Author |
Topic  |
|
pick-me-up
Member

1382 Posts |
Posted - 2003/07/14 : 18:54:22
|
Hur ofta har det hänt er att ni har bestämt att för sjutton, nu ska jag lyssna den skivan som jag köpte länge sen men kunde aldrig lyssna igenom då ni tyckte att det var inte just eran musik?
För mig har det hänt åtskilliga gånger. Jag har försökt och försökt, men det fanns inget där som jag ärligen kunde uppskatta … Det är mycket bra lärdom och jag lovar att det finns INTE en enda människa som kan uppskatta precis allting som finns. Tror man det, så vet man absolut inte ett dugg hur oerhört mycket musik det finns i världen.
Jag tror att oavsett om man tror sig ha en otrolig bred musiksmak och tolerans för det mesta, så finns det ändå musik som vi inte kan till oss hur vi än försöker.
Det kan väl ändå bara vara jag som har sådana funderingar?
Stay cool! Jukka
P.S. Numera är det möjligt att skaffa svenskt medborgarskap utan att förlora sitt finska … Gissa vem som ska utnyttja detta? |
|
Cortez
Member

72 Posts |
Posted - 2003/07/14 : 20:35:21
|
Jag brukar ibland uppleva det du beskriver, att man verkligen försöker anstränga sig att gilla musiken.
Dock brukar det sluta med att jag ställer tillbaks skivan i cd-hyllan efter tre låtar, för att sedanm 2 månader senare återupptäcka musiken och då gilla den.
Konstigt det där. |
" No more chances, bye bye bye " |
 |
|
pick-me-up
Member

1382 Posts |
Posted - 2003/07/14 : 20:58:21
|
Hej Cortez!
Kul att Du svarade. För mig är det oftast så att hur jag än försöker så kan jag inte njuta av skivan … men de finns kvar, så det är bara att ge de lite tid.
|
 |
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2003/07/14 : 23:43:38
|
Jag är nog lite speciell: Gillar jag skivan de första 1-2 gångerna jag lyssnar på den så vet jag att jag kommer tröttna på den rätt snart. Jag köper ibland medvetet musik jag måste "vänja" mig vid eftersom jag vet att den ofast "håller längre".
Undantaget från detta är när jag köper skivor med artister jag redan "vant" mig vid, dessa skivor brukar jag börja gilla rätt snart.
|
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/07/15 : 00:09:34
|
Visst har man tvingat i sig en del musik för allmänbildningens skull utan att gilla den, och det måste man nog också göra. I annat fall riskerar man att fastna och kommer aldrig att upptäcka något nytt, däremot behöver man ju inte ihärda i musikstilar man absolut inte trivs i.
Ett annat fenomen som kan uppstå vid en systemuppgradering är ju att skivor som man tidigare tyckt vara själlösa plötsligt får liv och blir intressanta. Då har man ju många trevliga stunder framför sig med sin "nya" skivsamling.
Självfallet kan man inte gilla all musik, lika lite som alla böcker, all mat osv, det vore ju fullständigt orimligt.
|
Bravo  |
 |
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/07/15 : 01:04:25
|
Håller med f95toli och bravo. Ofta (men inte alltid!) tröttnar man rätt fort på musik man gillar vid första "öronkastet," och visst händer det att man försöker tvinga i sig musik i rent allmänbildningssyfte (jag gör för övrigt samma sak med både böcker och mat ), men nog är det så att man ibland finner att det är omöjligt att tycka om, eller ens förstå, vissa skivor/böcker/maträtter. Själv försöker jag ofta lyssna på musik som jag blivit tipsad om och åtminstone ge den en ärlig chans. Det finns dock hela genrer som jag har lite svårt för. Opera är en (jag irriterar mig på den i mitt tycke överdrivna sångstilen) hiphop är en annan (har svårt för enformigheten, avsaknaden av melodier och för det mesta texterna i allmänhet). Sedan ska vi ju bara inte prata om dansband, schlager och musikaler Men, som sagt, i de flesta fall försöker jag göra det som föräldrar brukar säga till matvägrande barn: "Du kan väl smaka åtminstone."  |
 |
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2003/07/15 : 11:14:34
|
Den enda musikstil jag saknar all respekt för är nog dansbandsmusik a'la vikingarna, det finns gott om musik som jag inte gillar men kan acceptera att folk lyssnar på, men dansbandsmusik tål jag inte, mest beroende på att den är så extrémt "massproducerad" och strömlinjeformad att den blir helt utan "själ". Jag läste någonstans att Vikingarna spelat in >1000 låtar på skiva, det säger sig själv att kvalitén inte kan bli bra då.
|
 |
|
pick-me-up
Member

