Jag har i en lärobok om analog elektronik en bild på en högtalare. Det står klart och tydligt att edt är en basreflexlåda men den påminner mer om en TL-lådadet står även "Tunneln är anpassad till lådans resonansfrekvens". Det var även nån som skrev när jag frågade om TL-lådor att om tl-lådans "rör" var för smalt så skulle det fungera som en basreflexlåda. Lite nyfiken på denna lösning
Lufthastigheten i TL regleras väl av dämpningsmaterialet. Det är ett slags tryckutjämning vad jag förstår. TL får ingen hjälp/boost av ljudledningen utan måste klara sig med ett lågt fs och längden på pipan skall vara lika med 1/4 våglängd av fs (dämpmaterialet förlänger pipan) vilket blir ca 2,4 m för 40 hz. En smal pipa i förhållnde till elementets area skulle förmodligen skapa en mer ojämn frekvensgång.
Brumel, jo det tror jag med, men samtidigt är jag övertygad att man kan anpassa "den ojämna frekvensgången" så att ljudet ..... (saknar bra beskrivning) i alla fall gör så att den kan funka som en portad låda och det är det sambandet jag är nyfiken på =)