HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Alternativ och annorlunda musik?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/08/02 :  19:36:24  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Dave Mattacks är väl en av de få som lyckats få in trummor i en folkmusikmiljö utan att det känns fel."

Där har vi en äkta genial trummis! Mattacks är nog en av de absolut främsta, men kanske inte så känd som han förtjänar.

Så till något helt annat: För några år sedan såg jag den estniska jazzgruppen Oleg Pissarenko Trio live. De var otroligt bra och kan varmt rekommenderas. Sättningen är trummor kontrabas och akustisk gitarr!
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/08/02 :  20:27:08  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Die Toren Hosen! Tyroler-punk med allsångsrefräng. Lite ojämna men stundtals mycket bra. Medryckande musik man blir glad av. Rekomenderas. Helst då den skiva som innehåller låter "Zehn kleine Jägermeister". Tänk om det var med sån här musik i melodifestivalen, vilken fest det skulle vara då!
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/08/03 :  11:46:38  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Är det bara jag här som känner till Lee Clayton? *S*
Det är mycket tråkigt i så fall. Men man ska inte kasta pärlor åt svinen! *LOL*
OBS! Ta inte detta bokstavligt!!! utan med ett gott skratt.
Hoppas att det är någon som reagerar NU alla fall!

Här kommer texten till:

Like a diamond

Time after time have I crawled in my mind
Just to end up disappointed
Staring cross a room on a pale afternoon
Feeling restless and disjointed

But it’s all right now
It’s all right now
I know I won’t find my lost peace of mind
Till I’m perfect
Like a diamond

I finally realize some things about my size
And how I’m just a desperate Angel
Becoming free and clear dancing lightly
While I’m here
Between Jesus and the Devil

Smaka på dessa rader! Känns inte det minsta utslätad eller kommersiellt i mina ögon!

Stay cool!
JJ

Edited by - pick-me-up on 2003/08/03 12:01:02
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2003/08/03 :  12:20:31  Show Profile Send JesseX a Private Message
Hmm, den där texten från Lee Claytons låt ser riktigt trevlig ut. Den känns på sätt och vis lite lik vissa mer poetiska bitar av Johnny Cash. "Flesh and blood" är ju en lite småpoetisk sång av Cash och de verkar befinna sig lite på samma våglängd även om Lee Clayton-låten nog är något mer poetiskt avancerad.

Jag ska absolut hålla ögonen öppna för skivor med Lee Clayton, han känns som en intressant figur.
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/08/03 :  14:01:53  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
JesseX!
Jag lovar dig att du kommer att gilla hans musik. Vad han har gjort de senaste åren har jag ingen aning … hoppas bara att han lever ett gott liv.
Kevin Coyne är en gammal bekantskap för mig och det glädjer mig oerhört mycket att det finns flera som har upptäckt hans musik.
Om någon så är det också han som är otroligt underskattad som artist.

Ibland känns det som att världen är jättekonstigt ställe där oduglingar kan tjäna en massa pengar medan de som verkligen har talang får försöka klara bäst de kan!

Glöm inte för all del Michael Nesmith. Den enda av The Monkees som har talang för att göra en underbar musik.
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2003/08/03 :  21:42:32  Show Profile Send JesseX a Private Message
Att Michael Nesmith gjort en solokarriär känner jag till. Han har väl även producerat en hel del skivor om jag inte minns fel. Jag har dock inte hört någonting av honom.

De skivor jag stött på som han har producerat har varit av det mer poppiga kommersiella slaget. Är hans egna skivor annorlunda?
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/08/03 :  22:25:24  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Jo, det tycker jag. Det är ofta melodiskt och vackert, men ändå med stil. Lite folk- och countryrock blandat med pop.
Skivorna från början av 70-talet är så korta att de säljs ibland som två album på en cd. Då är de otroligt prisvärda.

Best of dubbeln Complete verkar ha fått bästa kritiken enligt AMG, men det vore bra att försöka hitta en sajt där man kan lyssna korta smuttar av hans musik för att kunna bilda en uppfattning.

Intressant är att i similar music står det också Kevin Coyne, bland många andra stora artister …

Här är en intressant URL om en av hans skivor:
http://folk-music.mainseek.com/321/16-/Michael_Nesmith.html

Edited by - pick-me-up on 2003/08/03 22:28:30
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/08/04 :  00:19:00  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Liten varning för "similar artists" på AMG. Ibland är det helt uppåt väggarna!
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2003/08/04 :  07:01:14  Show Profile Send JesseX a Private Message
Jo, att dra några direkta slutsatser av similar artists är nog förhastat. Jag brukar iofs själv använda de länkarna men ofta leder de ju helt fel.
Go to Top of Page

Billie300B
Member

213 Posts

Posted - 2003/08/08 :  12:24:37  Show Profile  Visit Billie300B's Homepage Send Billie300B a Private Message
Mors!
Lite Nordafrikansk Rai kanske-
En liveinspelning med 3 stooora namn: Cheb Khaled, Rashid Taha & Faudel benämnd "1 2 3 Soleils" rekommenderas varmt! Vilket drag
/Kristian

Den som syndar sover icke.
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/08/08 :  14:48:11  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag kan tillägga att jag inte gick in närmare på den musik de grupper jag beskrev skapar p ga dom inte låter som nåt annat. Det går inte heller att placera in dom i någon genre, eftersom det inte finns någon genre som passar det dom gör. Man måste alltså lyssna.