1382 Posts |
Posted - 2003/07/17 : 20:49:47
|
Du är i gott sällskap f95toli! Det finns nog inte så många som föredrar den muskistilen om man gillar välljud.
Men den är väl gjort mest för att dansas … eller att i bästa fall lyssnas när man gör något annat.
|
 |
|
Yve
Member

88 Posts |
Posted - 2003/07/17 : 22:08:13
|
Jag också håller med f95toli och bravo, med flera av mina favoriter artister fick jag tvinga mig igenom den första skivan igen och igen (ungefär som att lära sig dricka kaffe ). Men även för allmän bildning, det tog mig bra många lyssningar innan Miles Davis ”Kind of Blue” fastnade i hjärtat .
Sedan finns det skivor man aldrig lär sig förstå, men det kan vara att man bara fått tag på ett dåligt exempel av den musiktypen. Jag har även märkt att fast man inte tycker om en viss musiktyp finns det oftast en låt/skiva man gillar (nej, jag har ingen dansbandsmusik).
|
MVH Yve
Knowledge comes, but wisdom lingers ... --Alfred, Lord Tennyson |
 |
|
Mikaell
Member

1046 Posts |
Posted - 2003/07/18 : 20:30:46
|
Jag har försökt att tycka om och hitta lite ljusglimtar i Metallicas st. anger, Har lyssnat på den ca:6 gånger.. -Det går inte så bra, den åker upp i hyllan så den får samla lite damm innan nästa försök
....blixtar o dunder..... |
 |
|
TG
Starting Member
46 Posts |
Posted - 2003/07/20 : 14:44:00
|
När jag läser era inlägg faller tankarna på ett specilellt band för mej. Meshuggah, som spelar en komplicerad hård rock. offta omtyckt av musiker, på grund av den komplicerade musick slingan, som att trummorana har ett beat och gitarerna ett annat. detta band kräver ett par lysssningar för att uppskattas. musik stil ungefär som jass i hård rock form. |
In love whit 2 ch |
 |
|
JesseX
Member

327 Posts |
Posted - 2003/07/20 : 15:18:20
|
Något som jag noterat är att det i de flesta musikgenrer finns vissa album som är väldigt bra som "inkörsport". Ibland kan det förstås bero på att de är någon sorts "light-variant" eller att de har blandat in influenser från annan musik. Jag tror det här är lite det som Yve är ute efter.
När man väl vant sig vid inkörsports-plattan kan man gå vidare och utforska mer och mer. Då kan man ta upp skivor man från början skulle rynkat på näsan åt. När man väl "knäckt koden" går det så mycket lättare att ta till sig nya musikstilar.
Om man inte gillar en viss skiva alls är det nog inte omöjligt att man behöver lyssna in sig på några andra skivor först. När man väl gjort sin läxa går det ofta bättre.
Exakt vilka skivor som är lämpliga som inkörsport till olika genrer är nog lite svårt att säga helt generellt. Det beror nog mycket på vilken sorts musik som är ens "hemmaplan". Att det finns vissa album som är mer generellt gångbara än andra tror jag dock är helt klart. |
 |
|
|
Topic  |
|