HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 uppspelningsskydd på DVDA
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/07/19 :  18:07:44  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Det har ju varit sncka om "kopieringsskydd" (eg uppspelningsskydd eftersom det fortfarande är möjligt att koiera skivorna) på "CD-skivor". Fast dom får ju inte kallas CD egentligen då dom inte följer specen...

Hur är det på DVD-audio skivor? Håller man på med samma humbug där? Nu har man ju inte DVDA-spelar i bilen och så, vad jag vet, men det är ju bara en tidsfråga innan det kommer. DVD i datorn har ju många.

Edited by - Mr.Älg on 2003/07/19 18:08:04

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/07/19 :  21:27:51  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det kommer nog så småningom. Men jag har för mig att det redan nu går att "vattenmärka" en DVD-A skiva (kan ha fel) men det skyddar ju inte mot kopiering i sig.

Läste för övrigt i att en ny standard för digital bildöverföring (DVD->projektor) nu försenats pga någon anti-kopieringsorganisation i USA, inget fel på standarden i sig utan problemet var just att överföringen var FÖR bra vilket inte gillas (pga av att man göra bra kopior). Det är inte alls omöjligt att vi hamnar i samma situation för DVD-A och SACD, inga standarder som tillåter "för bra" kvalité skulle då tillåtas.
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2003/07/21 :  18:29:57  Show Profile Send qsecofr a Private Message
det är redan inbygt i SACD och DVD-A. blääääääääääääääääää
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/07/22 :  12:13:40  Show Profile Send KC a Private Message
Kopieringsskydd är mycket riktigt inbyggt i både SACD och DVD-A. De skiljer sig åt ganska markant
dock.

Skyddet i DVD-A är inte obligatoriskt, i SACD är det obligatoriskt.

Skyddet i DVD-A är inte så mycket av ett skydd i sig utan mer av en märkning som
följer med i kopieringen. De kan alltså se tom. på en analog kopia att ursprunget
var en "skyddad" skiva. Skyddet är en signal som ligger inbäddat i det hörbara
ljudområdet. Detta har vart mycket kontroversiellt och jag tror det är anledningen
till att det inte blev obligatoriskt.

Skyddet i SACD består av en typ av "vattenstämpel". Det finns två former: en digital
signal på skivan (utanför hörbara området), samt en fysisk stämpel på skivan. Än
så länge tror jag inte den fysiska aspekten implementerats, men det är bara en
tidsfråga.

Jag tycker de gör helt rätt. Att klaga på det är som att klaga på billarm,
tycker jag
Go to Top of Page

BigD
Member

96 Posts

Posted - 2003/07/22 :  12:33:32  Show Profile Send BigD a Private Message
Om de i standarden har med kopieringsskydd så är det ju helt ok, eftersom en spelare som då inte kan spela en kopieringsskyddad skiva inte följer standarden...

Tycker inte alls att det är jämförbart med de kopieringsskyddade "cd-skivor" som inte är cd-skivor (vilka för övrigt går att kopiera digitalt även om det är lite jobbigare)
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/07/22 :  13:43:39  Show Profile Send KC a Private Message
Håller med dig BigD, skivbolagen egna försök är rent patetiska. De förstör mest
och löser sällan problemet.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000