Men jag måste säga att dom har i alla fall den sämste hemsida jag nånsin sett..ingen produktinformation överhuvudtaget !!! Bara en massa tjafsiga flashbilder och teckningar...
Importörens (Audionord) webbdesigner verkar inte heller särskilt intresserad av att folk ska få reda på nåt om SF. Han har nämligen tagit sig friheten att länka till den kassa hemsidan.
Prova Superspikes till dem så rätas många frågetecken ut, SFGP är både involverande och musikalisk, tråkig måste väl vara den sista den är. I och för sig körde jag dem med en Gamut D-200 så kraft fanns det ju. Jag kan självfallet inte säga hur den reagerar med så många andra stärkare utom Krell och Audio Research som jag har haft möjlighet att lyssna på. Dock har jag svårt att föreställa mig att den inte skulle göra bra ifrån sig med vilken som helst någorlunda kompetent effektsteg.
Om man vill ha det yttersta i upplösning i t ex diskanten så gillar man inte Sonus Faber. Då lyssnar man på t ex Mårten Design.
Om man vill ha en mycket trevligt avstämd högtalare som verkligen klarar att återge instruments klangfärg och som låter homogent och sammanhållet så lyssnar man på Sonus Faber.
Allt beror på ens egna preferenser och ens egna öron.
Sen kan jag ju tillägga att det är ganska stor skillnad mellan Sonus Faber Grand Piano och Sonus Faber Grand Piano Home. Bara så att alla pratar om samma högtalare..
Grand Pianos stora fördel tycker jag är hur den får allt och låta naturligt, äkta. Det blir en skön kropp till alla instrument och sångare/sångerskor... närvaro helt enkelt. Jag jämförde GP med en billigare JM Lab högtalare, inte riktigt rättvist prismässigt men skillnaden var enorm, allt lät som förvrängt av nåt taskigt DSP läge i JM Laben. Jämförde även med den lite billigare Totem Sttaf. Där var skillnaderna inte lika enorma men det hördes direkt att Grand Piano var en flera klasser bättre högtalare. Man hörde direkt att frekvensgången måste vara mycket jämnar på GP än Sttaf.