HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 Bättre ljud i mina "lurar" med hörlursförstärkare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

miol11
Member

94 Posts

Posted - 2003/07/22 :  14:58:43  Show Profile Send miol11 a Private Message
Köpte ett par begangnade Sony MDR-CD1700 hörlurar förra veckan.
Jag tycker att dom låter trevligt men jag måste säga att jag kanske väntat mej ännu mer välljud.......visst ljudet i dom är som en dröm jämnfört med (o)ljudet i mina AKG 170, som har över 15 år på nacken.
Jag har en Arcam Alpha 10 (med 5.1 kortet), en Rega Planet
Använder D/A i Alpha10:an och Planeten som transport låter klart bäst så.
vad tror ni skulle jag få ett lyft om jag köpte en hörlursförstärkare (tex en X-Can) eller är det bortkastade pengar

/Mvh Micke

Edited by - Zalve on 2004/11/27 00:18:54

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/22 :  15:59:13  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Se denna tråd istället:
http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=16385

P.S. Alla hörlurar låter mkt olika. Varför köpte du dem då, om du inte tycker de var speciellt bättre än de gamla? Jag kan garantera dig att det finns lurar som kan ge dig mycket bra ljud. D.S.


Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/22 :  16:02:08  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Eller jag svarar ändå här, för frågan skiljer sig ändå.

Dina hörlaurars ljud kommer INTE att plötsligt transformeras till "oanade höjders ljudkvalitet" bara för att du kopplar dem till en dedikerad hörlursförstärkare. De kommer ändå att ha kvar sin grundkaraktär i ljudet. Det är bättre att köpa de lurar som man verkligen trivs med, för att sedan, om man vill, köpa hörlursförstärkare.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/07/22 :  16:22:46  Show Profile Send marbrink a Private Message
CD1700 är bra lurar. Skaffa en lurförstärkare för arcams hörlursutgångar är inte vidare trevliga och ganska brusiga. råder dig att kolla på harmony designs hörlursförstärkare om du inte vill beställa från utlandet.
http://home.t-online.de/home/meier-audio/amplifiers.htm har mycket bra lurförstärkare.
Go to Top of Page

miol11
Member

94 Posts

Posted - 2003/07/22 :  22:38:33  Show Profile Send miol11 a Private Message
Knoppen:
"Varför köpte du dem då, om du inte tycker de var speciellt bättre än de gamla"

läste du inte vad skrev?!
"visst ljudet i dom är som en dröm jämnfört med (o)ljudet i mina AKG 170"

Jag köpte dom pga att jag läst en hel del positivt om CD1700 har fått intrycket att dom är ett par mycket uppskattade lurar, priset var rätt,
och jag köpte dom på annons, så jag hade ingen möljighet att provlyssna.

Och du knoppen tack för ditt svar, men jag uppfattar din attityd som en smula aggresiv, hoppas jag har fel.

marbrink:
Ok jag hoppades/misstänkte att det skulle kunna vara värt, att iallafall testa en "lurförstärkare" just nu är budgeten rätt pressad (tvättmaskinen pajade igår semestrar mm) men på sikt ska jag nog iallafall köpa en skaplig lurförstärkare och prova. (Tror inte att det är någon handlare i Sundsvalls området som har något sånt hemma för hemlån tyvärr)





"Less is more"
http://www.component.se/members/?user=miol11

Edited by - miol11 on 2003/07/22 22:39:43
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/07/22 :  22:48:59  Show Profile Send marbrink a Private Message
miol11: Det är ett par bra lurar du har köpt som är högt ansedda på www.head-fi.org
Den är bättre än efterföljaren CD2000. Jag tänkte faktiskt själv köpa den här luren.
Köp en hörlursförstärkare när du har skrapat ihop lite pengar. Det är dom verkligen värda!
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/07/22 :  23:46:24  Show Profile Send divander a Private Message
Att inte alltid kunna lyssna innan köp är ibland ett problem vid beg.köp. Om du inte gillar ljudet så kommer du förmodligen inte att bli nöjd trots ny lurförstärkare. Lyssna på lite andra lurar först och jämför. Finns det någon annan som låter betydligt bättre är det nog klokare att byta lurar. Men om du gillar lurarna men vill ha ännu mer av det goda så kan du nog få det med en nya förstärkare.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/22 :  23:52:20  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag kan nog hålla med om att en hörlursförstärkare kan bli ett klart lyfft för dina lurar...

Jag har själv ett par 1700 och har jämfört dom med tex grado ( kommer inte ihåg modellen ) och ett par sennheiser HD600, dom stod sig riktigt bra mot dom andra och jag så ingen anledning till att byta.. Hörlursutgången på de flesta produkter idag är i princip SKIT !!! det läggs inte mycket på att få dom att låta bar och en bra hörlursförstärkare kan få de flesta lurar att låta vettigt...

Lite som att ha en ganska enkel högtalare och köra på en SABA stärkare från -89 och sen byta till en rejäl 20000:- stärkare från 2002.. Det blir skilland !!!

