HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 hur högt vågar/kan man spela?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/08/16 :  20:45:34  Show Profile Send yalpa a Private Message
jag har hemmabyggda lådor, allt står under min profil, även bild...
hur mycket kan man kräma på innan diskanten ger upp (ss 9500)?
min HK680 orkar inte driva högtalarna fullt ut, det känner jag, men med ett rejält slutsteg på 2x200w?

ibland får man ju lust att höjja som en idiot, speciellt vid sköna låtar och i större rum, är det nån som har förstört en sån diskant, eller nåt i samma pris/prestanda/tålighet-klass? jag är speciellt orolig då terminen börjar snart = fest = fylla = volym i botten

jag antar att basen tål det mesta, den är jag inte orolig för

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/08/16 :  21:12:12  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Du kan spela högre med en större förstärkare. Diskanterna kan du bränna upp med en liten förstärkare. Då förstärkaren klipper kommer effekten ut i form av fyrkantvågor som elementen inte klarar av att återge. Det blir värme av effekten istället för ljud, och diskanterna kan i det läget bränna talspolarna. Och det hörs när en förstärkare drivs över klippningsgränsen. Det låter gräsligt illa då.
Så med effektstarka förstärkare minskar risken för brända diskanter.
Speciellt vanligt med brända högtalarelement är när man är tweakad med alkohol. Man hör inte att det klipper förrän det är försent.
Basen hörs tydligt när man krämar på för mycket. Det kan smälla ganska rejält i den då. Men det är sällan att man bränner talspolen i den.

------------------------------------------------------------------------
Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.

Jorm
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/08/16 :  21:19:52  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:

... ibland får man ju lust att höjja som en idiot ...

yalpa,

Ja, visst är det härligt att mosa på med lite effekt Speciellt låtar där ljudkvalitén är exeptionellt hög ... Kom bara ihåg att vara rädd om hörseln ...

Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/08/16 :  22:00:18  Show Profile Send yalpa a Private Message
mmm...men frågan är alltså, kan diskanterna gå sönder UTAN att förstärkaren klipper? säg att jag kopplar till 2st advantage monoblock eller liknande och maxar?

hur mycket ska en såhär bra diskant tåla? vad är det för diskanter i högtalare i 100k klassen eller över? typ watt puppy? hur högt kan man lira med dem utan att diskanten brinner, tål mina lika mycket?

många frågor där...hihi

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/08/16 :  22:09:40  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:

mmm...men frågan är alltså, kan diskanterna gå sönder UTAN att förstärkaren klipper? säg att jag kopplar till 2st advantage monoblock eller liknande och maxar?

hur mycket ska en såhär bra diskant tåla? vad är det för diskanter i högtalare i 100k klassen eller över? typ watt puppy? hur högt kan man lira med dem utan att diskanten brinner, tål mina lika mycket?

många frågor där...hihi

Z

Om du maxar ett par Advantage, dvs vrider försteget i botten, så klipper dom förmodligen och dina diskanter och alla andra diskanter i alla typer av högtalare bränner av talspolen. Men om du kör dom utan att dom klipper så tål dina diskanter det.
Om dyrare högtalare tål mer tror jag inte att man kan säga generellt.
Det kan bli dyrare att använda dom på en fest. Dyrare högtalare = dyrare reservdelar.

------------------------------------------------------------------------
Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.

Jorm
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/08/16 :  22:11:26  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:

yalpa,

Schyssta "lådor" du har !

Självklart kan du bränna både diskanter, delningsfilter eller bashögtalare om du använder för mycket effekt. Förstärkaren behöver således inte klippa ... men det är väl oftast när den klipper som det händer att högtalarelement går sönder, precis som Jorma skriver ...

Högtalare klarar som regel mycket hög effekt så länge signalen är ren, men det finns givetvis en gräns. Antingen briner talspolen upp eller så fallerar det mekaniska ...

Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/08/16 :  22:33:00  Show Profile Send yalpa a Private Message
neriks> tack! lite jobb kvar med delningsfiltret som ska in i lådan under dem (just nu hänger det på baksidan) och sen ska de sandfyllas och tweakas med nån sorts spikes eller dämpkuddar...

ok, nu hänger jag med...det borde alltså inte vara några problem att fixa mera effekt och få dem att spela riktigt högt, känns tryggt, även om jag är ganska nöjd med volymen i min lilla studentlya just nu är det kvalitén som saknas...

Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/08/16 :  22:38:20  Show Profile Send yalpa a Private Message
nu har jag bytt bild i profile så man ser baksidan på lådorna...det är mera intressant...

Go to Top of Page

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2002/08/16 :  22:40:27  Show Profile Send Tobias a Private Message
Delningsfrekvensen till diskanten har väldigt stor betydelse för effekttåligheten. Delar man vid 4 kHz tål diskanten 4 gånger så mycket effekt som om man delar den vid 2 kHz. Har du en ovanligt låg delningsfrekvens kanske du får du kanske vara lite försiktig, annars tror inte jag heller att det är någon fara att spela högt.

Tobias

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/08/16 :  22:42:07  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:

nu har jag bytt bild i profile så man ser baksidan på lådorna...det är mera intressant...

yalpa,

Snyggt! Är det betsad furu som du använder på sidorna av högtalaren? Mycket snyggt som sagt!

Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/08/16 :  22:46:21  Show Profile Send yalpa a Private Message
det har du rätt i...tänkte jag inte på...många monsterhögtalare har ju separat mellanregister, jag vet inte vars min är delad...har en graf där kurvorna möts (längst ner i V-et) vid ca 2800Hz...hmmm...

Det är inte jag som byggt dem och det nya filtret (värdena) har jag fått i "julklapp" av en vänlig själ på Hifimagasinet, jag är jävulskt nöjd iaf.

Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/08/16 :  22:48:14  Show Profile Send yalpa a Private Message
tack! jo det är betsat...sen är det 24mmm mdf runt om förutom baffeln som är dubbel 24mmm + lite intern stagning, de klarar knakctestet med råge gör ont i knogarna om man försöker knacka...

Go to Top of Page

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2002/08/16 :  22:57:03  Show Profile Send Tobias a Private Message
Det står på SS:s hemsida att 9500:an tål 150W med andra ordningens delningfilter vid 2.5 kHz.

Tobias

Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/08/16 :  23:04:00  Show Profile Send yalpa a Private Message
ok...jag har första ordningens...men jag skulle kunna köpa en HK680 till och biampa och ändå hålla mig inom gränserna, det borde vara tillräckligt, i detta rum lär man garanterat få hörselskador då ju
tack för hjälpen allihoppa! jag ska fixa lite riktiga bilder på anläggningen sen när allt är klart, filter och ny cd, förhoppningsvis innan Jul

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/08/17 :  00:51:44  Show Profile Send Thomas A a Private Message
En för stark förstärkare som man driver över elementens kapacitet kommer att få elementet att gå sönder. Dock måste man spela mycket högt då.

Vad som händer om man har en mindre förstärkare är när man vrider upp för mycket så klipper den. Själva klippningen gör ingenting mot diskanterna. Övertonerna som bildas är mycket låga i nivå.

Men när man vrider upp så mycket så får man kompression. Alltså basen blir klippt, men diskanten inte. Därav att när man närmare sig klippning så börjar förstärkaren låta vasst och ljust. Hursomhelt så gör detta att man kan vrida på mer, så att diskantenergin till slut blir för hög.

Hade man haft en kraftigare förstärkare så hade man inte kunnat vrida på så mycket, eftersom ljudvolymen blir så pass mycket högre.

Så anledningen till att svaga förstärkare gör att diskanter kan gå sönder beror på kompression av basen, vilket leder till att man kan dra på mer (även om det distar). Det är inte dist resulterande av klippningen som är faran för diskanterna. Det är dock sant att en starkare förstärkare minskar risken för att diskanterna går sönder. Man kan ofta inte spela så högt med en förstärkare som inte klipper. Komprimerad musik kan nog ha samma effekt. Kommersiella radiostationer har väl detta mycket, bara för att vi ska kunna vrida på högre volym med mer "drag". Pass opp för dessa...

http://www.rane.com/pdf/note128.pdf

Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/08/17 :  07:32:30  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Thomas A,

Tack för din detaljerade förklaring. Intressant dokument ... Det finns ett liknande dokuement här: http://www.jblpro.com/pub/technote/lowpower.pdf

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/08/17 :  10:35:31  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Jag har inte bränt en enda diskant i mitt hifiliv, däremot 2 basar, j-lar vad det smäller när de ger upp...... hick.

- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.54 sekunder. Snitz Forums 2000