HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Nå datorn, blir detta en hit?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/07/22 :  14:09:52  Show Profile Send KC a Private Message
Såg ett mycket intressant reportage på BBC om ett litet program som analyserar en låt och kan förutspå om det blir en hit eller ej Programmet heter Hit Song Science och är utvecklat av Polyphonic HMI.

Jag har ofta undrat över möjligheten att göra något sådant. Hitlåtar från samma period är mycket lika varandra så det borde ju funka, till viss del. Kolla länkarna, berätta vad du tycker

En inte helt orelaterad programvara utvecklades för nåra år sedan, som skrev manuscript till Hollywood filmer. Man knappade in ett antal kriterier och vipps så skapades ett manus, som motogs förvånadsvärt väl av inköparna (som inte visste att de hade skapats av programvara). Säger en del om Hollywood filmer det!

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/23 :  08:55:55  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hitlåtarna är ju oftast väldigt simpelt uppbyggda och bygger idag ofta på en enkel rytm, så att det skulle gå att förutsäga med en viss säkerhet omm den kommer att slå förvånar mig inte.

Bravo
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/07/23 :  14:00:33  Show Profile Send Magnuz a Private Message
När man lyssnar på dagens hits får man ju känslan att det mest är marknadsföringen som styr vad som slår eller inte. Själva musiken har nog inte så stor betydelse, huvudsaken är väl att den inte är alltför nyskapande eller oväntad.
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2003/07/23 :  14:34:21  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Boken "The Manual" av Timelords (aka KLF och en massa annat) dök upp rätt snabbt när jag läste denna tråd. Jag tror att "Bring me Edelweiss" med/av Edelweiss (inte helt säker på titel och artist men det är en helt förskräcklig låt som bygger på massiv sampling och kom 89-90 skulle jag tro) gjordes efter den boken.

//Henrik

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2003/07/23 :  15:40:34  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Ja, den finns ju naturligtvis på webben http://www.instrumentality.com/themanual.html

[Mycket senare efter att ha glömt att trycka på submit] Fast alla har väl redan googlat sig fram dit antar jag

//Henrik

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/07/23 :  22:54:02  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Bring me Edelweiss" är väl en omarbetad cover av ABBAs "SOS". Nu ska jag kolla in din länk!
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/07/24 :  18:37:47  Show Profile Send ekman a Private Message
musiken blir mer och mer känslolös för varje dag som går =)
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/07/24 :  23:50:06  Show Profile Send divander a Private Message
Eller är det vi som blir äldre?

Oops! I did it again
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/07/24 :  23:51:32  Show Profile Send divander a Private Message
Det låter krångligt att behöva köra in låten i datorn för att få ett tips på om det blir en hit. Är det inte enklare att lyssna på den? Det brukar ju inte vara så svårt att höra sig till kommande hitar.

Oops! I did it again

Edited by - divander on 2003/07/24 23:52:03
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/25 :  04:23:05  Show Profile Send Bravo a Private Message
Förmodligen "divander", men det intressanta är ju att en dator kan göra samma sak ......känslolöst var nog ordet.

Bravo

Edited by - Bravo on 2003/07/25 04:24:24
Go to Top of Page

Slurpas
Starting Member

24 Posts

Posted - 2003/07/26 :  18:14:57  Show Profile Send Slurpas a Private Message
Jag anser att dagens "hits" oftast är simpla rythmer som upprepas, vilket gör att jag inte finner något speciellt värde i att höra dagens singlar.
För min del ska det gärna vara 80-tals musik, för det är det mer musikaliska talanger inblandade än massa upprepande toner som i techno/trance/dance och allt som det numera kallas.

Vissa av dagens låtar går att lyssna på, men oftast blir det "minuteffekten", vilket är att man lyssnar i 1-2 minuter på låten, sen byter man till nästa och gör det samma där.

All techno/trance/y0y0y0 must die

Coca to the people and good 80's to the worthy ones
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/07/26 :  18:30:06  Show Profile Send divander a Private Message
Lät det inte likadant på 80-talet? Ungefär: "Dagens musik är konstgjord och massproducerad. Det var bättre på 60-talet. Då var det riktiga musiker som viste vad de gjorde och gjorde det för glädjen och inte för pengarna." Och lät det inte lika på 60-talet. "Nu för tiden skriker de bara och spelar alldeles för högt. Det är en massa farliga och hemska trummor som förstör dagens ungdom. Det var bättre på 40-talet. Ulla Billqvist, hon kunde sjunga hon."