Så jag tycker helt klart du ska testa lite olika produkter och skaffa dig en om du lyssnar en del på lurar...

Jag hadde hemma en X-Can och visst blev det en skillnad, sen hur stor beror på hur bra cd du har och hur bra hörlursutgången är på din nurvarande apparat, sen kan ju oxå kabeln mellan in i hörlursförstärkaren gör skillnader.. Så det finns en del variabler att ha i åtanke..
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/23 :  04:34:55  Show Profile Send Bravo a Private Message
Vad hörlursförstärkaren (hlf) presterar tycks vara väldigt kabelberoende. Jag har provat ett tiotal kablar i signalvägen från förstärkare till hlf. Priset varierade från ca. 500 kr till ca. 7500 kr. Det första man bör göra är att om möjligt byta snöret från hlf. till hörlurarna om det går. Sedan kan man prova olika kablar till hlf.
Det var förbluffande villka skillnader som jag upplevde trots den här något över axeln sedda kombinationen X-can v2. och Sennheiser (580).

Jag kan tänka mig att mycket av de tillkortakommanden man upplever kan bero på bristande kablar. Kablarna verkar ha en ännu större effekt i hörlurssammanhang än till den "vanliga" anläggningen.

Bravo
Go to Top of Page

miol11
Member

94 Posts

Posted - 2003/07/23 :  11:18:15  Show Profile Send miol11 a Private Message
marbrink:
jo jag läste en del på www.head-fi.org innan jag bestämmde mej för köpet

Jag tror att jag måste försöka förtydliga mej jag gillar verkligen ljudet i lurarna, men pga allt possitivt jag läst om dom så var mina förväntningar högt (för högt?!) ställda.
Sen ska jag tilltägga att mina erfarenheter/referenser på hörlurar är mycket begränsad, det har aldrig intresserat mej, men nu är jag i ett annat läge, bor man som vi i ett radhus med "pappväggar" och har barn (0ch ska ha tillökning vilken dag som helst)
Men jag vill ändå kunna sitta och lyssna på musik och se film utan att störa alla andra.
Vad jag saknar är kanske lite mera sprödhet "luft" i ljudet,
Edit:
(men det kanske är nåt som är omöljigt att uppnå med lurar?!)

som MartinH skrev
"Lite som att ha en ganska enkel högtalare och köra på en SABA stärkare från -89 och sen byta till en rejäl 20000:- stärkare från 2002.. Det blir skilland !!!

Att få en så skillnad som när jag bytte ut min gamla förstärkare (rotel) mot Alpha10:an Det är min förhoppning med en ny hfl
Då var det inte hötalarna som satt begränsningen och jag tror att mina CD1700 har mer att ge.


"Less is more"
http://www.component.se/members/?user=miol11

Edited by - miol11 on 2003/07/23 11:20:18
Go to Top of Page

miol11
Member

94 Posts

Posted - 2003/07/23 :  11:21:58  Show Profile Send miol11 a Private Message
Fråga är X-can inget att satsa på? jag såg att nån sålde en sån beg för 2100:-

"Less is more"
http://www.component.se/members/?user=miol11
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/23 :  11:35:44  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Miol11, ej min mening att du ska tolka mig som "en smula aggresiv".


Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/07/23 :  12:04:10  Show Profile Send marbrink a Private Message
x-can är inte så där väldans bra..den har ju en fin synergieffekt ihop med HD600 och det är väl därför den är så omtyckt. Kanske mycket pga designen också.
Jag hade satsat på nåt annat. Men det fina med x-canen är att man kan byta rören i den och få en annan karaktär på ljudet och om du även byter ut nätdelen till något bättre blir den ju riktigt bra men som sagt de här modifieringarna kostar ju. Om du ska köpa i Sverige tycker jag Harmonydesign är det vettigaste köpet. Där får du mest för pengarna.
Go to Top of Page

miol11
Member

94 Posts

Posted - 2003/07/23 :  23:25:03  Show Profile Send miol11 a Private Message
Knoppen:
Toppen! :-)

"Less is more"
http://www.component.se/members/?user=miol11
Go to Top of Page

miol11
Member

94 Posts

Posted - 2003/07/23 :  23:28:42  Show Profile Send miol11 a Private Message
Fråga: Det finns ingen i Hudiksvall eller Sundsvall området som har en bra hlf som jag kunde komma och lyssna på...................

"Less is more"
http://www.component.se/members/?user=miol11
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/22 :  19:03:08  Show Profile Send gardd a Private Message
Någon som vet hur STAX är jämfört med X-CAN ? Jag vill gärna ha en rörbaserad hörlursförstärkare.

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2003/08/24 :  19:06:20  Show Profile Send John a Private Message
Hörru miol11, släng iväg ett mail till Harmony Design, om du tycker att prisläget verkar ok. Har du tur så finns det demoex inne och då får du en stärkare skickad till dig på prov. Tror möjligen att du får betala frakt tillbaka, men det kan det väl vara värt?
/en john

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000