Den borde betyda vilken typ av konding det handlar om istället för att skriva det vid varje enskilld komponent. Har du ingen text på schemat där det står vad den motsvarar?
På vissa äldre elektrolyter används symbolen för att visa vilken sida som är positiv. Den andra sidan(det andra benet) brukar ha en fyrkant. Har glömt vilken som är vilken. Kan tänka mig att tiangeln är pluss.
Jag har ett par gamla kondensatorer liggande som har både triangel, fyrkant och cirkel. De har alltså tre ben förutom jord och är tre separata kondensatorer i en och samma kapsel. Den slutsats jag drar är att symbolerna inte nödvändigtvis har med plus och minus att göra, utan bara finns för att visa hur en specifik kondensator ska kopplas. Kan "din" kondensator möjligen vara en del av en liknande flerbens?
Det är mycket möjlig att det är så. Min har bara två anslutningar. Det står även "pos" respektive "neg" vid benen. Man använder ju ofta liknande trigonometriska figurer där man håller koll på magnetflöden när man räknar på spolar, transformatorer etc.
__Ont om idéer har jag ont om!
Edited by - Ljudåtervinning on 2003/07/15 06:11:46
OK! det kan vara en gammal symbol för säkerhetskomponent får bara bytas mot likvärdig numera så är det en liten svart triangel i komponentförteckningen i en del Philipsmanualer.