HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Val av förstärkare???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

sirväs
Member

82 Posts

Posted - 2003/07/13 :  21:26:14  Show Profile Send sirväs a Private Message
Har slängt ut frågan förr här på forumet men inte riktigt kännt mig övertygad om vad jag skall välja för förstärkare nu när jag skall byta.Har ett par Canton rc-l som skall drivas. Funderar på en Vincent sv-236 eller sp-331/sa31. Ngn som hört den sista kombinationen. Lät det bra i så fall? Till och med funderat på att skaffa monoblocken sp-991, men det kanske är lite "overkill" i mitt fall. Eller skall man satsa på ngt annat märke, typ nad s300 eller kanske en mindre krell typ 300i eller rent av en amplifix??? Valmöjligheterna är oändliga, och det går ju inte att låna hem alla modeller heller...Är livrädd för att få ett vasst ljud. Vill ha full kontroll i basen och ett fylligt ljud. Har en HK idag och det blir ganska vasst ljud och okontrollerad bas (är dock inte på mer än 60w....) Råd uppskattas varmt!!!

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/07/13 :  21:32:50  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
dumt att tänka "overkill" i hifi-sammanhang tror jag... ju bättre grejer, desto bättre blir det... tror vincent 991-blocken (för det är väl 991 som är de stora monostegen?) är en god idé om du har råd.

//jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/13 :  21:38:15  Show Profile Send MartinH a Private Message
Visst skulle lite mer kraft få kontroll på basen, men det är oxå mycket hur den är konstruerad som avgör hur bas kontrollen blir..

Krell är ganska ljus och kall, så den tycker jag går bort, resten har jag inte lyssnat på till räckligt för att kunna jämföra. Men du har en hel del att välja på i de prisklasser vi pratar om.

I 20000:- nivån så finns det en som jag vet har bra kontroll i basen och som är väldigt detaljerad utan att vara ljus och det är SimAudios I-3. Snutten här på forumet har en sån och har skrivit en del om den..
Men sen så kan en mer matchning av kablar lösa vissa vassheter i systemet...

/Martin
Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2003/07/14 :  00:15:56  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
martinH: vilken krell upplever du som "ljus och kall" ?

Go to Top of Page

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2003/07/14 :  01:16:34  Show Profile Send rowa a Private Message
Jag har lyssnat en stund på sp-331/sa31.
Det lät verkligen bra, lyssnade med den på ett par stora Infinity hgt(CW stuk på dom), samt på ett par Heco Reference något. Det lät väldigt bra i både fallen. (Dock sämre med Infinity högtalarna av förklariga skäl).

Väldigt prisvärd kombination.

MVH/ Niklas

Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/14 :  01:23:21  Show Profile Send MartinH a Private Message
De flesta jag har hört, 300-serien speciellt...
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/14 :  10:36:33  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Sirväs, HK har nog _inte_ generellt kända för att ha "ganska vasst ljud och okontrollerad bas". Jag föreslår att du även undersöker om det kan vara andra delar av kadjan som har "vissa defekter" så att säga.

MartinH, Att Krell är "ganska ljus och kall" var ett väldigt generellt uttalande. Det är inte min erfarenhet. Det var dock ett rykte som ständigt florerade tidigare, när t ex KSA-250 var på tapeten och var det steg som "alla" ville ha. Har det ryktet levt kvar hos dig?

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/07/14 :  15:38:07  Show Profile Send audiogear a Private Message
Krell FPB-300 tycker jag snarare drar åt det mörka hållet.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/14 :  19:06:23  Show Profile Send MartinH a Private Message
När jag lyssnade på KAV-300 så tyckte jag det var den mest oengagerande förstärkare jag lyssnat på, inget liv eller värme alls.. Den var helt enkelt tråkig !!
Nu ska jag inte säga att detta gäller för alla modeller på Krells program, men jag har även hört nått större slutsteg och även där kunde jag tycka att det saknades närvaro och värme i musiken. Det var bra kontroll och så men det var inte speciellt kul att lyssna på. Det var lite så " jaha och det här kostar 130000:- !! "

Krell tycker jag är ett klart överskattat märke som inte alls lever upp till sin prislapp, nu är det ju tur att det nya KAV-400 har sjunkit en del och då kanske det blir lite mer i relation till sin prislapp.
Men så som dom har presterat vid de tillfällen jag har hört dom så har jag inte blivit speciellt övertygad om den storhet som vissa tycker att dom har...

Men smaken är som baken som man säger, vissa kan nog sitta nöjda med sina Krellar, men för mig
så passar dom inte..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.51 sekunder. Snitz Forums 2000