HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Konstant brus... orsak... anyone?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bobey
Member

118 Posts

Posted - 2003/07/14 :  13:49:43  Show Profile Send bobey a Private Message
Hej,
Har fått min nya anläggning nu med Totem (Wind, Model 1 Center Signature, Lynx och Thunder) och Simaudio (Stellar, Titan och Attraction) och även fast sakerna är nyuppackade och står huller om buller och inte har de slutgiltiga kablarna så låter det fin fint. Använder STP datakabel till surrounden och det låter helt ok, även fast de står på golvet bakom soffan. Så här långt kan man inte klaga. Men det finns två saker som irriterar. Det första är att min tv inte verkar klara signalen från dvd'n så nästan alla filmer blir på tok för mörka. Trotts detta är färgerna helt otroliga. De filmer som inte blir för mörka är helt underbara att titta på (Toy Story 2 t.ex.) och jag som tvivlade att det skulle vara någon uppenbar skillnad i bild, på en vanlig tv, mellan en 7,000 och en 45,000 kronors DVD. Men det är det!!! Kopplade in en 14" tv från köket och bilden samt ljuset var perfekt... med andra ord så är tv'n problemet.

Det andra problemet är inte lika uppenbart vad orsaken är. När allt är påslaget så hörs ett ganska högt brus från alla diskanter i systemet (alltså fl, fr, cent, sl, sr). Bruset hörs på c.a. en meters håll så det är ganska rejält som sagt. Bruset är konstant i volym oberoende av hur högt man vrider på. Enligt polarn kan detta KANSKE vara ett så kallat grundbrus från förstärkarna. Men var jag har läst så ska Titan och Attraction inte brusa alls!? Även om de "ska" det så borde det väl inte brusa så mycket? Alla (DVD, processor samt slutsteg) är inkopplade på en online (dubbelkonverterande samt filtrerande) UPS. Trodde att den kunde orsaka bruset och kopplade in allt i väggen men bruset kvarstod. Kopplade fysiskt bort DVD'n helt och hållet men bruset kvartod. Satte processorn i standby och hadde bara på slutsteget och bruset kvarstod men var betydligt lägre. Knäppte sedan på processorn och bruset ökade. Har kollat alla kontakter och det är "synligt" ok och sitter i schjyst.

Då är frågan vad detta brus kan bero på? Kan det vara störningar från t.ex. strömkablarna som plockas upp av högtalarkablarna. Eller kan det vara dåliga/skadade signal/högtalarkablar? När man spelar musik hörs bruset bara om man står väldigt nära diskanten med örat, men det är fortfarande hörbart. Just nu kör jag på kimber 4 tc till frontarna och som sagt STP till surrounden (bruset fanns före vi kopplade in surrounden så TP'n kan inte vara del av problemet). Som signalkablar kör jag kimber (tror jag ska verifiera ikväll). Som sagt är detta inte de kablage jag ska ha men hur som helst vill jag komma underfund med vad som orsakar bruset. Kan det vara för att grejorna inte är inspelade? Om det är någon som har några bra tips så skulle jag vara väldigt tacksam. Allt från tips om orsaker till tillvägagångssätt för att hitta källan till problemet uppskattas. Är själv HiFi nybörjare nämligen ;). I.o.f.s. får jag hjälp av de som levererat saker (de har varit kanon) men det är alltid kul att kanske kunna hitta felet själv, med lite hjälp, och lära sig något på kuppen.

Det jag tänkte göra ikväll är att stänga ner allt och koppla bort allt utom stereohögtalarna och se om bruset kvarstår. Sen får man väl fortsätta felsökning i stereo mode.... tror det blir lättare. Phew det var en lång "post". Ha det.

// bobey

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/07/14 :  14:06:06  Show Profile Send Roq a Private Message
Hej Bobey.
Är ingen expert på detta men jag tror nog att det trots allt är som du skriver - grundbruset.

"Kan det vara för att grejorna inte är inspelade?"
Nej, det tror jag inte.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/07/14 :  14:15:33  Show Profile Send Magnuz a Private Message
All elektronik brusar. Av din beskrivning verkar det som om både processorn och slutstegen har onödigt högt brus.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/14 :  14:41:58  Show Profile Send MartinH a Private Message
Tror nog att det kan vara kablarna som tar upp en del skit, men det är alltid svårt att säga...
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/14 :  14:57:30  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det kan ju var värt att ta upp problemet med säljaren om du tycker att det är onormalt högt.

Bravo
Go to Top of Page

bobey
Member

118 Posts

Posted - 2003/07/14 :  15:10:39  Show Profile Send bobey a Private Message
@bravo.
jo det är sant fast jag vet ju inte om det är onormalt högt. Egentligen skulle jag behöva höra från andra Simaudio ägare och se hur högt deras saker brusar, om de brusar alls d.v.s. Det kanske är helt normalt.

// bobey
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/07/14 :  16:44:24  Show Profile Send dax a Private Message
Jag hade ett försteg/processor som brusade något så in i helvete! Vad i själva apparaten det var som orsakade detta vet jag inte, men ibland är det problem att integrera analog och digital teknik på ett bra sätt utan att det uppstår en massa brus!

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/07/14 :  18:28:51  Show Profile Send Snutten a Private Message
Vet inte om det är relevant men jag har en Simaudio i-3, dvs en 2-kanalsförstärkare (inte hemmabio) och den brusar mycket lite, man måste lägga örat vid elementen för att höra ett svagt brusande. Detta brus är samma oavsett vad volymen står på tycker jag.
Kontakta säljaren och be om hjälp, kanske det kan lösa problemet.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/14 :  18:48:00  Show Profile Send MartinH a Private Message
Nu är det som tur är digital volym på Attraction, så det är inget analogbrus i den...
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/07/14 :  20:05:02  Show Profile Send brumel a Private Message
Kan ju vara en brumslinga som förs via signalkablarna från processorn som är ansluten till centralantenn. Koppla bort antennsladden och testa!

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/07/15 :  00:31:37  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Brum brukar väl normalt sett brumma, inte brusa...
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/15 :  01:04:48  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Har du spelat för mycket Brus Springsteen månne?

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

bobey
Member

118 Posts

Posted - 2003/07/15 :  08:08:55  Show Profile Send bobey a Private Message
@Rydberg:
Hehe.... jo måste vara det ;). Hur som helst har jag testat lite och kommit fram till följande. När jag kopplat bort allt utom signalkablar samt högtalarkablarna (givetvis) för stereo så kvarstår bruset ändå. Bruset kommer från alla diskanter varelse den står i stereo eller surround mode. Det brusar ävan fast man inte kör någon musik. Bruset blir näst intill noll om inte processorn är på, alltså bara slutsteget. Så det tyder ju på att bruset kommer från processorn.

Sen en till sak. Ibland när man byter låt på en cd eller kapitel på en DVD så knäpper det till i högtalarna. Det ska det ju inte göra. Hur som helst tror jag att det är processorn som felar och det var ju lite synd eftersom jag inte har någon större lust att vänta en massa veckor mer för att få igång allt :(. Hur som helst har jag pratat med de jag köpt systemet av och de är mycket hjälpsamma och har lovat att kolla upp detta med Simaudio.

Jag ska testa ett par till saker innan jag ger upp. Jag ska låna en förstärkare av polarn och köra den som försteg i stereo och se om bruset minskar. Sen ska jag även testa att köra den som slutsteg och se om eventuellt brus kvarstår eller ökar/minskar. Då borde jag få en bra idea om vad som orsakar bruset.

// bobey

Edited by - bobey on 2003/07/15 08:11:46
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000