Kan tillägga att Clouddead skivan är den bästa platta jag hört på många år.

Give me my medal because I bleed for it.

Edited by - Akhenaton on 2003/08/08 14:49:07
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2003/08/08 :  15:23:11  Show Profile Send JesseX a Private Message
Det är klart att de går att kategorisera i någon form. Att de sedan inte "liknar Led Zeppelin" eller någon annan bestämd grupp är jag helt med på.

Eftersom det rör sig om grupper jag aldrig hört talas om gissar jag att det rör sig om hårdrock eller indiemusik av något slag.

Det bör kanske tilläggas att "musik" är betydligt mer än rock och pop.
Själv lyssnar jag till stor del på helt andra saker- jazz, folkmusik, avantgarde med mera.
Go to Top of Page

mikethebike
Member

305 Posts

Posted - 2003/08/09 :  17:23:06  Show Profile Send mikethebike a Private Message
JesseX:

Hittade just till Happy the Mans hemsida där det fanns en livevideo ... lät mycket lovande. Kan du fylla på med rekommendation på vilken av deras skivor som är "mest värd" att satsa på (eller är det hugget som stucket?).

När du ändå håller på ... instrumentsättningen på Univers Zero låter mycket intressant; kan du rekommendera någon specifik skiva där också?

Och varför inte fylla på med Henry Cow (är det samma Fred Frith som spelat med Material månne?).

I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know
Go to Top of Page

mikethebike
Member

305 Posts

Posted - 2003/08/09 :  17:56:43  Show Profile Send mikethebike a Private Message
Material - påminner lite om Van der Graaf, men lite mer "industriella/mekaniska" och groove-orienterade. "Memory Serves" tycker jag är bra.

Deadline, som är relaterade till Material (och mer närbesläktade musikaliskt) med basisten/producenten Bill Laswell som "gemensam nämnare". Eftersom en av husgudarna, Jaco Pastorius, är med på "Down by Law" var jag tvungen att köpa den en gång i världen. Också spännande, annorlunda och bra.

Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2003/08/10 :  13:12:42  Show Profile Send JesseX a Private Message
Happy the man gjorde två album med alla originalmedlemmar kvar. Det är dels "Happy the man" dels "Crafty hands". Det kom senare en skiva som heter "Third" som jag inte har någon riktig koll på.

De skivor som är mest väsentliga är de två första studioalbumen. De finns utgivna på One way records i USA och har en strålande ljudkvalitet. Utöver dessa finns det även någon skiva med gammalt outgivet material som jag dock inte har hört.

Univers Zero hör ju till de riktigt stora banden inom den experimentella proggrocken. Deras fyra första skivor är alla mycket bra. De heter "1313", "Heresie", "Ceux de dehors" och "Crawling wind". Den sistnämnda gavs ut som en EP och har fyllts på med lite bonusmaterial till att bli ett helt album. Den mest representativa skivan är nog "1313" så den kan vara bra att börja med.

På 80-talet gjorde Univers Zero två skivor med mer rockigt material - Uzed och Heatwave. Även dessa skivor är bra men de är inte lika extrema som de första skivorna. Den som gillar King Crimson borde nog kunna ta sig an de här skivorna ganska lätt.

Henry Cow hörde precis som Univers Zero till de mer extrema banden inom den progressiva musiken. Medan Univers Zero var orienterade mot Stravinskij och ett sound som är ganska extremt var Henry Cow mer åt jazz-hållet. Skivor som är bra med Henry Cow är "Legend" och "Unrest". Båda dessa skivor är representativa. Skivan "Western culture" är lite annorlunda och rör sig delvis inom samma territorium som tidiga Tangerine dream.

Fred Frith har ju senare gjort en framgångsik solokarriär inom den avantgardistiska musiken. Hans soloverk har jag ingen jättekoll på även om jag tror jag har två av de skivorna. Har du någonting du vill rekommendera?

Det som är kul med både Univers Zero och Henry Cow är att deras musik inte har åldrats så särskilt. Den var konstig när den kom och den är fortfarande konstig. I det här avseendet kan de kanske placeras i samma fack som Frank Zappa och Captain Beefheart som också gjorde rätt tidlös musik. "Happy the man" hör mer till 70-talet även om deras musik är ganska äventyrlig.

Någon här nämnde "National health" här tidigare. De är ju faktiskt helt suveräna. Jag är själv mycket för deras frijazz-period och plattan "Playtime" som kom ut häromåret.

