Har nu kommit så långt med mitt slutstegsbygge, att jag ska montera effekttransistorerna BD 243. Det ska vara en isoleringsplastbit mellan transistorn och kylplåten. Hur viktigt är det att använda värmeledande pasta? Kan man hoppa över det?
Normalt sett så ökar värme transporten avsevärt med kylpasta eftersom det är ju anläggningsytans area som begränsar. Har du då en ojämn ytan minskar ju den effektiva ytan och därigenom kyleffekten, det är därför du har kylpasta för att fylla ut ojämnheterna... Nu vet ja inte vad den plastbiten gör (för värmetransporten) men den bör ju vara en icke ledande men värmetransoprterande bit annars så får du ju mycket sämre kylning... Troligen kommer du dra en del ström igenom trnsistorerna och det vore ju synd om de brann upp...
orsaken är att ytorna är inte helt jämna , vilket gör att det bildas ett luftgap som isolerar. Utan pasta blir den termiska resistansen c a 3-5 ggr högre i övergången mellan transistor och isolerbricka. Det gör på en höft mellan 10-40 C högre temperatur på kiselbrickan(junction) . 10 C är inte så farligt, 40 C betyder nog garanterat att du är långt över 100 C i temperatur på kiselbrickan och det är inte bra.
Artic silver är väldigt bra.. Det används oftast för att leda bort värme från cpu kärnor till kylflänsar men det borde ju fungera bra i detta fallet också.
Ok, tack för alla svar. Jag ska köpa en isoleringssats för modell TO220 på Kjell & Co. Men jag hittade ingen pasta. Är det någon som vet om det finns sådan pasta att köpa i någon annan affär? Det känns lite meningslöst att enbart beställa pasta från ELFA + Frakt = Jättedyrt!
Som i föregående trådar så skall man nog nite använda Arctiv Silver för audioprylar då det är kapacitivt och dessutom ledande under högt tryck (dvs en liten bit smuts på fel ställe...).
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)