Author |
Topic  |
|
Mr.Älg
Member

489 Posts |
Posted - 2003/07/19 : 18:07:44
|
Det har ju varit sncka om "kopieringsskydd" (eg uppspelningsskydd eftersom det fortfarande är möjligt att koiera skivorna) på "CD-skivor". Fast dom får ju inte kallas CD egentligen då dom inte följer specen...
Hur är det på DVD-audio skivor? Håller man på med samma humbug där? Nu har man ju inte DVDA-spelar i bilen och så, vad jag vet, men det är ju bara en tidsfråga innan det kommer. DVD i datorn har ju många. |
Edited by - Mr.Älg on 2003/07/19 18:08:04 |
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2003/07/19 : 21:27:51
|
Det kommer nog så småningom. Men jag har för mig att det redan nu går att "vattenmärka" en DVD-A skiva (kan ha fel) men det skyddar ju inte mot kopiering i sig.
Läste för övrigt i att en ny standard för digital bildöverföring (DVD->projektor) nu försenats pga någon anti-kopieringsorganisation i USA, inget fel på standarden i sig utan problemet var just att överföringen var FÖR bra vilket inte gillas (pga av att man göra bra kopior). Det är inte alls omöjligt att vi hamnar i samma situation för DVD-A och SACD, inga standarder som tillåter "för bra" kvalité skulle då tillåtas.
|
 |
|
qsecofr
Member

615 Posts |
Posted - 2003/07/21 : 18:29:57
|
det är redan inbygt i SACD och DVD-A. blääääääääääääääääää |
 |
|
KC
t f ökenräv

447 Posts |
Posted - 2003/07/22 : 12:13:40
|
Kopieringsskydd är mycket riktigt inbyggt i både SACD och DVD-A. De skiljer sig åt ganska markant dock.
Skyddet i DVD-A är inte obligatoriskt, i SACD är det obligatoriskt.
Skyddet i DVD-A är inte så mycket av ett skydd i sig utan mer av en märkning som följer med i kopieringen. De kan alltså se tom. på en analog kopia att ursprunget var en "skyddad" skiva. Skyddet är en signal som ligger inbäddat i det hörbara ljudområdet. Detta har vart mycket kontroversiellt och jag tror det är anledningen till att det inte blev obligatoriskt.
Skyddet i SACD består av en typ av "vattenstämpel". Det finns två former: en digital signal på skivan (utanför hörbara området), samt en fysisk stämpel på skivan. Än så länge tror jag inte den fysiska aspekten implementerats, men det är bara en tidsfråga.
Jag tycker de gör helt rätt. Att klaga på det är som att klaga på billarm, tycker jag  |
 |
|
BigD
Member

96 Posts |
Posted - 2003/07/22 : 12:33:32
|
Om de i standarden har med kopieringsskydd så är det ju helt ok, eftersom en spelare som då inte kan spela en kopieringsskyddad skiva inte följer standarden...
Tycker inte alls att det är jämförbart med de kopieringsskyddade "cd-skivor" som inte är cd-skivor (vilka för övrigt går att kopiera digitalt även om det är lite jobbigare) |
 |
|
KC
t f ökenräv

447 Posts |
Posted - 2003/07/22 : 13:43:39
|
Håller med dig BigD, skivbolagen egna försök är rent patetiska. De förstör mest och löser sällan problemet. |
 |
|
|
Topic  |
|