Author |
Topic  |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2003/07/15 : 08:48:24
|
Vet någon vad detta kan bero på? Har AE Evo 3 golvare, Rotel RA-02 (2*40 watt) stärkare samt Sony DVP-NS 705 CD/DVD. Vilka kan orsakerna vara? Det är mest påtagligt på lägre volymer, men även på höga. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2003/07/15 : 08:54:22
|
förstärkaren och dess trasiga inte så fint kallibrerade volymkontroll kanske. om du går från nolläge (tyst) och vrider upp så det precis kommer ljud, kommer det då först från bara EN högtalare? vrid lite till... vad händer?
nått fel på kabel är sällsynt, ÄN mindre högtalarna |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
 |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2003/07/15 : 08:56:13
|
Stärkaren är helt ny, så tror inte det beror på fel på denna. Har bytat plats på högtalarna, men det är alltid höger som låter mer än vänster. Kan det bero på att stärkaren ej riktigt orkar driva högtalarna? |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
 |
|
n0p
Member

1047 Posts |
Posted - 2003/07/15 : 09:02:02
|
känslighet på högtalarna? |
Exit Planet Dust |
 |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2003/07/15 : 09:14:07
|
90 dBA, 8 ohm impedans. |
|
 |
|
Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts |
Posted - 2003/07/15 : 09:27:01
|
quote: 90 dBA, 8 ohm impedans.
Då är nog inte det problemet. |
Konsult hos Consulterna |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2003/07/15 : 09:29:41
|
vad har känsligheten för betydelse? ingen betydelse. jag hoppas de har någorlunda likadan känslighet på vänster resp. höger -kanal hehe!
förstärkaren inte gå tungt menar Sanoj antagligen ellerhur.
Verkar den då inte göra med 90db |
 |
|
Conan
Member

525 Posts |
Posted - 2003/07/15 : 09:44:12
|
Troligen beror problemet på att höger högtalare inte har samma rumsakustiska närmiljö som den vänstra, och därigenom överför mer eller mindre reflekterat ljud till din lyssningsplats.
Två saker som brukar kunna medföra sådana här fenomen är om den ena högtalaren (förslagsvis den högra som "låter" mest) är placerad närmare ett hörn eller om det finns en möbel i närheten. Ett annat vanligt problem är om den "lägre" högtalaren strålar in i ett annat rum via en öppen dörr.
Problemet åtgärdas förslagsvis genom att byta högtalarplacering eller genom att vrida på balanskontrollen.
Lycka till! |
Militant Ljudrättsaktivist |
 |
|
rejvgudrun
Member

562 Posts |
Posted - 2003/07/15 : 09:49:28
|
matte>> Kan bero att den högra högtalaren står nära ett hörn. Testa att koppla vänster kanal till höger högtalare. Återstår problemet så är det nog så. Annars har du en vaxpropp i vänster öra =)
|
________________________ PRAGA MATER URBIUM |
 |
|
Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts |
Posted - 2003/07/15 : 09:52:20
|
quote: förstärkaren inte gå tungt menar Sanoj antagligen ellerhur.
Japp, så kan man uttrycka det  |
Konsult hos Consulterna |
 |
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2003/07/15 : 10:11:59
|
Min Rotel RA-02 har extremt bra balans i volymkontrollen, ända från noll. Bästa jag testat faktiskt.
Om balansen ändras när man vrider på volymen så kan det antingen vara volympoten som är dålig balans i (borde den som sagt inte vara) eller att det är glapp i någon högtalarkabel. Har varit med om båda. Fåtrådiga styva kablar tillsammans med plastiga skruvkontakter kan göra att de sitter löst (låter tyst i högtalaren) och kontakten "kommer igång" först när man vrider på lite på volymen, sen när det är tyst ett tag så glappar den igen. Skumt fenomen det där.
Annars, om det alltid är lite tystare i ena högtalaren och det är likadant om du skiftar höger/vänster vid högtalarna så är det högtalarna eller placeringen. |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2003/07/15 : 10:48:16
|
Jag trodde vi kunde utesluta rumsakustikens inverkan faktiskt. Det har du väl ändå testat matte? |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/07/15 : 10:48:18
|
När jag läste frågan trodde jag mig ha svaret. Men eftersom Conan redan skrivit det så behöver jag inte skriva det en gång till.
Det är vad jag gissar på i alla fall!
Allra bäst botar man problemet genom att absorbera ljudreflexen från den sida som verkar låta starkare. Men för att ge helt korrekta råd måste man se/höra det på plats. |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2003/07/15 : 11:17:01
|
Höger högtalare står precis brevid en stor tv, medan vänster inte gör det. Höger högtalare låter mer även precis framför, hörs tydligt. Jag har ganska dåliga högtalarkablar, köpta på Elgiganten. kanske kan vara så att vänster kabel är sämre än höger på något sätt? |
|
 |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2003/07/15 : 11:18:39
|
ingen står nära hörn heller förresten. |
|
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2003/07/15 : 11:19:05
|
nej det är aldrig nått fel på en kabel. du kan väl göra såhär..
skifta kabel, vänster kanal till höger och tvärtom, då utesluter vi ju. blir det exakt samma sak så är det då nog nått som har att göra med uppställningen och den närliggande miljön.
så vackert "närliggande miljön"
NN får nog pris för DEN! |
 |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2003/07/15 : 11:30:06
|
På högtalaranslutningarna bak, är mina anslutna till "4 ohms minimum". Det finns även en anslutning som heter "8 ohms minimum". Kan detta vara felet, att högtalarna, som är 8 ohm, ska anslutas till den andra anslutningen? |
|
 |
|
Orpheus
Member

970 Posts |
Posted - 2003/07/15 : 12:33:58
|
Hej Matte76! Är dina båda sidoväggar av samma material??? Jag fflyttade in stereon i gillestugan o fick detta fenomen o det beror på att ena sido vägen består av träpanel o den andra tegel. "bara att justera lite balans"funkade för mig. lycka till!!!! mvh Patrik |
Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660 |
 |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2003/07/15 : 12:59:39
|
har inget att göra med sidoväggar, högtalarna står långt från väggar. |
|
 |
|
ollilaboratories
Member

466 Posts |
Posted - 2003/07/15 : 13:06:37
|
Stopp o belägg nu! 
Kör felsökning enligt IBM... prova att byta plats på högtalarna, följer felet med högtalaren?
ja/nej
Prova byta plats på högtalarkablarna, kvarstår följer felet med kabeln?
ja/nej
Prova byta vä/hö i förstärkaren ut, dvs mata hö til vä hgt o vice versa, följer felet med hgtkontakten?
ja/nej
Fortsätt på detta sätt ända tills problemet byter kanal/sida. Sedan får du upprepa proceduren från signalkällans håll för att veta vart i kedjan felet sitter.
Sen kan du ge dig på felkällan..
mvh//Jouni |
Edited by - ollilaboratories on 2003/07/15 13:20:31 |
 |
|
|
Topic  |
|