HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kimber och HT?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2003/07/28 :  09:54:41  Show Profile Send linkan a Private Message
Har lånat hem ett par Kimber 8TC (högtalarkablar) och ett par Kimber Select 1011 (signalkablar) för utvärdering. Det skall nämnas att Kimber Select 1011 är en ren kopparkabel. De ska ersätta Supra 3.4/S och Harmonich Tech Precision Link (också ren koppar). Kopplade in bägge 2 för att "chocka" kroppen. Det mest markanta var att det vart en helt annan tyngd och detaljrikedom i basen. För att avgöra vad som gav vad så ersatte jag Kimber's signalkabel med HT's Precision Link och döm av min förvåning då denna kombination gav ett ännu bättre basljud och i mina öron för övrigt lika bra ljud. Att byta tillbaka till Supra gjorde livet lika trist som innan.
8TC känns som ett bra alternativ men det jag funderar på är vad en bättre signalkabel kan göra. Är det nån som testat någon av de bättre signalkablarna från Harm. Tech.? Vad ger silver för "mervärde" (Truth link + Silver eller Pro Silway MkII). Kan nån tipsa om alternativ?

Linkan

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/07/28 :  19:05:08  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Det här är nog väldigt systemberoende, jag hade en HT Truth Link från min cd, tillsammans med Kimber högtalarkablar (först 8TC, nu Monocle XL) och när jag bytte den mot Kimber Select 1020 (koppar/silver) så blev det ett rejält lyft. Så stort att jag har börjat spela cd igen.

Nu har jag Truthlinken mellan RIAA:n och förstärkaren, och där fungerar den bättre, lustigt nog. Har inte orkat testa Selecten där än, är rädd att jag behöver köpa en till i så fall.

Att jag valde att byta ut signalkabeln mellan cd:n och förstärkaren, och inte högtalarkabeln, berodde på att skivspelaren hela tiden har låtit bra, dvs jag har inte kunnat klandra högtalarkabeln där.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2003/07/28 :  19:15:10  Show Profile Send linkan a Private Message
Hatoil
Det som verkar vara det intressanta är ju övergången till silver, vad detta kan medföra är ju nåt att testa. Får väl testa både 1021 och nån HT med silver. Det var just den extra tyngd och precision som basen fick som gjorde att det verkade passa bättre (enl mitt tycke) med HT än Kimber till min Moon I-5:a.

Linkan

Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2003/07/28 :  19:21:31  Show Profile Send Niclas a Private Message
Jag använde ProSilway MK2 tillsammans med Kimber 12TC tidigare & i mitt system blev det lite "too much". 8TC är kanske lite för klinisk tillsammans med silver ?
Det skall mycket till för att jag skall byta bort ProSilwayen i dagsläget.
Ingen annan signalkabel har gett mig det lystret & upplösningen hittills.
Har nyss bytt ut Kimbern till Supra Sword & det bådar gott, även om dom inte är riktigt inspelade ännu.

Mvh
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/07/28 :  21:42:36  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Jag har stativare, effekter i basen går mig förbi.

Jag tycker ändå att det är lustigt i sammanhanget att Truthlinken inte släpper fram allt mellan cd:n och stärkaren, medan den inte verkar hindra skivspelaren (som fortfarande slår cd:n). Enkelt uttryckt, den får cd:n att låta tråkig men inte skivspelaren.

Kablar är en djungel.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/28 :  22:37:48  Show Profile Send MartinH a Private Message
Som alltid..SYSTEMMATCHNING.. Jag kan tänka att det ibland kan bli lite roligare med silver i en kabel, men som sagt inte alltid.

Silver brukar i min erfarenhet ge ett lite mer luftigt och skimmrande ljud, man kan få ett ljusare ljud och det kan ju inte alltid vara bra i ett system.

Men jag har alltid gillat blandningar mellan koppar och silver och håller själv nu på med utvecklingen av en hybridkabel som kan komma ut på marknaden under hösten.

Men ska du gå på en Harmonic eller en Kimber, ja det är svårt att säga.. Men Harmonics Pro-Silway (som nu finns i Mk3 ) är lite billigare än Kimbers select variant, men det är oftast inte allt iof...

Men jag tycker gärna att du ska pröva, du körde Totem högtalare va ??
För Totems högtalare har fungerat riktigt bra med silver kombinationer...

/Martin
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.57 sekunder. Snitz Forums 2000