Soft machine är det väl ingen som nämnt? De är ju en annan viktig grupp inom den alternativa och skojiga musiken från 60- och 70-talen.
Deras första två skivor är riktiga mästerverk.

Material och Deadline kände jag inte till. Jag ska hålla dem i minnet. Förr eller senare dyker väl någon skiva upp.

Är det någon som har något att rekommendera av Magma. Att den här skivan "Mekanikh destruktiw kommando" är bra har jag förstått. Sedan finns det ju massor av andra skivor som kommit senare. Vilka skivor är bra?
Go to Top of Page

mikethebike
Member

305 Posts

Posted - 2003/08/10 :  19:28:24  Show Profile Send mikethebike a Private Message
JesseX: tack för det! Alltid kul att hitta nya artister.

Såg att man verkar kunna köpa Happy the Man via deras hemsida:
http://www.happytheman.com/home.htm ... om det är några fler som blivit intresserade.

Eftersom Stravinsky är en av de "klassiska" husgudarna så känns Univers Zero rekommendationen ännu mer gjuten.

Jag visste inte ens om att National Health fanns kvar som grupp ... tänk vad man lär sig på detta forum

Apropå Soft Machine ... kommer inte ihåg om jag sett några rekommendationer på Robert Wyatt som var med i ursprungssättningen av SM. Hans soloalster "Flotsam and Jetsam" och "Schleep" rekommenderas!

Morphine är (var!) en annan spännande grupp ... tvåsträngad elbas, saxofon och trummor. Emellanåt lite deppigt kanske, men väldigt spännande/vacker/annorlunda musik.

Go to Top of Page

struts
Member

315 Posts

Posted - 2003/08/10 :  23:43:55  Show Profile Send struts a Private Message
Kul att Happy The Man blir så possitivt uppmärksammade, dom förtjänar det verkligen. En annan artist som förtjänar extra uppmärksamhet är Laurie Andersson och varför inte ett av hennes senare album "Life on a string" från 2001. Skivan har ett alldeles superbt ljud och är producerad i HDCD och hennes sätt att framföra sina fyndiga texter med läckra arrangemang kan nog tilltala många som söker något nyskapande. Hennes musik är inte den mest lättillgängliga men har man öppet sinne så kan jag varmt rekommendera åtminstone det här albumet som även ger en audiofil en rejäl ljudmässig upplevelse.
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/08/11 :  13:28:56  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>JesseX

om det var mig du syftade på när du sa att man alltid kan kategorisera musik så kan jag säga att alla det kategorier dom brukar placeras i oftast är missvisande. och om man ska försöka på nått rättvist så blir det helt sjukt.. typ progressivavantgardehiphopindierockexperimentellelektronika.. eller nåt i den stilen.. och frågan är hur mycket det säger någon överhuvudtaget. alltså är det enklare att inte klassificera i någon genre.

och det är varken hårdrock eller indie. trots att du inte känner till det..

Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2003/08/11 :  15:52:46  Show Profile Send JesseX a Private Message
till Akhenaton:

Nej, jag kollade upp något av de där banden. De ville visst ha det till "Underground rap/hip-hop" med avantgarde-inslag eller något i den stilen.

Att ett band har med rap eller hip-hop att göra räcker egentligen för att jag ska avskriva det hela. Hip-hop kan vara OK rent allmänt men det är verkligen inte min grej. På något sätt är det lite för mycket "ungdomsmusik" för att kännas riktigt rätt.
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/08/12 :  16:21:51  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>JesseX

notera att jag undvikit att nämna hip hop ihop med dom jag räknade upp, just därför att de flesta associerar till tråkig monoton ungdomsmusik när man säger underground hip hop. De band jag räknade upp brukar felaktigt klassificeras som avantgarde hip hop, men det är helt missvisande. Det låter inte som hip hop utan är grymt experimentellt. Dock så är det elektroniskt och dom som gör musiken lyssnar en hel del på hip hop. Men dom lyssnar också på t ex bob dylan så varför man vill klassa dom till hip hop vete fan..

När man spelar Clouddead, Why?, Themselves och Hood för "hip hopare" så är dom de första att påpeka att det inte alls är hip hop och absolut inte borde kallas det..

Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2003/08/12 :  16:29:05  Show Profile Send JesseX a Private Message
Nej, experimentell elektronika är förstås också en genre.
Go to Top of Page

kurt
Member

219 Posts

Posted - 2003/08/14 :  16:00:43  Show Profile Send kurt a Private Message

Flygel, Orgel, Bas , trummor och en stor kör med fantastiska solister.

Jag kan rekomendera Lou Adlers projekt:

Brothers and Sisters
Dylan´s Gospel

http://dylancoveralbums.com/gospel.html

Detta är alternativ Dylan

Kurt
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.24 sekunder. Snitz Forums 2000