behöver höja volymen till max bara för att man vill åt den där sköna, pumpande basen.
Låter mina krav som en omöjlighet i denna prisklass?
Jag funderar på ett par Pioneer CS-9070. Några kommentarer?

VÄLDIGT tacksam för svar. Det är en djungel därute.

/Marku

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/08/15 :  13:05:39  Show Profile Send n/a a Private Message
Kan du tänka dig att bygga ihop ett par själv utifrån ett kit?
I såfall har ljudia.se några vettiga kit från MGR om du vill ha disco ljud. Någon HiFi kvalitet är det nog knappast på ljudet men ljudtryck kan dem ge
Färdigbyggda till disco/techno vet jag tyvärr inte så mkt om...

Go to Top of Page

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2002/08/15 :  13:07:59  Show Profile Send kungpingvin a Private Message

Tjena!

Djungel är det sannerligen, vilket gör det hela så mycket roligare ibland

Jag var på expedition med en kompis häromdagen som skulle köpa högtalare i samma prisklass. Det som lät bäst enligt oss var ett par Wharfdale golvare som kostade 2500 kronor. Kommer inte ihåg modellbeteckningen just nu men kan kolla...

/Jonas

Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/08/15 :  13:14:03  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

en kompis har ett par wharferdahle som spelar all sorts bas,
jag ska kanske dit ikväll, kan kolla opp vad de hette.

---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2002/08/15 :  13:20:19  Show Profile Send kungpingvin a Private Message

Wharfedale Diamond 8.3 hette den modell vi provlyssnade. Finns också en Diamond 8.4 som har ytterligare ett element, dock vet jag inte vad den modellen kostar.

kolla här
http://www.wharfedale.co.uk/D8Broch.pdf

/Jonas

Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/08/15 :  13:26:55  Show Profile Send n/a a Private Message
Farsan min har ett par Wharfedale Diamond 8.3. Låter riktigt bra!
Har ej provat dem med disco/techno men dem spelar nog bra där med. Kan kanske inte ge den där riktiga "discokänslan" med slående bas i bröstet...om det nu är det du är ute efter?

Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/08/15 :  14:18:44  Show Profile Send yalpa a Private Message
http://www.blocket.se/view/646744.htm

här har du ett par riktiga party-burkar...de går djupt och har ganska fast bas, dålig diskant, men de är aldrig vassa...kräver dock en del ström för att det ska hända nåt, sådär 2X200W och 100amp borde räcka...min HK6600 orkade inte driva dem fullt ut och jag sålde dem, trodde att det var högtalarna som var kassa...

gå in till en Thorn butik å kolla om de har några beggade i bra skick...jag fick mina därifrån, har säkert gått hårt, men jag tror inte man kan spela sönder dem om man inte är helt sjuk i huvvet...jag gav 3500 för dem.

för 3500 finns bara beggat att köpa om det ska bli riktig kräm...
ett tips är Infinity reference 61 mk2...de är gryyyyymmmmma! och lättdrivna vilket du ville ha...

Go to Top of Page

trancelerate
Starting Member

43 Posts

Posted - 2002/08/15 :  17:25:16  Show Profile Send trancelerate a Private Message
Blev sugen på wharfedale diamond 8 serien. Men jag vill kanske ha lite mer bas så 8.4 verkar mer rätt. Men usch så dyra, 2700/st! Jag skulle velat ha kommit undan 3500/paret.
Har ni några mer tips på högtalare?
Hittar ingen fakta om Jamo extreme. Om ni ville veta har jag en pioneer VSX 409 reciever 5*80W om det begränsar utbudet.

Go to Top of Page

trancelerate
Starting Member

43 Posts

Posted - 2002/08/15 :  18:37:37  Show Profile Send trancelerate a Private Message
http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=703346%20&cart_id=

Vad tror ni om dessa? MindTech by Zachry står det. Tror ni att dem är nått att ha för det priset?

Go to Top of Page

fonzeka
Starting Member

39 Posts

Posted - 2002/08/15 :  22:51:07  Show Profile Send fonzeka a Private Message
Kanske ett par sådana här kan var något:

Inget direkt finljud men om det är bas du ska ha så...
Jag har ett par i källaren som du kan få för 2000 kr,
mer info finns på www.hifikit.se modellen heter Acoustic Bumper

"Less is More"

Edited by - fonzeka on 2002/08/15 22:53:0
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/08/16 :  00:10:49  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
quote:

http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=703346%20&cart_id=

Vad tror ni om dessa? MindTech by Zachry står det. Tror ni att dem är nått att ha för det priset?

Sygga var dom iaf

Ljudia brukar ha bra högtalare för "disco-ljud", så det kan nog vara värt att testa dom!?
Men tro INTE på det där med att "de låter bra i mindre rum", det gör inga stora golvare!

//StefanZ
"Art is just short for Arthur
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000