En fråga som har legat och gnagt länge kom upp till ytan i och med urbans tråd idag. När man av snålhet eller platsbrist vill använda en 12-lägesomkopplare istället för en 24-lägesomkopplare som volymkontroll får man ju egentligen lite för få lägen - det kan bli väl stora volym-steg ibland. Skulle man inte kunna koppla på en extra omkopplare precis efter ingången på ens förförstärkare, typ en fyrpolsattenuator med tre lägen? Åså göra en ladder-attenuator där, med dämpning på ca 2 dB för varje steg. Skulle det funka? Jag tänker mig då att göra två eller kanske tre flugor på smällen:
1. Få en gain-kontroll på förförstärkaren. 2. Få möjlighet att ställa in volymen i finare steg än 12 fastän man bara har 12 steg på sin attenuator. kanske 3. Riva ut kanalomkopplaren och istället ha en fyrpolig liten ladder-attenuator direkt på varje ingång (jag har bara 2 signalkällor) och använda ett av lägena för att helt enkelt bryta in-signalen, på båda polerna.
Det finns ju rätt många fler prisvärda 12-stegsomkopplare än 24-stegs, iallafall i det här landet. Eller? Finns det några omedelbara invändningar mot detta sätt att lösa problemet? Jag refererar nu i första hand till rörförsteg där volymkontrollen inte sitter precis på ingången, men självklart borde det väl även kunna gälla transistorsteg.
En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.