Author |
Topic  |
|
Nautilus
Member

75 Posts |
Posted - 2003/07/14 : 00:08:10
|
Har ett problem som, för en gångs skull, inte gäller min egen anläggning utan en släktings 
Denne har precis fått en H/K 670 till sina Canton Ergo RC-L. Åkte dit för att hjälpa till med installation och dylikt, men upptäckt snart att det kunde bli problematiskt. Som jag har förstått det så saknar 670n den högst grundläggande Tape Monitor funktion som, enligt vad jag känner till, är nödvändig för att kunna använda "kontrollboxen" till ovan nämnda högtalare.
Är det jag som har missat något, eller saknar verkligen H/K 670 en Tape Monitor funktion? Och, i så fall, finns det något annat sätt att koppla in "boxen"?
|
It's a long way to the top if you wanna rock'n'roll |
|
marcus
Ej medlem längre

344 Posts |
Posted - 2003/07/14 : 00:10:55
|
Bara att koppla cd-spelaren till boxen och sedan boxen till förstärkaren. |
 |
|
Nautilus
Member

75 Posts |
Posted - 2003/07/14 : 00:20:15
|
Minns inte om jag testade denna, den enklast tänkbara kombinationen, nu, men om jag inte missminner mig har jag provat förut utan önskvärt resultat. I sådana fall skulle man alltså koppla från CDn, till "main in" på boxen, och sedan från "main out" på boxen till CD eller annan ingång på förstärkaren? |
 |
|
marcus
Ej medlem längre

344 Posts |
Posted - 2003/07/14 : 00:43:03
|
Ja, jag gjorde så när jag hade RC-L. |
 |
|
Nautilus
Member

75 Posts |
Posted - 2003/07/14 : 00:55:46
|
I början gjorde jag också så när jag hade RC-L, men då kunde jag inte upptäcka någon större skillnad då jag vred på bas- och diskantkontrollerna på boxen. När jag sedan blev tipsad om att koppla in den i tape-loopen så märktes däremot en otrolig skillnad.
Detta var i och för sig ett tag sen, så minnet kanske sviker mig (långt ifrån ovanligt). |
 |
|
marcus
Ej medlem längre

344 Posts |
Posted - 2003/07/14 : 01:04:47
|
Samma här. Hörde ingen skillnad med reglagen men det var stor skillnad mot att inte ha boxen kopplad överhuvudtaget. |
 |
|
SW
Member

542 Posts |
Posted - 2003/07/14 : 02:50:25
|
RCL boxens kontroller påverkar ljudet plus-minus 3 db vid 20 hz och vid 20000 hz. Baskontrollen fungerar bara under ca 100 hz. Diskantkontrollen börjar att påverka någonstans kring 7000 hz. Det ligger alltid en basförstärkning från ca 100 hz ner till ca 27 hz där den har sitt max på ca 12 db förstärkning, detta vid noll inställt på baskontrollen. Under ca 27 hz finns ett väldigt brant högpassfilter. Om man kopplar boxen mellan CD och förstärkare på main in och main out på boxen kan man också koppla in en annan signalkälla på boxens tape-in. Den kopplas då in när man trycker på tapeknappen på boxen. Gör inte det om den sitter inkopplad i tapeloopen på en förstärkare. Risken är då stor att man får maxljud eftersom det då inte sitter någon volymkontroll inkopplad. |
S |
 |
|
bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts |
Posted - 2003/07/14 : 11:20:50
|
kan släktingen byta bör han/hon vänta in nya 670:an som ska ha pre-out och main in om jag förstått det hela rätt. /bjarne |
 |
|
|
Topic  |
|