Är det så att musiken blir sämre? Eller blir vi förstörda och ställer mindre och mindre krav? Eller är det så att man är mest mottaglig för ny musik innan man har fyllt 20 år. Då kan man se värdet i den nya musiken. De som är äldre är uppväxta med andra ideal och smak och kan inte ta till sig det nya på samma sätt. (en grov generalisering)

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Slurpas
Starting Member

24 Posts

Posted - 2003/07/26 :  18:40:26  Show Profile Send Slurpas a Private Message
Jag själv är under 20 och borde då vara godtaglig för ny musik. Jag själv gillar mest synth, smörmusik och blackmetal, vilket kanske är en märklig blandnin, men det är inte spec mycket trummor i varken synth eller i smörmusik och all den bra musiken under dom 2 kattegorierna gjordes nästan enbart under 70-80 talet.

Jag själv anser att mot slutet av åren så har musik faktiskt blivit sämre, eftersom att det är mindre musikaliskt enligt mig, men det är ju en tolkningsfråga. Frågar man istället en liten fjortonårig tjej som älskar techno så skulle hon säkert säga att sånn musik är bäst och att dagens musik är toppen...

Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/07/26 :  18:58:01  Show Profile Send divander a Private Message
De var som jag skrev en grov generalisering. Inget konstigt om man faller utanför den (jag sitter själv utanför den, tror jag).

Nej det var ingen märklig blandning. Det finns nog nästan lika många blandningar på musiksmak som det finns människor.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Slurpas
Starting Member

24 Posts

Posted - 2003/07/26 :  19:47:43  Show Profile Send Slurpas a Private Message
Jo, men oftast så gillar man liknande musikstiler, därför sa jag att det var en märklig blandning.
Om alla i världen skulle skriva ner topp 100 låtar, så skulle ingen topp 100 se lika dan ut..

Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/07/26 :  20:01:02  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Jag skulle vilja påstå att det är efter 20 som man börjar utveckal en musiksmak värd namnet. Dom flesta under 20 har en ganska smal och outvecklad musiksmak, undantag finns som tur är.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/07/26 :  20:22:51  Show Profile Send ekman a Private Message
känner mig som ett undantag =)
Go to Top of Page

Slurpas
Starting Member

24 Posts

Posted - 2003/07/26 :  20:36:40  Show Profile Send Slurpas a Private Message
Hehe, det handlar nog mest om hur pass "utvecklad" i livet man är och då menar jag "vad man blir för människa"... eftersom att man inte har några "klara tecken" på sånnt i yngre ålder så är ens musiksmak ganska smal då, medans när man väl "valt inriktining" så behåller man ju ändå lite av den gamla musiken, vilket gör att man får en bredare smak.
Jag tror även att det skiljer sig från hur mkt musik man lyssnar på och lite även från person till person, så klart.

(Även om jag själv känner mig som ett grovt undantag)

Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/07/27 :  00:12:16  Show Profile Send divander a Private Message
Slurpas: Har verkligen de flesta liknande musikstilar i sin "smak". Jag kan inte komma på någon som jag känner som inte gillar minst två helt olika stilar. Men en av dom är nog oftast dominerande. Men när jag tänker efter så var dt nog inte så innan man fyllde 20. Då var det många som var antingen det ena eller det andra och lyssnade bara på det, och allt annat var skräp.

När man är yngre har man nog lättare att ta emot nya musikstilar. Men när man blir lite äldre utvecklar man nog en lite mer nyanserad, bredare och samtidigt jupare smak. Men jag tycker att man sällan hör de som är lite äldre som tar till sig nyare musikstilar.

Det skulle vara kul att se ett resultat från forskning inom detta område. Är det någon som känner till något sådant? Man tycker och tror så mycket. Det skulle var kul att veta hur det är i verkligheten.

De flesta är nog grova undantag. Men det går nog att få fram generella tendenser om vi buntar ihop oss i en statistisk hög.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Slurpas
Starting Member

24 Posts

Posted - 2003/07/27 :  13:17:51  Show Profile Send Slurpas a Private Message
divander: Jo, jag vet att det är många som lyssnar på många olika saker, men just blackmetal och smörsång är ungefär på motsatta sidorna av musikskalan, vilket gör att det anses som rätt extremt..

Du kan ju börja fråga runt bland folk som lyssnar på "skrikmusik", ang hur många av dom som lyssnar på bryan adams och liknande...

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000